Rauman asukaspaneeli aloittaa työnsä maaliskuussa

Botnian Rauman tehdas ja Forchem käynnistävät hajupaneelitutkimuksen, jonka tavoitteena on selvittää hajujen ja hajuhaittojen esiintymista sellu- ja mäntyöljytehtaan ympäristössä.

Asukaspaneelitutkimuksen osanottajat kirjaavat päivittäin hajuhavaintonsa puolen vuoden ajan maaliskuun alusta alkaen elokuun loppuun asti. Tutkimuksen osanottajat seuraavat asuinympäristössään, kuinka usein hajua esiintyy ja merkitsevät havaintopäiväkirjaan hajun keston, laadun, voimakkuuden, sekä miten häiritsevänä haju koetaan. Osanottajilta vaaditaan 16 vuoden ikä ja normaali hajuaisti.

Tutkimuksen tekee VTT Expert Services Oy, ja kaikki panelisteilta saadut tiedot käsitellään luottamuksellisesti. VTT Expert Services Oy on osa VTT:tä ja se tarjoaa asiantuntija-, testaus- ja sertifiointipalveluja.

Ilmoittautumiset 21.2.2011 mennessä VTT Expert Service Oy, Helena Vähäkuopus, puhelin 020 722 4573 tai helena.vahakuopus@vtt.fi.

Hajupaneelitutkimus järjestetään nyt viidennen kerran. Aiemmat asukaspaneelitutkimukset on järjestetty vuosina 1997, 1999, 2001 ja 2006.

Viestintäpäällikkö Leena Salminen, Botnian Rauman tehdas, puh. 050 598 9301