Serlan uusi pakkauskääre hyödyntää kierrätettyä muovia ja uusiutuvaa raaka-ainetta

Serla vastaa kasvavaan vaihtoehtoisten pakkausmateriaalien kysyntään tuomalla markkinoille uudenlaisen pehmopaperipakkauksen. Serlan Green pack -nimeä kantava uusi pakkauskääre hyödyntää kierrätysmuovia sekä uusiutuvaa raaka-ainetta, ja löytyy jo kauppojen hyllyiltä Serlan keltaisen WC-paperin pakkauksista.

ESSI Kiertokasseista tutun kotimaisen Amerplastin valmistama uusi pakkauskääre on pitkän tuotekehityksen tulos. ”Kehittämämme uusi pakkausmateriaali sisältää kierrätettyä muovia ja uusiutuvaa raaka-ainetta. Kierrätetty muovi on peräisin teollisuuden ja kuluttajien kierrättämästä muovista, ja uusiutuvaa raaka-ainetta eli etanolia syntyy sokerin tuotannon sivutuotteena. Sokeriruoko on raaka-aineena täysin uusiutuva materiaali”, kertoo Amerplastin Chief Marketing Officer Ari-Pekka Pietilä. Pakkausmateriaali on otettu nyt käyttöön Serlan keltaisen WC-paperin pakkauksissa, ja kevään mittaan sitä aletaan käyttää myös muutamissa talouspaperipakkauksissa.

”Laskelmiemme mukaan Serlan keltaisen WC-paperin uudet pakkaukset vähentävät omalta osaltaan tavanomaisen fossiilisesta raaka-aineesta valmistetun muovin käyttöä n. 48 000 kg vuodessa”, kertoo Serlan brand manager Hanna Hirvonen.

Tavanomaiset muovipakkaukset valmistetaan kierrättämättömästä fossiilisesta muovista. Serlan Green pack -pakkauskääre puolestaan korvaa yli 70 % tästä tavanomaisen fossiilisen muovin määrästä kierrätetystä ja uusiutuvasta raaka-aineesta valmistetulla muovilla, mikä vähentää fossiilisen muovin käyttöönottoa merkittävästi. ”Pakkaus pitää pehmopaperit puhtaina ja suojaa niitä lialta ja kosteudelta varastoinnin ja kuljetuksen aikana. Tutkimustemme mukaan suomalaisille kuluttajille on myös tärkeää nähdä pehmopaperirullat pakkauksen läpi. Olemme halunneet kehittää vaihtoehdon, joka palvelee kuluttajien tarpeita ja samalla säästää fossiilisen muovin käyttöä. Jatkamme edelleen pakkauksiemme kehittämistä kumppaneidemme kanssa pysyäksemme myös tältä osin markkinan kärjessä”, kertoo Hirvonen.

”Lupaavan alun jälkeen pyrimme tuomaan uuden pakkausmateriaalin laajemminkin osaksi tuoteperhettämme. Lisäksi kannustamme kaikkia kierrättämään käytetyt kääreet muovipakkauskeräykseen, jotta ne jatkavat kiertokulkuaan, esimerkiksi uusien Serla-kääreiden raaka-aineeksi”, Hirvonen jatkaa.

Pitkäjänteisen tuotekehityksen tuloksen pääsy kaupan hyllyille kerryttää kokemusta ja avaa ovia materiaalin testaamiselle yhä laajemmin Serlan tuoteperheessä, askel kerrallaan. Tuomalla markkinoille uudenlaisen pakkauskääreen Serla tukee ja hyödyntää kiertotaloutta.

Tuotetiedot:

Serla keltainen WC-paperi 8 rullan pakkaus, hinta n. 2,50€
Serla keltainen WC-paperi 24 rullan pakkaus, hinta n. 7,00€

Hanna Hirvonen
Metsä Tissue Oyj
Brand Manager, Serla
hanna.hirvonen@metsagroup.com
040 732 6543

Ari-Pekka Pietilä
Amerplast
Chief Marketing Officer
ari-pekka.pietila@amerplast.co