Uusi biolämpölaitos Lohjalle

Metsäliiton Puutuoteteollisuuden Kerto-tehtaan tontille rakennetaan uusi biolämpölaitos. Lohjalle sijoitettavan laitoksen rakentaa perustettava Lohjan Biolämpö Oy, jonka osakkaat ovat Lohjan Energiahuolto Oy Loher (49), Metsäliitto Osuuskunta (46 %) ja Ääneseudun Energia (5 %).

”Investointi parantaa Kerto-tehtaan kilpailukykyä ja pienentää merkittävästi tuotannon hiilidioksidipäästöjä, noin 40 000 tonnia vuodessa", toteaa Insinööripuutuotteet-liiketoiminnan johtaja Lasse Wikström Metsäliiton Puutuoteteollisuudesta.

Biolämpölaitos tuottaa lämpöä Lohjan kaukolämpöverkkoon ja Kerto-tehtaalle. Se mahdollista ekologisemman ja edullisemman energianhankinnan, kun nykyinen suurelta osin kivihiilipohjainen lämmönhankinta korvautuu kotimaisella biolämmöllä. Laitoksen polttoaineet ovat pääosin Kerto-tehtaan sivutuotteita eli puuta ja sitä täydentävää metsähaketta ja muita puuperäisiä polttoaineita.

Noin 17 miljoonan euron hankkeen eteneminen edellyttää vielä myönteisiä lupapäätöksiä ja lainarahoituksen järjestymistä. Lämpölaitoksen rakentaminen on tarkoitus aloittaa kesällä 2011, ja uusi laitos saadaan tuotantokäyttöön loppuvuonna 2012.

Kerto® on havupuuviiluista liimaamalla valmistettu palkki- ja levytuote, jota käytetään rakennusten kantavissa rakenteissa. Metsäliiton Puutuoteteollisuuden Kerto-tehtaat sijaitsevat Lohjalla ja Punkaharjulla, ja niiden tuotanto on 230 000 kuutiometriä vuodessa.

Johtaja Lasse Wikström, Metsäliiton Puutuoteteollisuus, Insinööripuutuotteet-liiketoiminta, puh. 050 307 1792