Uusi eurooppalainen LVL-käsikirja julkaistu

Uusi eurooppalainen LVL-käsikirja on ensimmäinen puutuoteteollisuuden yhteinen teos LVL-materiaalin ominaisuuksista. Käsikirja tarjoaa mm. suunnittelijoille ja rakentajille laajan tietopaketin LVL:n ominaisuuksista ja käyttökohteista.

LVL:n liimattu viilurakenne tekee siitä lujan materiaalin rakentamiseen. Tuotetta käytetään palkkeina, laattoina, tolppina, levyinä ja elementeissä: uudisrakennuksista korjauskohteisiin ja teollisuuskäyttöön.

”LVL on yksi kantavien puurakenteiden perustuotteista, mutta tähän saakka sen käytöstä ei ole ollut yhteistä teknistä ohjeistusta. LVL-käsikirja täyttää tämän aukon”, kertoo toimitusjohtaja Matti Mikkola Puutuoteteollisuus ry:stä, joka on vastannut käsikirjan julkaisusta. Käsikirjan toteutuksessa ovat olleet mukana myös Metsä Wood ja Stora Enso Wood Products sekä Raute Oyj.

”Haluamme olla yhdessä rakentamassa pohjaa vastuulliselle ja kestävälle puurakentamiselle. Kirja antaa kattavat perustiedot ja mahdollistaa LVL:n vertailtavuuden muihin rakennusmateriaaleihin nähden ja selkeyttää puurunkoisten rakennusten suunnittelutyötä”, toteavat Henrik Söderström, SVP, Supply Chain Management, Metsä Wood ja Janne Pynnönen, Head of LVL Business Line, Stora Enso Wood Products.

Uusi eurooppalainen LVL-käsikirja julkaistiin Forum Wood Building Nordic -konferenssin yhteydessä Helsingissä 26. syyskuuta 2019.

Tutustu LVL-käsikirjan pdf-versioon.

Aiemmin tällä viikolla Puutuoteteollisuus ry on yhdessä saksalaisen Studiengemeinschaft Holzleimbaun kanssa julkaissut teknisen tiedotteen teollisuuden laatimista LVL:n eurooppalaisista lujuusluokista, toleransseista sekä täydentävistä suunnitteluparametreista. LVL-käsikirjan laskelmat pohjautuvat tähän tiedotteeseen. Linkki tekniseen tiedotteeseen https://puutuoteteollisuus.fi/faktoja-ja-ohjeita/lvl-kasikirja

Lue lisää Metsä Woodin Kerto LVL -tuotteista.

Lisätietoa:

Henrik Söderström, SVP, Supply Chain Management, Metsä Wood, puh. +358 40 577 3421

Henni Rousu, Viestintäpäällikkö, Metsä Wood, puh. +358 40 554 8388

Metsä Wood

www.metsawood.fi

Metsä Wood on yksi Euroopan johtavista puuviilutuotteiden valmistajista. Olemme sitoutuneet palvelemaan kolmea segmenttiä: rakentamista, teollisuutta ja jakeluasiakkaita. Päätuotteemme ovat Kerto® LVL, vaneri ja muut puutuotteet. Myymme myös Metsä Fibren valmistamaan sahatavaraa.

Metsä Woodin liikevaihto vuonna 2018 oli 0,4 miljardia euroa, ja se työllistää noin 1 500 henkilöä. Metsä Wood on osa Metsä Groupia.

Seuraa Metsä Woodia: Facebook | LinkedIn | Twitter | Instagram | Pinterest