Uusi puu kokoaa yhteen tämän päivän bioratkaisut

Biotalous on maailmanlaajuisesti yksi vahvimmin kasvavia talouden alueita. Sillä tarkoitetaan uusiutuvien luonnonvarojen tuotantoa, käyttöä, jalostusta ja markkinointia sekä uusiutuvista luonnonvaroista valmistettujen tuotteiden kulutusta. Metsäala on luonteva osa biotaloutta: puu on uusiutuva ja karttuva luonnonvara.

Suomen biotalousstrategian tavoitteena on luoda kilpailukykyisiä ja kestäviä biotalouden ratkaisuja sekä synnyttää uusia työpaikkoja. Strategiat eivät kuitenkaan toteudu itsestään.

Suomalaiset metsäalan toimijat ovatkin nyt käynnistäneet Uusi puu -nimisen yhteishankkeen, jonka tavoitteena on lisätä ymmärrystä puupohjaisesta biotaloudesta ja edistää jo olemassa olevia puukuitupohjaisia bioratkaisuja: siitä millaisia tuotteita ja ratkaisuja on jo nyt tarjolla, millainen yhteiskunnallinen ja taloudellinen vaikutus nykyisillä tuotteilla on ja millaiset kasvunäkymät alalla on tulevaisuudessa.

Pääasiassa suomalaisille vaikuttajille suunnatussa hankkeessa on mukana niin metsänomistajien edustajia, pieniä ja suuria yrityksiä, oppilaitoksia, etujärjestöjä kuin kuitupohjaisten tuotteiden käyttäjiä. Metsä Groupista hankkeeseen osallistuvat Metsä Board ja Metsä Tissue. Muita osallistujia ovat muun muassa VTT, FIBIC, Metsähallitus, Tetra Pak, Pyroll, Huhtamäki ja Stora Enso. Hankkeen päärahoittaja on Suomen Metsäsäätiö.

”Metsä Boardin tuotteet tukevat biotaloutta, joten meille oli varsin luonnollista lähteä hankkeeseen mukaan”, Metsä Boardin markkinoinnista vastaava johtaja Katri Kauppila toteaa. ”Moni kokee biotalouden edelleen kaukaiseksi, vaikka sen mukaisia ratkaisuja on jo nyt käytössä ja työtä on tehty pitkään.”

Osana hanketta on käynnistetty Uusi puu 2014 -kilpailu, jonka tavoitteena on löytää ja esitellä parhaat kuitupohjaista materiaalia hyödyntävät ratkaisut. Ne voivat olla olemassa olevia tuotteita, menetelmiä tai prosesseja. Kaikille avoimeen kilpailuun voi osallistua 6. joulukuuta saakka osoitteessa www.uusipuu.fi

Tutustu hankkeeseen osoitteessa www.uusipuu.fi tai hankkeen Facebook-sivuilla ja Twitterissä.