Vinkkejä toimivaan sukupolvenvaihdokseen

Metsätilan sukupolvenvaihdos siirtyy usein pitkiksi ajoiksi eteenpäin vain siksi, ettei asiaa saada otetuksi esiin. Vaihdos voi edetä nopeasti, kun keskustelu siitä on saatu viriämään. Sukupolvenvaihdos on syytä suunnitella huolellisesti, omistajajäsen voi laittaa sen liikkeelle metsäasiantuntijamme kautta.

Jos sukupolvenvaihdos on metsätilallasi ajankohtainen, tutustu seuraavaan vinkkilistaan:

• Aloita keskustelu mahdollisten jatkajien kanssa heti, kun itse olet siihen valmis.

• Käytä asiantuntijaa sukupolvenvaihdoksen vaihtoehtojen selvittämiseen. Metsä Group tekee yhteistyötä ProAgrian ja muiden alan asiantuntijoiden kanssa. Käytössäsi ovat osaavat maa- ja metsätalouden vero- ja lakiasiantuntijat, ja myös varsinaiseen vaihdokseen liittyvät sopimukset järjestyvät heidän kauttaan.

• Hanki tilasta asiantuntijan arvio. Metsäasiantuntijamme tekemän metsätila-arvion kulut hyvitetään uudelta omistajalta, kun hän jäsenenä tekee ensimmäisen puukauppansa. Laadimme tilasta yksilöllisen metsäsuunnitelman, jos suunnitelma on vanhentunut tai sitä ei ole lainkaan.

• Saat meiltä apua myös sukupolvenvaihdoksen rahoitukseen. Oikein ajoitetulla puukaupalla voi rahoittaa esimerkiksi vaihdoksen kauppasummaa tai maksaa perintö- ja lahjaveroja.

• Hanki verottajalta ennakkopäätös, kun sukupolvenvaihdoksen toteutustapa on mietitty.

• Selvitä Metsäliitto Osuuskunnan jäsenyyden jatkuminen ja jäsenedut oman metsäasiantuntijasi kanssa.