Metsä tissue sitoutunut ostamaan enemmistön puolalaisesta pehmopaperiyhtiö zpk:sta

[REMOVED GRAPHICS]METSÄ TISSUE SITOUTUNUT OSTAMAAN ENEMMISTÖN PUOLALAISESTA PEHMOPAPERIYHTIÖ ZPK:STA Metsä Tissue Oyj on sitoutunut hankkimaan 25,5 prosentin osakeosuuden puolalaisesta pehmopaperiyhtiö Zaklady Papiernicze w Krapkowicach S.A.:sta (ZPK). Kaupan arvo on 1,3 miljoonaa euroa. Hinta perustuu koko ZPK:n (100 %) noin 10 miljoonan euron velattomaan arvoon. Osakkeiden hankinta toteutetaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen vaihe toteutui 8.5.2002, kun Metsä Tissue allekirjoitti sopimuksen 15,6 prosentin osakeosuuden ostamisesta. Toinen vaihe eli 9,9 prosentin osakeosuuden osto toteutuu, kun sille on saatu Puolan sisäasianministeriön lupa. Lupa saataneen vuoden 2002 aikana. Puolan kilpailuviranomaiset ovat jo antaneet hyväksyntänsä koko yrityskaupalle. Puolan sisäasiainministeriön luvan saamisen jälkeen Metsä Tissuen osuus ZPK:n osakkeista ja äänistä nousee 50,3 prosenttiin, jolloin ZPK:sta tulee Metsä Tissuen tytäryhtiö. Metsä Tissuen tavoitteena on parantaa sekä Etelä-Puolassa sijaitsevan ZPK:n että Varsovan lähellä sijaitsevan tehtaansa tuotantotehokkuutta ja tuotteiden laatua. ZPK:n tulos vuonna 2001 oli tappiollinen. Yrityskaupalla ei ole olennaista vaikutusta Metsä Tissuen osakekohtaiseen tulokseen vuonna 2002. Metsä Tissuen pitkän aikavälin tavoite on Puolan markkinajohtajuus. Tällä hetkellä yhtiön markkinaosuus Puolassa on noin 10 prosenttia. Kun ZPK:sta tulee Metsä Tissuen tytäryhtiö, nousee yhtiön markkinaosuus Puolan kuluttajamarkkinoilla noin 20 prosenttiin. Metsä Tissuen johtava kuluttajatuotemerkki Puolassa on Mola. METSÄ TISSUE OYJ Hannu Anttila toimitusjohtaja Lisätietoja: toimitusjohtaja Hannu Anttila, puh. 010 469 4959, gsm 050 2398 tai talousjohtaja Timo Suuriniemi, puh. 010 469 4580, gsm 050 560 8271 JAKELU HEX/Helsingin Pörssi Keskeiset tiedotusvälineet ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/13/20020513BIT00020/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/13/20020513BIT00020/wkr0002.pdf