METSÄ TISSUE LISÄÄMÄSSÄ OMISTUSTAAN PUOLALAISESTA

METSÄ TISSUE Lisäämässä omistustaan puolalaisesta pehmopaperiyhtiö ZPK:sta 25,5 prosentilla Metsä Tissue Oyj on tehnyt aiesopimuksen 25,5 prosentin osakeosuuden ostamisesta puolalaisesta pehmopaperiyhtiö Zaklady Papiernicze w Krapkowicach S.A.:sta (ZPK). Kauppahinta on 1,3 miljoonaa euroa. Kauppasumma perustuu koko ZPK:n (100 %) noin 10 miljoonan euron velattomaan arvoon. Kaupan toteutuminen riippuu Due diligence -prosessin tuloksista ja Puolan viranomaisten hyväksynnästä. Viranomaisten hyväksyntä saataneen vuoden 2002 aikana. Edellä mainittujen ehtojen täyttyessä Metsä Tissuen osuus ZPK:n osakkeista ja äänistä ylitää 50 prosenttia. ZPK sijaitsee Krapkowicessa Etelä-Puolassa. Tehtaan tuotantokapasiteetti on 25 000 tonnia vuodessa. Tehtaassa on kaksi pehmopaperikonetta, nykyaikainen siistauslaitos ja jalostuslinjoja. Vuonna 2001 ZPK:n tulos oli tappiollinen. Metsä Tissuen pehmopaperiliiketoiminta Puolassa on laajenemassa. Puolan liiketoiminta perustuu tällä hetkellä Varsovan lähellä sijaitsevaan tehtaaseen, jonka tuotantokapasiteetti on 20 000 tonnia vuodessa. Metsä Tissuen johtava kuluttajatuotemerkki Puolassa on Mola. Yhtiön pitkän aikavälin tavoite on Puolan markkinajohtajuus. Edellä mainittu yrityskauppa tukee tätä tavoitetta merkittävästi. Metsä Tissuen markkinaosuus Puolassa on tällä hetkellä vajaa 10 prosenttia. Yrityskaupan toteutessa se nousee kuluttajamarkkinoilla noin 20 prosenttiin. Yrityskaupalla ei ole olennaista vaikutusta Metsä Tissuen osakekohtaiseen tulokseen vuonna 2002. METSÄ TISSUE OYJ Lisätietoja: Toimitusjohtaja Hannu Anttila, puh. 01046 94959, 050 2398 tai vt. talousjohtaja Timo Suuriniemi, tel. 01046 94580, 050 560 8271 JAKELU HEX/Helsingin Pörssi Keskeiset tiedotusvälineet Metsä Tissue Metsä Tissue on eurooppalainen pehmopaperiyhtiö, jonka päämarkkina- alueen muodostaa Alppien pohjoispuolinen Eurooppa. Yhtiö on pehmopaperituotteissa markkinajohtaja Pohjoismaissa ja Euroopan neljänneksi suurin pehmopaperin toimittaja. Yhtiön pääasialliset tuotteet ovat wc-paperit, talouspyyhkeet, käsi- ja teollisuuspyyhkeet, lautasliinat ja nenäliinat. Metsä Tissue on myös leivontaan ja ruuanlaittoon käytettävien tiivispaperituotteiden markkinajohtaja Euroopassa. Metsä Tissuen tuotemerkkejä ovat Lambi, Serla, Leni, Mola, Katrin ja Fasana. Yhtiön tehtaat sijaitsevat Suomessa, Ruotsissa, Saksassa ja Puolassa. Vuonna 2001 konsernin liikevaihto oli 650 miljoonaa euroa. Konsernin henkilöstön määrä vuoden 2001 lopussa oli 2 900. ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/15/20020315BIT00010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/15/20020315BIT00010/wkr0002.pdf