Kierrätysraaka-ainepula aiheuttaa tuotannon rajoituksia Metsä Tissuen Mariestadin tehtaalla – ensikuitutuotteiden tuotanto jatkuu normaalisti

Covid-19-pandemia on kiihdyttänyt pehmopaperituotannossa käytettävän kierrätysraaka-aineen saatavuus- ja laatuhaasteita, mikä on johtanut kierrätyspaperin tuotannon tilapäisiin rajoituksiin Metsä Tissuen Mariestadin tehtaalla Ruotsissa. Tilanteen seurauksena Metsä Tissue priorisoi ensikuitutuotteiden tuotantoa, eikä laajempia toimitusongelmia tai pehmopaperien saatavuushaasteita loppukäyttäjille ole odotettavissa ensikuituraaka-aineen saatavuuden pysyessä tasaisen hyvänä.

Vastaavia kierrätysraaka-aineen saatavuusongelmia pehmopaperituotannossa on havaittavissa kaikkialla Euroopassa. Kierrätysraaka-aineen kysyntä pakkausteollisuuden tarpeisiin on suurta ja samalla toimistopaperin käyttö laskee jyrkästi lisääntyneen etätyön ja pandemian vuoksi. Pehmopaperiteollisuuden kierrätysraaka-ainepulan odotetaan jatkuvan toistaiseksi, mikä johtaa kierrätyspaperin tuotantolinjojen väliaikaisiin pysäytyksiin myös jatkossa.

''Kierrätysraaka-aineen saatavuuteen liittyvät haasteet eivät tule yllätyksenä, mutta tilanne on tiukentunut ennakoitua nopeammin. Hyvä asia on se, että pystymme kuitenkin turvaamaan ensikuidusta valmistettujen korkealaatuisten pehmopaperien, kuten Lambi-tuotteiden hyvän saatavuuden'', kertoo Jani Sillanpää, Metsä Tissuen pohjoismaisesta liiketoiminnasta vastaava johtaja.

Metsä Tissue on aiemmin ilmoittanut keskittyvänsä strategiansa mukaisesti käyttämään ensikuitua korkealaatuisten ja kestävien pehmopaperituotteidensa pääraaka-aineena. Yhtiö suunnittelee parhaillaan investointia ensikuitutuotteiden tuotannon kasvattamiseen Ruotsissa sijaitsevalla Mariestadin tehtaallaan.

Lisätietoja: Jani Sillanpää, SVP Nordics, Metsä Tissue, tel. +46 501 27 5062 tai  Joanna Linnermo-Kumpuoja, viestintäpäällikkö, Metsä Tissue, tel +358 40 555 5868 ja joanna.linnermo-kumpuoja[@]metsagroup.com

Metsä Tissue – puhtaampaa arkea tekemässä. Olemme yksi Euroopan johtavista koti- ja suurtalouksien pehmopapereiden toimittajista sekä yksi maailman johtavista tiivispapereiden toimittajista.

Tuotemerkkimme ovat Lambi, Serla, Mola, Tento, Katrin ja SAGA. Tuotantolaitoksemme sijaitsevat viidessä maassa, ja työllistämme noin 2 500 henkilöä. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli noin 1,0 miljardia euroa. Metsä Tissue on osa Metsä Groupia, joka on vastuullisen biotalouden edelläkävijä.

Seuraa Metsä Tissueta: Twitter LinkedIn