Metsä Tissue ja BHM Engineering allekirjoittivat sopimuksen Ruotsin Mariestadissa sijaitsevan tehtaan laajennuksen insinööripalveluista

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Tissue on valinnut Mariestadin tehtaan uuden laajennuksen suunnittelupalvelujen kumppanikseen BHM Engineeringin. BHM Engineering on hankkeen yksityiskohtaisten rakennussuunnittelupalvelujen toimittaja. Töiden on määrä alkaa vuoden 2021 alussa.

Metsä Tissue jätti toukokuussa 2020 Vänersborgin maa- ja ympäristötuomioistuimelle (Mark- och miljödomstol vid Vänersborg tingsrätt) ympäristölupahakemuksen, joka koski yhtiön suunnitelmaa lisätä ensikuitupohjaisten pehmopapereiden tuotantoaan Mariestadin tehtaalla. Laajennus kaksin-kertaistaisi vuotuisen pehmopaperituotantokapasiteetin nykyisestä 70 000 tonnista 145 000 tonniin, täysimääräisesti vuodesta 2024 alkaen. Investoinnin hankesuunnitteluvaihe on nyt valmistunut, ja seuraavaksi Metsä Tissue siirtyy vaiheittain toteutussuunnitteluvaiheeseen aloittaen rakentamisen suunnittelusta.

”Tämä sopimus on tärkeä edistysaskel strategisessa Tulevaisuuden pehmopaperitehdas
-ohjelmassamme. Olemme tyytyväisiä, että valitsimme BHM:n kumppaniksemme Mariestadin projektiin. BHM:llä on hyvä maine, ja se on osallistunut moniin pehmopaperiteollisuuden projekteihin viimeisen vuosikymmenen aikana. Odotamme sitä, että voimme hyödyntää heidän asiantuntijuuttaan ja tietotaitoaan tässä strategisesti tärkeässä projektissa”, sanoo Esa Paavolainen, Vice President, Projects, Metsä Tissue.

Itävallassa sijaitsevalla BHM Engineeringillä on vankka kokemus tehtaiden ja teollisten alueiden suunnittelussa ja rakentamisessa. Sen palvelut ovat Metsä Tissuen käytettävissä koko vuoden 2021 alussa alkavan hankkeen ajan. BHM oli Metsä Tissuen yhteistyökumppani myös projektin suunnitteluvaiheessa vuonna 2020.

”Olemme ylpeitä siitä, että Metsä Tissue on antanut meille mahdollisuuden olla osa tätä mielen-kiintoista ja merkittävää Mariestadin tehtaan laajennusta. Odotamme innolla hienon yhteistyömme jatkamista”, sanoo Peter Oksakowski, BHM INGENIEURE, Engineering & Consulting GmbH:n toimitusjohtaja.

Rakentamisvaiheen alkaminen on merkittävä edistysaskel Metsä Tissuen suunnitelmissa laajentaa tehdasta Mariestadissa. Tehtaan laajennus kattaisi uuden paperikoneen, uusien jalostuslinjojen, automatisoidun varaston ja uuden toimistorakennuksen rakentamisen.

Lisätietoa hankkeesta on saatavilla ruotsiksi osoitteessa www.metsatissue.com/mariestad.

Esa Paavolainen, Vice President, Projects, Metsä Tissue, puh. 040 500 5574

Metsä Tissue – puhtaampaa arkea tekemässä. Olemme yksi Euroopan johtavista koti- ja suurtalouksien pehmopapereiden toimittajista ja maailman johtava tiivispapereiden toimittaja. Tuotemerkkimme ovat Lambi, Serla, Mola, Tento, Katrin ja SAGA. Tuotantolaitoksemme sijaitsevat viidessä maassa, ja työllistämme noin 2 500 henkilöä. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 1,0 miljardia euroa. Metsä Tissue on osa Metsä Groupia, joka on vastuullisen biotalouden edelläkävijä.