Metsä Tissue kansainvälisen energiatehokkuuskilpailun finaaliin

Metsä Group lehdistötiedote 14.10.2014 klo 10.00

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Tissue on ehdokkaana DENA:n (Deutsche Energie-Agentur) järjestämän kansainvälisen energiatehokkuuskilpailun voittajaksi. Ehdokkuuden perusteluna on Metsä Tissuen pitkäjänteinen työ energiatehokkuuden parantamiseksi ja tuotannosta syntyvien kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi.

Metsä Tissue on mukana kilpailussa Stotzheimin pehmopaperitehtaalla Saksassa vuosina 2011–2012 tehdyllä energiankulutusta vähentävällä projektilla. Tehtaan lämmönjakoverkon modernisoinnin myötä energiankulutus on pienentynyt yli 11 prosentilla ja suorat kasvihuonekaasupäästöt ovat vähentyneet 1 280 tonnilla vuodessa. “Säästämällämme energiamäärällä voisi lämmittää yli 330 omakotitaloa vuoden ajan”, sanoo Stotzheimin tehtaanjohtaja Gero Kronen.

Metsä Groupin tavoitteena on vähentää fossiiliperäisten polttoaineiden hiilidioksidipäästöjä 30 prosentilla ja parantaa energiatehokkuutta 10 prosentilla tuotettua tonnia kohden vuoteen 2020 mennessä vuoden 2009 tasosta.

“Investoimme energiatehokkuuden parantamiseen kaikilla kymmenellä tehtaallamme. Vuodesta 2006 lähtien olemme parantaneet neljän laajamittaisen energiaohjelman avulla tehokkuuttamme jo yli 10 prosentilla. Jatkamme työtä toimintamme kehittämiseksi ja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi”, sanoo Metsä Tissuen Länsi-Euroopan pehmopaperiliiketoiminnoista vastaava johtaja Christoph Zeiler.

Metsä Tissue on yksi kilpailun kahdestatoista finalistista. DENA palkitsee kolme parasta projektia 11. marraskuuta 2014 Berliinissä. DENA:n energiatehokkuuspalkinto on jaettu vuodesta 2007 lähtien eri alojen yrityksille merkittävästä energiankäyttöä tehostaneesta työstä. Tämän vuoden kilpailun suojelijana toimii Saksan talous- ja energiaministeri Sigmar Gabriel.

METSÄ GROUP

Christoph Zeiler, johtaja, Länsi-Euroopan pehmopaperiliiketoiminnot, Metsä Tissue, puh. +49 (0)2684 609 280
Gero Kronen, Stotzheimin tehtaanjohtaja, Metsä Tissue, puh. +49 (0)2251 812 393
Hanna Kalliomäki, viestintäpäällikkö, kestävä kehitys, Metsä Group, puh. 040 143 6432

www.metsagroup.fi

Metsä Group on vastuullinen metsäteollisuuskonserni, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva ja kestävästi kasvatettu pohjoinen puu. Metsä Group keskittyy pehmo- ja ruoanlaittopapereihin, pakkauskartonkeihin, selluun, puutuotteisiin sekä puunhankintaan ja metsäpalveluihin. Sen korkealaatuisissa tuotteissa yhdistyvät uusiutuva raaka-aine, asiakaslähtöisyys, kestävä kehitys sekä innovatiivisuus. Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2013 oli 4,9 miljardia euroa, ja se työllistää noin 11 000 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa. Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 123 000 suomalaista metsänomistajaa.

Metsä Tissue tuo korkealaatuisilla pehmo- ja ruoanlaittopapereillaan mukavuutta kuluttajien, loppukäyttäjien ja asiakkaiden jokaiseen päivään. Se on Euroopan johtava koti- ja suurtalouksien pehmopaperituotteiden toimittaja ja maailman johtava ruoanlaittopapereiden toimittaja. Sen päätuotemerkit ovat Lambi, Serla, Mola, Tento, Katrin ja SAGA. Metsä Tissuella on tuotantoa kuudessa maassa, sen liikevaihto vuonna 2013 oli 1,0 miljardia euroa, ja se työllistää noin 2 800 henkilöä. Metsä Tissue on osa Metsä Groupia.