Metsä Tissue suunnittelee investoivansa ensikuituun perustuvan pehmopaperituotannon kasvattamiseen Ruotsissa

Metsä Tissue lehdistötiedote 12.9.2019

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Tissue on hakenut uutta ympäristölupaa Mariestadissa, Ruotsissa osana Tulevaisuuden pehmopaperitehdas -ohjelmaansa. Mariestadin tehtaalle suunnitellaan ensimmäisessä vaiheessa yhtä uutta pehmopaperikonetta, automaattivarastoa ja toimistorakennusta. Mahdollisten investointien arvon arvioidaan olevan noin 230 miljoonaa euroa.

Metsä Tissue julkaisi huhtikuussa 2019 uuden strategiansa, joka sisältää Tulevaisuuden pehmopaperitehdas -ohjelman. Ohjelman tarkoitus on kehittää pehmopaperiliiketoiminnan teollista tehokkuutta ja ympäristösuorituskykyä pitkällä aikavälillä. Metsä Tissue tähtää emoyhtiönsä tavoitteiden mukaisesti fossiilittomiin tehtaisiin vuoteen 2030 mennessä. Tuotteiden laadun parantaminen sekä korkealaatuisten pehmopaperituotteiden saatavuuden varmistaminen ovat myös osa ohjelmaa.

”Metsä Tissue on markkinoiden ainoa pehmopaperia valmistava yritys, jolla on vahvat juuret kestävästi hoidetuissa pohjoisissa metsissä. Puhtaasta, asiakkaita ja kuluttajia lähellä kasvatetusta ensikuidusta valmistetut korkealaatuiset pehmopaperit ja Skandinavian johtavat pehmopaperibrändit Katrin, Lambi ja Serla, ovat olleet yrityksessämme aina merkittävässä roolissa ja suunnittelemme niiden tuotannon kasvattamista edelleen investoimalla ensivaiheessa noin 230 miljoonaa euroa Mariestadin tehtaaseen. Keskittyminen yhä vahvemmin ensikuituun jatkossa johtuu myös kierrätyskuidun saatavuuden ja laadun jatkuvasta heikentymisestä. Investointi korkealaatuisten ensikuitutuotteiden valmistamiseen modernilla teknologialla on tulevaisuuden kannalta kestävin ratkaisu”, sanoo Metsä Tissuen toimitusjohtaja Esa Kaikkonen.

Metsä Tissue on tänään käynnistänyt ympäristölupamenettelyn ja esiselvityksen, jotka mahdollistavat pehmopaperituotannon kasvattamisen yli kaksinkertaiseksi kahdessa eri vaiheessa sekä automatisoidun varaston ja toimistorakennuksen rakentamisen Mariestadin tehdasalueelle. Selvitysten odotetaan valmistuvan vuoden 2021 ensimmäisellä vuosipuoliskolla, jolloin lopullinen ensimmäisen vaiheen investointipäätös olisi mahdollista tehdä 2021 toisen vuosipuoliskon aikana ympäristöluvan saamisen jälkeen. Suunnitellut investoinnit lisäisivät ensivaiheessa Mariestadin vuotuista pehmopaperin tuotantokapasiteettia 50 000 tonnilla täysimääräisesti vuodesta 2024 alkaen. Suunnitelmat ja hankkeen laajuus voivat muuttua esiselvityksen tuloksena.

”Skandinavia on tärkein markkina-alueemme, ja olemme sitoutuneet kehittämään täällä sijaitsevia toimintojamme. Pehmopaperituotanto on paikallista, joten haluamme olla lähellä asiakkaitamme vastataksemme kasvavaan kysyntään. Ruotsi ja Mariestad edustavat meille hyvää toimintaympäristöä sekä mahdollisuuksia yhtiön kasvuun yhdessä koulutetun ja sitoutuneen henkilöstön kanssa”, Kaikkonen jatkaa.

Hankkeella on toteutuessaan myönteinen työllisyysvaikutus Mariestadin tehtaaseen.

Esa Kaikkonen, toimitusjohtaja, Metsä Tissue, puh. +358 10 4654749

Metsä Group
www.metsagroup.fi

Metsä Group on vastuullisen biotalouden edelläkävijä, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Keskitymme puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin.

Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2018 oli 5,7 miljardia euroa, ja se työllistää noin 9 300 henkilöä. Konsernilla on toimintaa lähes 30 maassa. Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 103 000 suomalaista metsänomistajaa.

Seuraa Metsä Groupia: Twitter LinkedIn Facebook YouTube Instagram Slideshare

Metsä Tissue tuo korkealaatuisilla pehmo- ja tiivispapereillaan mukavuutta jokaiseen päivään. Metsä Tissue on yksi Euroopan johtavista koti- ja suurtalouksien pehmopaperituotteiden toimittajista ja maailman johtava tiivispapereiden toimittaja. Yhtiön päätuotemerkit ovat Lambi, Serla, Mola, Tento, Katrin ja SAGA. Metsä Tissuella on tuotantoa viidessä maassa, sen liikevaihto vuonna 2018 oli 1,0 miljardia euroa, ja se työllistää noin 2 800 henkilöä. Metsä Tissue on osa Metsä Groupia. www.metsatissue.com