Voiko astiat korvata leivinpaperilla? Kolme valmistusvinkkiä kalalle

Tarvitaanko kalan kokkaamisessa astioita, paistinpannun kantta tai rasvaa? Ei välttämättä. Moni suomalainen käyttää leivinpaperia vielä suppeasti, enimmäkseen ”peltipaperina”. Laadukkaalla SAGA Leivinpaperilla voi kuitenkin helpottaa merkittävästi ruoanlaittoa ja korvata monia astioita sekä rasvan käyttöä.

1. Höyrytä terveellisesti yhdessä nyytissä
Laadukas SAGA Leivinpaperi kestää kosteutta ja keittämistä ja soveltuu hyvin käytettäväksi aromikypsentämiseen. Aromikypsennys suljetussa leivinpaperinyytissä on hellävarainen tapa kalan kypsentämiseen: vain tilkka vettä kiehumaan tavalliseen kattilaan, kala leivinpaperista tehtyyn nyyttiin, nyytti kattilaan ja pian ruoka on valmis.

Samassa nyytissä voi kypsentää myös vihannekset ja muut lisukkeet. Tämä säilyttää ruoan aromit ja vitamiinit. Ruoan voi tarjoilla leivinpaperinyyteissä suoraan lautaselle, mikä tuo kivaa vaihtelua ateriointiin. Aromikypsennyksestä ei myöskään synny juurikaan tiskiä, ja käytettyjen astioiden puhdistamiseksi riittää useimmiten kevyt huuhtaisu.

2. Paista pannulla ilman rasvaa ja roiskeita
Kalan voi kypsentää paistinpannulla SAGA Leivinpaperin päällä ilman lisättyä rasvaa. SAGA Leivinpaperi sietää korkeitakin lämpötiloja ja sopii siksi myös paistamiseen. Paistinpannu on helppo puhdistaa, kun ruoka ei pala pannuun kiinni. Paistopinnat ruskistuvat paperin läpi.

SAGA Leivinpaperin voi myös taittaa kahtia ja laittaa lohifileen paperin väliin. Näin paperi toimii samalla kantena, mikä vähentää rasvan roiskumista hellalle ja seiniin. Muutenkin SAGA Leivinpaperilla voi korvata paistinpannun kannen. Leivinpaperi estää roiskeet, mutta ei sulje pannua tiiviisti, jolloin ruoan rapeat paistopinnat säilyvät.

3. Kääri paperiin valmistaessa
Kalan marinointi on helppoa SAGA Leivinpaperissa. Laita kala leivinpaperin päälle ja taittele kääre kiinni. Mikä parasta, kalan voi laittaa kääreessä suoraan uuniin tai pannulle. Tämä suojaa kalaa kuivumiselta, ja kokkaaminen on siistiä. Myös graavikala tekeytyy mainiosti paperikääreessä.

SAGA Leivinpaperi valmistetaan Suomessa kotimaisesta sertifioidusta puuraaka-aineesta. Käytön jälkeen voit hävittää sen lajittelemalla biojätteeseen tai kompostoimalla.

SAGA Leivinpaperi on mukana Gastro Helsinki -messuilla, jotka järjestetään 16.–18.3.2016 Helsingin Messukeskuksessa. Tule tutustumaan SAGA Leivinpaperin käyttöön kalan käsittelyssä ja valmistuksessa Suomen Keittiömestarit ry:n osastolle 6K68.

Tuotetiedot:
SAGA Leivinpaperi, 38 cm x 20 m, riittää 50 pellille, hinta noin 2,70 €
SAGA Leivinpaperi, 38 cm x 10 m, riittää 25 pellille, hinta noin 1,50 €
SAGA Leivinarkki, 38 cm x 42 cm, 24 arkkia, hinta noin 1,50 €

Tuotenäytteet ja kuvapyynnöt:
Viestintätoimisto Drum, Annamari Säteri, annamari.sateri@drum.fi, p. 050 409 2177

Lisätiedot:
Jenni Kujala, markkinointijohtaja, Baking & Cooking, Metsä Tissue, puh. 044 590 5352, jenni.kujala@metsagroup.com

SAGA on kotikokkien ja ammattilaisten luottomerkki ympäri maailman. Vähittäismyynnin valikoimaan kuuluvat SAGA Leivinpaperi, Leivinarkki, Eväspussit, Pergamiini, Voipaperi, Folio ja Tuorekelmu. www.sagacook.fi

Metsä Tissue tuo korkealaatuisilla pehmo- ja ruoanlaittopapereillaan mukavuutta jokaiseen päivään. Metsä Tissue on yksi Euroopan johtavista koti- ja suurtalouksien pehmopaperituotteiden toimittajista ja maailman johtava ruoanlaittopapereiden toimittaja. Yhtiön päätuotemerkit ovat Lambi, Serla, Mola, Tento, Katrin ja SAGA. Metsä Tissuella on tuotantoa viidessä maassa, sen liikevaihto vuonna 2015 oli 1,0 miljardia euroa, ja se työllistää noin 2 800 henkilöä. Metsä Tissue on osa Metsä Groupia. www.metsatissue.com