Linnanfältin alueen puiset kerrostalot nousevat nopeasti

Turun Linnanfältin puukerrostaloalueelle rakennetaan parhaillaan neljän rakennuksen kokonaisuutta. Puuelementtien käytön ansiosta kerrostalot nousevat yli puolet nopeammin verrattuna vastaavanlaiseen betonirakennukseen. Näissä rakennuksissa käytetyt elementit valmistetaan Metsä Woodin Kerto LVL -tuotteista, jotka mahdollistavat nopean, kevyen ja ympäristöystävällisen rakentamisen.

Linnanfälttiin rakennetaan neljä kerrostaloa Kerto LVL -pohjaisista puuelementeistä. Puukerrostalohankkeen rakennuttaja on Kruunuasunnot ja rakentamisesta vastaa NCC. Talojen rakennesuunnittelusta ja elementtien valmistuksesta vastaa VVR Wood. Toimitusjohtaja Tero Vesanen uskoo, että maailma on puurakentamisen käännekohdassa. Esivalmistettujen puuelementtien käytöllä on selvä vaikutus tuottavuuteen.

”Kun rakennustyö siirtyy työmaalta tehtaaseen, moni asia muuttuu. Kuivat olosuhteet parantavat laatua, työ on tehokkaampaa ja hävikkiä tulee vähemmän”, Vesanen sanoo.

Kaksi näistä kolme- ja neljäkerroksisista kerrostaloista on jo valmistunut. Kolmannessa rakennetaan sisäosia, ja neljännen rakentaminen on alkanut. Talot sisältävät yhteensä 128 viihtyisää kotia.

Puuelementit nopeuttavat rakentamista

”Kerto LVL -elementeistä rakennettava asuinrakennus voidaan rakentaa yli puolet nopeammin kuin samankaltainen betonirakennus, Vesanen korostaa. Hän lisää, että puuelementit ovat 4–5 kertaa kevyempiä verrattuna betonielementteihin.

Linnanfältin kolmannen, nelikerroksisen kerrostalon rakenteellisten osien rakentamiseen kului vain seitsemän viikkoa.

”Yksittäisen kerroksen rakentamiseen meni viikko. Koska puuelementit ovat kevyitä, kokoonpanoon riitti yksi sääsuojalla varustettu siltanosturi”, kertoo Jari Granqvist, joka on Linnanfältti-projektin rakentajan NCC:n puurakentamisesta vastaava työnjohtaja.

Linnanfältti – kodikas puukerrostaloalue

Linnanfältti sijaitsee hyvin lähellä Turun keskustaa. Uudelle alueelle valmistuu kodit noin 1 500 ihmiselle. Turun kaupunki on antanut rakentajille mahdollisuuden kokeilla puurakentamista ja rakentaa uusi urbaani alue.

”Projekti on ollut menestys, ja vierailijat kuvaavat aluetta miellyttäväksi. Värikkäät talot, korttelipihat ja pian myös julkinen taide ovat sille ominaisia ”, sanoo projektin ohjausryhmän vetäjä arkkitehti Mika Rajala Turun kaupungilta.

Lue lisää Linnanfältin rakentamisesta.

Kuvia: https://databank.metsagroup.com/l/22pB-WtL_BZF

Lisätietoa:

Viivi Kylämä, Markkinointipäällikkö, Metsä Wood
puh. +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

www.metsawood.fi

Metsä Wood on yksi Euroopan johtavista puuviilutuotteiden valmistajista. Metsä Wood tarjoaa rakennus-, teollisuus- ja jakeluasiakkaiden tarpeisiin kilpailukykyisiä ja ympäristöystävällisiä puutuotteita. Metsä Woodin päätuotteita ovat Kerto® LVL, vaneri ja muut puutuotteet.

Metsä Woodin liikevaihto vuonna 2019 oli 0,4 miljardia euroa, ja se työllistää noin 1 500 henkilöä. Metsä Wood on osa Metsä Groupia.

Seuraa Metsä Woodia: Twitter | Facebook | LinkedIn | Instagram | Pinterest