Luxemburgilaisen uimahallin näyttävä katto toteutettiin 24-metrisistä puuelementeistä

Saksalainen arkkitehtitoimisto Auer Weber suunnitteli kattorakenteen Luxemburgissa sijaitsevan Sport Centre Cents -urheilukeskuksen uuteen uimahalliin. Katto rakennettiin pitkistä, jopa 23,75 metrin pituisista puuelementeistä. Ne mahdollistivat pitkät jännevälit ja katon näyttävän muotoilun. Toteutuksessa olivat avainasemassa Metsä Woodin kevyet, ympäristöystävälliset ja rakentamista nopeuttavat Kerto LVL -tuotteet.

Leijuva ripa-katto koostuu hoikista, tavallista korkeammista kattopalkeista. Kattorakenteen suunnitteli ja laskelmat laati Knippers Helbig -insinööritoimisto, ja toteutuksesta vastasi puurakentamiseen erikoistunut Holzbau Amann -yhtiö. Metsä Woodin Kerto® LVL Q-levyt mahdollistivat näyttävän kattorakenteen toteutuksen.

Katon mittasuhteen ovat vaikuttavat. Arkkitehtuurin tavoitteena oli luoda puuelementtien muodostama avara, avoin tila kattopalkkien alle. Kerto LVL:n mittatarkkuudesta oli tässä paljon hyötyä. Kerto LVL:stä rakennetun palkiston korkeus on 1,1 metriä ja palkkien paksuus vain 75 millimetriä.

”Poikkesimme normaalikäytännöstä esimerkiksi palkkien paksuuden ja korkeuden välisen suhteen osalta”, sanoo Holzbau Amannin projektipäällikkö Hendrik Pfeffinger. ”Siksi tarvitsimme erikoisratkaisuja, joiden oli vastattava Knippers Helbigin vaatimuksia ja täytettävä myös Luxemburgin rakennemääräysten vaatimukset.” Q-levyt olivat erinomaisen kantavuutensa ansiosta ihanteellinen ratkaisu näihin mittoihin.

Puiset kattoelementit esivalmistettiin Holzbau Amannin tehtaalla ja kuljetettiin rakennustyömaalle erikoispitkillä rekoilla. Elementtien lähes 24 metrin pituudesta huolimatta niiden asennus kävi nopeasti, ja siihen tarvittiin vain kaksi kirvesmiestä työmaalla. Katon ulkoasu viimeisteltiin päätylevyillä.

Lue lisää pitkien jännevälien kattorakenteesta.

Kuvat: https://databank.metsagroup.com/l/Rg_kFnXb2B9h

Lisätietoa:
Viivi Kylämä, Markkinointipäällikkö, Metsä Wood, viivi.kylama@metsagroup.com, puh. +358 40 820 9850

www.metsawood.fi

Metsä Wood tarjoaa kilpailukykyisiä ja ympäristöystävällisiä puutuotteita rakentamiseen, teollisuuteen sekä jakelijakumppaneille. Tuotteet valmistetaan korkealaatuisesta ja uusiutuvasta pohjoisesta puuraaka-aineesta.

Metsä Woodin liikevaihto vuonna 2018 oli 0,4 miljardia euroa, ja se työllistää noin 1 500 henkilöä.
Metsä Wood on osa Metsä Groupia.