Metsä-paviljonki – nopeaa rakentamista puuelementeillä

Metsä-paviljongin rakentaminen oli nopeaa; kantavien puurakenteiden ja elementtien pystytys vei vain 11 päivää. Tokioon, Suomen suurlähetystön tontille rakennettu paviljonki, on Business Finlandin hanke, jossa Metsä Group on pääkumppanina. Paviljonkia käytetään tapahtumapaikkana suurlähetystön erilaisissa tapaamissa ja Business Finlandin tapahtumissa. Se myös isännöi Suomen joukkuetta vuoden 2021 olympialaisissa ja paralympialaisissa.

Kerto® LVL:stä tehdyt esivalmistetut puuelementit mahdollistavat paviljongin nopean, kevyen ja ympäristöystävällisen rakentamisen. Metsä-paviljongissa käytetyt Kerto LVL -elementit valmistettiin Timberpointin tehtaalla Suomessa.

Elementtien pakkaaminen optimoitiin konttien määrän minimoiseksi – niitä tarvittiin lopulta 16 kappaletta. Elementtien pakkaamisessa huomioitiin myös logistiikka Japanin päässä: ne asetettiin kontteihin käyttöjärjestyksessään. Kontit lähetettiin Suomesta Japaniin helmikuussa, ja ne saapuivat Yokohaman satamaan 45 päivän kuluttua.

Puuelementtien keveys helpottaa käsittelyä vilkkailla kaupunkialueilla

Japanin lainsäädäntö kieltää suurten kuljetusajoneuvojen ajon kaupungeissa. Tämä vaikutti myös Metsä-paviljongin elementtien suunnitteluun. Projektissa käytettiin maksimissaan yhdeksän metriä pitkiä elementtejä, jotta niitä olisi helppo kuljettaa kapeilla, vilkasliikenteisillä kaduilla. Kymmenen tonnia painava rekka toi Kerto LVL -elementit rakennuspaikalle 20 erässä, neljästä viiteen erää päivässä.

Kerto LVL -elementtien keveys oli kuljetuksessa etu, ja se helpotti myös elementtien käsittelyä työmaalla.

”Elementtien asennus paikan päällä oli nopeaa. Kevyitä elementtejä on helppo asentaa”, kertoo Puurakentajat Oy:n toimitusjohtaja Jyrki Huttunen. Yhtiö vastasi paviljongin pystytyksestä Tokiossa.

”Tämä helpotti kokoamista lähetystön pienellä työmaalla. Ja onhan meillä myös vankka kokemus rakentamisesta suomalaisilla kaupunkityömailla.”

Työmaalla puurakenteiden pystytystä seurasi japanilainen arkkitehti Atsushi Ueda. Kun Puurakentajat Oy:n tiimi sai valmiiksi puurakenteiden kokoamisen, oli Uedan tiimin vuoro asentaa ikkunat ja viimeistellä paviljongin sisäosat ja näkyvät pinnat.

”Paviljongin suunnittelu erosi melkoisesti japanilaisesta tyylistä ja rakennesuunnittelusta. Parasta paviljongissa on esivalmistus. Kaikki valmistetaan tehtaalla ja sitten vain kootaan rakennuspaikalla. Paviljonki valmistui nopeasti”, Ueda sanoo.

Yksinkertaiset liitokset

Metsä-paviljonki rakennettiin osin autotallin päälle. Se toimi paviljongin perustuksena.

”Kevyet puuelementit ovat todella hyvä valinta, kun rakennetaan olemassa olevien rakenteiden päälle. Hyvin suunniteltuna puurakenteiden pystyttäminen vanhempien perustusten päälle on helppoa”, Huttunen kertoo.

Puuelementit ovat yleensä 4–5 kertaa betonia tai terästä kevyempiä, minkä ansiosta myös koneet voivat olla kevyempiä. Kevyisiin nostoihin tarkoitettu 25-tonnin siirrettävä nosturi riitti vallan mainiosti Kerto LVL -elementtien paikalleen nostamiseen. Kerto LVL -elementtien liitokset suunniteltiin mahdollisimman yksinkertaisiksi, joten työssä ei tarvittu erikoistyökaluja.

Olympialaisten jälkeen paviljonki voidaan purkaa ja pystyttää uuteen kohteeseen. ”Yksinkertaisten liitosten ansiosta purkaminen tulee olemaan helppoa”, kertoo Atsushi Ueda.

”Yhteistyö japanilaisten rakentajien kanssa on sujunut todella hyvin siitä huolimatta, ettei meillä ole yhteistä kieltä”, Huttunen kertoo. ”Tiedämme kuitenkin kaikki, mitä olemme tekemässä”.

”Molemmat maat hyötyvät yhteistyöstä ja verkoston kehittämisestä”, sanoo Ueda.  ”Japanissa on juuri alkanut puurakentamisen uusi aikakausi. Uskon vahvasti, että tässä on suuri mahdollisuus myös Suomelle”.

Katso Talking Wood -video, jossa arkkitehti Atsushi Ueda puhuu japanilaisesta ja suomalaisesta puurakentamisesta.

Lue lisää Metsä-paviljonki-projektista.

Kuvat: https://databank.metsagroup.com/l/Rw99dNpKTzDS

Lisätietoa:

Viivi Kylämä, Markkinointipäällikkö, Metsä Wood
puh. +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

www.metsawood.fi

Metsä Wood on yksi Euroopan johtavista puuviilutuotteiden valmistajista. Metsä Wood tarjoaa rakennus-, teollisuus- ja jakeluasiakkaiden tarpeisiin kilpailukykyisiä ja ympäristöystävällisiä puutuotteita. Metsä Woodin päätuotteita ovat Kerto® LVL, vaneri ja muut puutuotteet.

Metsä Woodin liikevaihto vuonna 2019 oli 0,4 miljardia euroa, ja se työllistää noin 1 500 henkilöä. Metsä Wood on osa Metsä Groupia.

Seuraa Metsä Woodia: Twitter | Facebook | LinkedIn | Instagram | Pinterest