Metsä Woodin uusi Kerto LVL -linja vihittiin käyttöön Punkaharjulla

Metsä Wood Lehdistötiedote 28.5.2019

Metsä Groupiin kuuluvan Metsä Woodin Punkaharjun tehtaalla vietettiin tänään 28.5.2019 uuden Kerto LVL -linjan vihkiäisiä. Investointipäätös vuosikapasiteetiltaan 65 000 kuutiometrin Kerto-linjan rakentamisesta tehtiin joulukuussa 2017, ja hanke eteni suunnitellusti aikataulussaan; uusi linja käynnistyi huhtikuussa 2019. Tilaisuutta saapui juhlistamaan noin sata kutsuvierasta. Juhlapuheista vastasivat Savonlinnan kaupunginjohtaja Janne Laine ja Metsä Groupin pääjohtaja Ilkka Hämälä sekä liiketoimintajohtaja Juha Mäntylä.

Metsä Woodin puutuotteilla on keskeinen rooli Metsä Groupin strategiassa. Merkittävänä pohjoisen puuraaka-aineen käyttäjänä ja bio- ja kiertotalousalan edelläkävijänä valmistamme tuotteita, joihin hiili varastoituu vuosikymmeniksi.

”Metsä Groupin tavoite on luoda kannattavaa kasvua suomalaista puuta jalostamalla. Toimintaamme ohjaa vastuullisuus – haluamme kasvattaa tuotteisiin pitkäaikaisesti sitoutuvan hiilen määrää, ja siksi olemme tehneet viime vuosien suurimmat investointimme mekaanisen metsäteollisuuden jalostuskapasiteetin kasvattamiseen. Punkaharjun uusi linja on tästä mainio esimerkki”, pääjohtaja Ilkka Hämälä totesi avajaispuheessaan.

Ympäristöystävällisesti valmistetun Kerto LVL:n käyttö rakentamisessa on ilmastoteko. Erityisen suuri kasvupotentiaali Punkaharjulla valmistettaville tuotteille on teollisessa puurakentamisessa.

”Puun käytön osuus kaikesta rakentamisesta on vielä varsin pieni. Potentiaali LVL:n käytölle rakentamisessa on erittäin suuri. Metsä Wood on Euroopan suurin LVL:n valmistaja ja palvelukykymme on viiden tuotantolinjan ansiosta vertaansa vailla. Meillä on myös 40 vuoden kokemus Kerton valmistuksesta, myynnistä ja asiakaspalvelusta, sellaista ei ole kenelläkään muulla”, liiketoimintajohtaja Juha Mäntylä taustoitti.

Punkaharjun investoinnilla on suuri merkitys myös alueen työllisyydelle.

”Tämä on todella tärkeä investointi Etelä-Savon alueelle. Hanketta suunniteltiin tiiviissä yhteistyössä Savonlinnan kaupungin ja Metsä Woodin kesken. On tärkeää, että syntyy uusia työpaikkoja, se tukee alueen elinvoimaisuutta. Tämän investoinnin myötä Savonlinnassa on nyt Suomen suurin mekaanisen metsäteollisuuden keskittymä”, sanoi kaupunginjohtaja Janne Laine puheessaan.

Punkaharjun uuden Kerto LVL -linjan vuotuinen tuotantokapasiteetti on 65 000 kuutiometriä ja investoinnin arvo on 52 miljoonaa euroa. Kasvava tuotanto lisää havutukin vuotuista  käyttöä 160 000 kuutiometriä. Uuden linjan on määrä saavuttaa täysi tuotantokapasiteettinsa vuoden kuluessa käynnistymisestä.

Kuvia: https://databank.metsagroup.com/l/GjmpjdDfQPfS

Lisätietoa:

Juha Mäntylä, Liiketoimintajohtaja, Metsäliitto Osuuskunta
puh. +358 10 465 4244, juha.mantyla@metsagroup.com

Henni Rousu, Viestintäpäällikkö, Metsä Wood
puh. +358 40 554 8388, henni.rousu@metsagroup.com

www.metsawood.fi

Metsä Wood on yksi Euroopan johtavista puuviilutuotteiden valmistajista. Olemme sitoutuneet palvelemaan kolmea segmenttiä: rakentamista, teollisuutta ja jakeluasiakkaita. Päätuotteemme ovat Kerto® LVL, vaneri ja muut puutuotteet. Myymme myös Metsä Fibren valmistamaan sahatavaraa.

Metsä Woodin liikevaihto vuonna 2018 oli 0,4 miljardia euroa, ja se työllistää noin 1 500 henkilöä. Metsä Wood on osa Metsä Groupia.

Seuraa Metsä Woodia: Facebook | LinkedIn | Twitter | Instagram | Pinterest