Metsäliitto varautuu sopeuttamaan sahaustoimintaansa

Metsäliitto Puutuoteteollisuus, lehdistötiedote 3.10.2011

Metsäliiton Puutuoteteollisuus aloittaa yhteistoimintalain mukaiset neuvottelut kaikilla toiminnassa olevilla Suomen sahoillaan. Neuvotteluissa käsitellään suunnitelmaa tarvittaessa rajoittaa tuotantoa lomautuksilla yksittäisillä sahoilla joidenkin viikkojen ajan maaliskuun 2012 loppuun mennessä. Tänään annettu neuvotteluesitys koskee noin 450 henkilöä kuudella sahalla.

”Mahdollisten tuotannonrajoitusten perusteina ovat tuotannolliset ja taloudelliset syyt kuten päätuottajamaiden sahatavaratuotannon kasvun aiheuttama ylitarjontatilanne ilman vastaavaa kulutuskysynnän kasvua”, sanoo Metsäliiton Puutuoteteollisuuden Sahateollisuudesta vastaava johtaja Timo Karinen. Metsäliiton Puutuoteteollisuuden sahoilla on jo toteutettu tuotannon rajoituksia kuluvan vuoden aikana.

Metsäliiton sahat sijaitsevat Kannuksessa, Lappeenrannassa, Merikarvialla, Pöytyällä, Rengossa ja Vilppulassa sekä Virossa Reopalussa. Kemissä sijaitsevan Karihaaran sahan toiminta on keskeytetty toistaiseksi jo aiemmin. Sahojen yhteenlaskettu kapasiteetti on noin 1,8 miljoonaa kuutiometriä kuusi- ja mäntysahatavaraa.

Lisätietoja:
Sahateollisuuden johtaja Timo Karinen, Metsäliiton Puutuoteteollisuus, puh. 010 465 4173
Viestintäpäällikkö Olga van Iterson, Metsäliiton Puutuoteteollisuus, puh. 050 325 2376