Open Source Wood -kilpailun voitto kekseliäälle LVL-levyjen liitosmenetelmälle

Metsä Woodin Open Source Wood julisti elokuussa kilpailun, jossa haettiin toimivia ratkaisuja suurten LVL-levyjen liittämiseen. Kilpailun voitti ehdotuksellaan ”1% Waste” arkkitehti Nazar Shklianka Ukrainasta.

Kilpailuun lähetettiin paljon hyviä, konkreettisia ehdotuksia. Voittajan valitsi Metsä Woodin asiantuntijat. ”Kilpailutöiden taso oli korkea”, kertoo tuomariston puheenjohtaja, Metsä Woodin teknisen asiakaspalvelun johtaja Jussi Björman.

Voittanut ratkaisu on Kerto LVL -tuotteisiin perustuva I-palkkirakenne, jossa on kaksi pitkää levyä ylä- ja alapaarteena. Seinälevyt sijoitetaan paarteiden väliin, ja ne toimivat liittorakenteina. Levyt liitetään toisiinsa ohuella levykaistalla, joka sijoitetaan seinälevyihin työstettyihin uriin. Järjestelmä on vahva ja helposti skaalattavissa. Lisäksi jätettä syntyy erittäin vähän.

”Idea on yksinkertainen ja toimiva. Seinän kokoa voi myös säätää tarpeen mukaan”, Björman sanoo. ”Mielenkiintoista nähdä tämä ratkaisu käytössä rakennusprojekteissa. Sitä on myös helppo muunnella korvaamalla liitoksen puulevy teräksisellä levyllä tai käyttämällä puoliponttiliitosta.”

Kilpailun voittaja Nazar Shklianka palkittiin 5 000 eurolla. ”Tämä kilpailu haastoi pohtimaan, miten puuta voi käyttää materiaalina entistä tehokkaammin ja miten rakentamista voisi nopeuttaa”, Shklianka sanoo. ”Mielestäni haaste oli sekä tekninen että luova. Kilpailutyöni nimi ’1% Waste’ kuvastaa tärkeää tavoitetta: vahva rakenne ja mahdollisimman vähän hukkamateriaali.”

Open Source Wood

Open Source Wood on yhteisöllinen verkkoalusta, jolla arkkitehdit, rakennesuunnittelijat ja muut rakentamisen ammattilaiset voivat jakaa puuelementtirakentamisen innovaatioitaan. Käyttäjät voivat ottaa käyttöön muiden ideoita ja ladata omia projektejaan alustalle palautetta ja yhteistyötä varten. Asiantuntijat arvioivat työt, ja innovatiivisimmat palkitaan.

Tutustu kilpailun voittaneeseen ”1% Waste” -ratkaisuun ja muihin kilpailuehdotuksiin Open Source Woodissa.

Kuvia: https://databank.metsagroup.com/l/f7qWPg9f-vqf

Lisätietoa:

Viivi Kylämä, Markkinointipäällikkö, Metsä Wood
puh. +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

www.metsawood.fi

Metsä Wood on yksi Euroopan johtavista puuviilutuotteiden valmistajista. Olemme sitoutuneet palvelemaan kolmea segmenttiä: rakentamista, teollisuutta ja jakeluasiakkaita. Päätuotteemme ovat Kerto® LVL, vaneri ja muut puutuotteet. Myymme myös Metsä Fibren valmistamaan sahatavaraa.

Metsä Woodin liikevaihto vuonna 2018 oli 0,4 miljardia euroa, ja se työllistää noin 1 500 henkilöä. Metsä Wood on osa Metsä Groupia.

Seuraa Metsä Woodia: Facebook | LinkedIn | Twitter | Instagram | Pinterest