Puinen Metsä-paviljonki – näin suunniteltiin teollisesti tehokas rakenne uniikkiin rakennukseen

Metsä-paviljongin rakenne optimoitiin mahdollisimman yksinkertaiseksi, jotta rakennus voitiin toteuttaa tehokkaasti. Rakennesuunnittelussa otettiin huomioon rakennusmateriaalin eli Kerto® LVL:n tuotantolinjoille parhaiten sopivat koot. Tämä on yksi esimerkki siitä, miten modulaarinen suunnittelu ja teolliset puutuotteet mahdollistavat nopean, keveän ja ympäristöystävällisen rakentamisen.

Tokion kesäolympialaisten yhteyteen suunniteltu Metsä-paviljonki on Metsä Groupin ja Business Finlandin yhteishanke. Suomen Tokion suurlähetystön pihalle pystytettävä paviljonki isännöi Suomen olympia- ja paralympiajoukkueita, ja monikäyttöisissä tiloissa järjestetään erilaisia tapahtumia.

Paviljonki rakennetaan Metsä Woodin Kerto LVL -tuotteista valmistetuista puuelementeistä. Kerto LVL valmistetaan 3 mm:n paksuisiksi sorvatuista havupuuviiluista, jotka liimataan yhtenäiseksi puulevyksi. Levy katkotaan määrämittaan ja sahataan LVL-palkeiksi ja -levyiksi asiakkaan tarpeiden mukaan.

Jäykkä rakenne Kerto LVL -elementeistä

Metsä-paviljongin rakennesuunnittelusta on vastannut A-Insinöörit Suunnittelu. Päätavoitteena oli luoda ainutlaatuinen rakennus käyttämällä mahdollisimman vähän eri tuotedimensioita, jotta Kerto LVL:n tuotanto olisi mahdollisimman tehokasta. Suunnittelun haasteina olivat myös Japanin tuuliset olosuhteet ja maanjäristysten riski. Lisäksi rakennuksen avoin etuosa vaikutti suunnitteluun.

Paviljongin kantava rakenne koostuu pilareista sekä lattia- ja kattoelementeistä, jotka on kaikki valmistettu Kerto LVL Q-levyistä ja Kerto LVL S-palkeista. Pääpalkkien ja pilarien liitoksissa on erikoissuunniteltuja teräsosia, jotka luovat vaikutelman ilmassa leijuvasta rakennuksesta.

”Kattoelementit tuovat rakenteeseen jäykkyyttä ja ristikkäisten lisätukien avulla siirtävät tuulikuorman ja mahdollisten maanjäristysten synnyttämän kuorman seinien kautta maahan”, kertoo A-Insinöörit Suunnittelun projektipäällikkö Lasse Hietanen. Hän vastaa Metsä-paviljongin rakennesuunnittelusta.

Lähetystön olemassa oleva autotallirakennus tukee sekä paviljongin takaosaa että Kerto LVL Q-levyistä rakennettuja seiniä. Metsä-paviljongin pääpilarit on pystytetty autotallin eteen.

Teollisesti tehokkaat puutuotteet

Tuotantoon optimointi tarkoittaa, että lähes kaikki tässä projektissa käytetyt Kerto LVL -tuotteet ovat 1,8 metriä leveitä eli saman levyisiä kuin tuotantolinja. Tuotteiden pituus vaihtelee viidestä yhdeksään metriin. Optimoinnin ansiosta rakenteessa käytetään vain kahdenlaisia lattiaelementtejä ja neljänlaisia kattoelementtejä. Kaikki elementeissä käytetyt palkit ovat samanlaisia.

”Tavoitteena on ollut minimoida hukan määrä ja tehostaa tuotantoa sen sijaan, että olisi tavalliseen tapaan optimoitu suunnittelua. Lisäksi modulaarinen suunnittelu pienentää kustannuksia”, sanoo Kerto LVL:n tuotantojohtaja Jouni Laakso Metsä Woodista.

Elementtien suunnitelmat löytyvät Open Source Wood -alustalta

Metsä-paviljongin rakennesuunnittelu perustuu Open Source Wood -palvelusta vapaasti saatavilla oleviin Kerto LVL -elementteihin. Open Source Wood on modulaarisen puurakentamisen edistämiseen tarkoitettu alusta.

”Sain rakennesuunnittelun periaatteet Open Source Woodista ja opin yhdistelemään Kerto LVL -perheen tuotteita. Esimerkiksi Kerto LVL Q-levyn merkittäviä hyötyjä on sen suuri koko, mikä tarkoittaa vähemmän saumoja. Nämä tuotteet tekevät suunnittelusta erittäin joustavaa”, Hietanen korostaa.

Katso Talking Wood -video, jossa Lasse Hietanen kertoo modulaaristen puurakenteiden suunnittelusta.

Katso video Kerto LVL:n tuotannosta.

Kuvat: https://databank.metsagroup.com/l/Rw99dNpKTzDS

Lisätietoa:

Viivi Kylämä, Markkinointipäällikkö, Metsä Wood
puh. +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

www.metsawood.fi

Metsä Wood on yksi Euroopan johtavista puuviilutuotteiden valmistajista. Olemme sitoutuneet palvelemaan kolmea segmenttiä: rakentamista, teollisuutta ja jakeluasiakkaita. Päätuotteemme ovat Kerto® LVL, vaneri ja muut puutuotteet. Myymme myös Metsä Fibren valmistamaan sahatavaraa.

Metsä Woodin liikevaihto vuonna 2018 oli 0,4 miljardia euroa, ja se työllistää noin 1 500 henkilöä. Metsä Wood on osa Metsä Groupia.

Seuraa Metsä Woodia: Facebook | LinkedIn | Twitter | Instagram | Pinterest