Puurakentaminen ylhäältä alaspäin on ratkaisu kaupungistumisen haasteisiin

Kaupungistumiskehitys luo yhä suurempaa kysyntää korkeille rakennuksille entistäkin tiheämmin rakennetuissa kaupungeissa. Kaupunkiympäristöjen asuttavuuteen voi vaikuttaa merkittävästi se, vastaavatko arkkitehdit ja rakennusliikkeet kysyntään uusiutumattomilla materiaaleilla vai innovatiivisilla hiilinegatiivisilla massiivipuutuotteilla, kuten Metsä Woodin Kerto® LVL:llä.

Massiivipuutuotteiden käyttö kaupunkirakentamisessa voi auttaa hallintoa ja rakennuttajia saavuttamaan tiheystavoitteet. Samalla se pienentää ympäristöjalanjälkeä ja lievittää ilmastonmuutoksen vaikutuksia.

Tutkimusten mukaan noin neljäsosa nykyisistä rakennuksista on tarpeeksi vahvoja kantamaan puurakenteisia lisäkerroksia.

Luja Kerto® LVL sopii erinomaisesti lisäkerrosrakentamiseen

Metsä Woodin vuonna 2016 järjestämässä City Above the City -kilpailussa osallistujilta pyydettiin ratkaisuja lisäkerrosten rakentamiseen olemassa oleviin kaupunkirakennuksiin.

”Olemassa olevien kattojen käyttäminen lisärakentamiseen tarkoittaa myös, että hyödynnämme jo käytössä olevaa aluetta. Tämä menetelmä tuo valtavia mahdollisuuksia rakentamisen tiivistämiseen Berliinissä niin, että kaupunki laajenee mahdollisimman vähän”, sanoo Sigurd Larsen , Berliinissä työskentelevä tanskalainen arkkitehti, joka on erikoistunut myös huonekalusuunnitteluun.

Luja Kerto® LVL sopii erinomaisesti lisäkerrosrakentamiseen.

Kerto LVL hyödyttää arkkitehtejä ja rakennusyhtiöitä toisellakin tavalla: se mahdollistaa korkean esivalmistusasteen ja kohdekohtaisen mukauttamisen osana nopeaa asennusta, jolloin lisäkerroksia on helppo kiinnittää olemassa oleviin rakenteisiin.

Massiivipuurakenteiden kierrätys on helppoa ja tehokasta

Tuoreen tutkimuksen mukaan kaikista Isossa-Britanniassa puretuista asuinrakennuksista lähes puolet oli rakennettu 11–32 vuotta sitten, kun taas japanilaisen toimistorakennuksen keskimääräinen elinkaari on 23–41 vuotta.

Betonista, teräksestä ja muista vastaavista materiaalista tehtyjen rakennusten purkaminen kuluttaa paljon energiaa, ja siinä syntyy merkittävä määrä jätettä. Massiivipuutuotteista tehdyt rakenteet on sen sijaan helppo kierrättää tehokkaasti, ja esimerkiksi Kerto LVL -tuotteisiin varastoitunut hiili säilyy niissä lähes ikuisesti.

Esimerkiksi pelkästään Saksan kaupungeissa on yli 100 miljoonaa neliömetriä hyödyntämätöntä pystysuuntaista tilaa. Puurakentaminen lisäkerrosten rakentamisen ratkaisuna voi muuttaa täysin käsityksemme tiheistä kaupunkirakenteista, elämänlaadusta ja ympäristökysymyksistä.

Lue lisää lisäkerrospuurakentamisesta kaupungeissa (englanniksi)

Kuvat: http://databank.metsagroup.com/l/QTGcNDHnxnCb

Lisätietoa:

Henni Rousu, Viestintäpäällikkö, Metsä Wood
puh. +358 40 5548388, henni.rousu@metsagroup.com

www.metsawood.fi

Metsä Wood tarjoaa kilpailukykyisiä ja ympäristöystävällisiä puutuotteita rakentamiseen, teollisuuteen sekä jakelijakumppaneille. Tuotteet valmistetaan korkealaatuisesta ja uusiutuvasta pohjoisesta puuraaka-aineesta. Metsä Woodin liikevaihto vuonna 2016 oli 0,5 miljardia euroa, ja se työllistää noin 1 500 henkilöä. Metsä Wood on osa Metsä Groupia.

Avainsanat: