Resurssitehokasta rakentamista puutuotteilla

Rakennusteollisuus kuluttaa edelleen maailmanlaajuisesti kolmasosan planeetan jo valmiiksi rajallisista resursseista (1). Puurakentaminen ja puutuotteet, kuten Kerto® LVL, tarjoavat mahdollisuuden siirtyä kohti kestävämpää rakentamista.

“Nykyinen kulutustahtimme on kestämätön. Käytämme resursseja nopeammin kuin planeettamme ehtii niitä tuottamaan. Samaan aikaan tuotamme yhä enemmän jätettä”, huomauttaa arkkitehti ja Aalto-yliopiston tutkija Matti Kuittinen.

Teräksisten ja alumiinisten rakennusmateriaalien  valmistukseen kuluu noin 51 prosenttia ja betonin valmistukseen 17 prosenttia kaikesta rakennusmateriaalien valmistamiseen maailmanlaajuisesti tarvittavasta energiasta2.

”Meidän on hylättävä kestämättömät kulutustavat heti. Puun käytön lisääminen rakentamisessa on erittäin tarpeellinen askel oikeaan suuntaan. Lisäksi se mahdollistaa uusiutumattomien raaka-aineiden, kuten teräksen ja betonin, hyödyntämisen enemmän lisäarvoa tuottavissa kohteissa”, sanoo arkkitehti Kristoffer Tejlgaard Atelier Kristoffer Tejlgaard -arkkitehtitoimistosta.

Puurakentaminen on materiaaliviisasta

Puu on luja ja kevyt rakennusmateriaali, jota käytettäessä rakennusten perustusten ei tarvitse olla yhtä jämeriä kuin muiden materiaalien kohdalla. Tämä taas tarkoittaa vähemmän paalutusta, rakennusmateriaaleja ja rakentamiseen käytettyä aikaa. Runkomateriaalien korvaaminen puulla voi parantaa rakennuksen materiaalitehokkuutta merkittävästi. Tutkimusten mukaan puurunkoinen rakennus on vaihtoehdoista materiaalitehokkain, ja teräspalkeista rakennettu runko on toiseksi tehokkain3.

”Kevyt puurunko tuottaa lisähyötyjä koko tuotanto- ja rakennusketjussa: valmistuksen ja kuljetuksen päästöt ovat pienempiä, ja osien nostamiseen rakennustyömaalla kuluu vähemmän energiaa. Keveys mahdollistaa myös korkean esivalmistusasteen, kun rakennuselementit ja -moduulit tai jopa kokonaiset talot voidaan valmistaa tehdasympäristössä ja kuljettaa valmiina rakennustyömaalle. Se säästää niin aikaa, rahaa kuin ympäristöäkin”, sanoo norjalaisen Arca Nova Blog AS -rakennusyhtiön toimitusjohtaja Ruben Dahl Hansen.

Faktat

• Nykyisten kulutustottumusten ylläpitäminen vaatisi 1,6 maapallon kantokyvyn.
  • Rakennusteollisuus kuluttaa noin kolmasosan planeetan resursseista.
  • Teräksen ja alumiinin valmistukseen kuluu noin 51 prosenttia ja betonin valmistukseen 17 prosenttia kaikesta rakennusmateriaalien valmistukseen maailmanlaajuisesti tarvittavasta energiasta.
  • Rakennuksessa puutuotteena oltuaan puu voidaan käyttää uudelleen toisessa rakennuksessa tai käyttää bioenergian tuotannossa.

1 & 2 ECORYS Nederland BV (2014). ”Resource efficiency in the building sector”, s. 9. Saatavilla osoitteessa www.ecorys.nl.

3 Takano, A., Hughes, M. ja Winter, S. (2014). ”A multidisciplinary approach to sustainable building material selection: A case study in a Finnish context.” Building and Environment 82 (2014): 526–535.

Lue lisää, miten puurakentaminen voi johtaa kestävämpään tulevaisuuteen.

Tämä artikkeli on osa Kerto LVL:ää esittelevää Fast, Light, Green -sarjaa. Kaikki artikkelit ovat luettavissa osoitteessa www.metsawood.com/articles

Kuvat: https://databank.metsagroup.com/l/R-vrGsrGrtmW

Lisätietoa:

Viivi Kylämä, Markkinointipäällikkö, Metsä Wood
puh. +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

www.metsawood.fi

Metsä Wood on yksi Euroopan johtavista puuviilutuotteiden valmistajista. Olemme sitoutuneet palvelemaan kolmea segmenttiä: rakentamista, teollisuutta ja jakeluasiakkaita. Päätuotteemme ovat Kerto® LVL, vaneri ja muut puutuotteet. Myymme myös Metsä Fibren valmistamaan sahatavaraa.

Metsä Woodin liikevaihto vuonna 2018 oli 0,4 miljardia euroa, ja se työllistää noin 1 500 henkilöä. Metsä Wood on osa Metsä Groupia.

Seuraa Metsä Woodia: Facebook | LinkedIn | Twitter | Instagram | Pinterest