• Metsä Group/

Tokiossa avattava moderni Metsä-paviljonki on erinomainen esimerkki tyylikkäästä ja nopeasta puuelementtirakentamisesta

Tokiossa Suomen suurlähetystön yhteydessä sijaitsevan Metsä-paviljongin viralliset avajaiset pidettiin 6.10.2020. Puinen paviljonki rakentui nopeasti, ja se on nyt valmis isännöimään Business Finlandin ja suomalaisten yritysten järjestämiä tapahtumia. Tyylikkäässä paviljonkirakennuksessa korostuu teollisesti valmistettuihin puuelementteihin perustuva innovatiivinen arkkitehtuuri. Tokion kesäolympialaisten ja paralympialaisten aikana paviljonki toimii Suomen maajoukkueiden kohtaamispaikkana.

Paviljonki on avoinna vuoden 2021 loppuun, ja suomalaiset yritykset ja järjestöt järjestävät siellä monenlaisia tapahtumia. Metsä Group on Business Finlandin toteuttaman Metsä-paviljongin pääyhteistyökumppani. Paviljongin rakennusmateriaalina on käytetty Metsä Woodin Kerto LVL -tuotteita, mikä teki rakentamisesta nopeaa, kevyttä ja ympäristöystävällistä.

Teollisesti tehokasta puurakentamista

”Paviljonki on malliesimerkki siitä, miten teollisista elementeistä syntyy nopeasti ja tehokkaasti tyylikäs rakennus”, sanoo Ilkka Hämälä Metsä Groupin pääjohtaja.

Paviljongin on suunnitellut tunnettu suomalainen arkkitehtitoimisto Helin & Co Arkkitehdit. Paviljongissa käytettyjen elementtien suunnittelutiedostot ovat vapaasti saatavilla Metsä Woodin Open Source Wood -alustalla.

”Arvostamme arkkitehtien ja insinöörien vapautta suunnitella esteettisesti miellyttäviä rakennuksia. Open Source Wood -alusta tarjoaa valmiita elementtimalleja, joita yhdistelemällä voidaan luoda ainutlaatuisia rakennuksia tehokkaasti”, sanoo Metsä Woodin rakentamisen liiketoiminnan johtaja Jussi Björman.

Metsä-paviljonki on hieno esimerkki esivalmistettujen Kerto LVL -elementtien hyödyistä. Suomalainen Timberpoint Oy valmisti paviljongissa käytetyt elementit, pilarit ja palkit seitsemässä viikossa.

Paviljongin rakentaminen suurlähetystyömaalla Tokiossa oli kevyiden puuelementtien ansiosta nopeaa. Lisäksi Kerto LVL:n erinomainen työstettävyys nopeutti prosessia. Rakentamisesta vastasi Puurakentajat Oy.

Metsä-paviljongin liitokset on suunniteltu niin, että rakennus on helppo purkaa ja pystyttää uudelleen uuteen paikkaan.

Uusiutuva rakennusmateriaali kestävästi hoidetuista Suomen metsistä

Metsä-paviljongissa käytettyjen Kerto LVL -elementtien raaka-aine tulee kestävästi hoidetuista suomalaisista metsistä, joissa puut kasvavat enemmän kuin niitä käytetään. Puun jokainen osa käytetään parhaalla mahdollisella tavalla, joten juuri mitään ei mene hukkaan. Esimerkiksi sahanpuruja, kuorta ja muita sivutuotteita hyödynnetään bioenergiana Kerto LVL:n tuotannossa.

Kuten kaikki puutuotteet, myös Kerto LVL varastoi hiiltä rakennuksen koko elinkaaren ajan.

Lopputulos, josta voi olla ylpeä

Metsä-paviljonki on lunastanut kaikki  Business Finlandin odotukset. Paviljonki osoittaa, että esivalmistetuista puuelementeistä voidaan rakentaa elegantteja rakennuksia tehokkaasti.

”Paviljonki on yksi Business Finlandin kaikkien aikojen suurimmista investoinneista Japanin markkinoilla. Se on myös mainio tapa edistää olympialaisten onnistumista, mitä japanilaiset todella kunnioittavat”, sanoo Business Finlandin urheiluklusterin johtaja Petri Tulensalo.

”Me Metsä Groupissa olemme erittäin ylpeitä lopputuloksesta. Metsä-paviljonki on nyt valmis yritysten ja urheilijoiden käytettäväksi”, toteaa Hämälä.

[Optional calls to action]:

Lue lisää siitä, miten Metsä-paviljonki rakennettiin, ja katso videolta, mitä projektiin osallistuneet ammattilaiset kertovat paviljongista.

Kuvat ja videot: https://databank.metsagroup.com/l/Rw99dNpKTzDS

Aiemmat lehdistötiedotteet Metsä-paviljongista:

7.5.2020 Metsä-paviljonki – nopeaa rakentamista puuelementeillä

27.2.2020 Metsä-paviljonki valmistuu hyvässä yhteistyössä

27.11.2019 Puinen Metsä-paviljonki – näin suunniteltiin teollisesti tehokas rakenne uniikkiin rakennukseen

25.9.2019 Puun matka suomalaisesta metsästä Tokion keskustaan

29.4.2019 Hienostunut Metsä-paviljonki – suomalaista puuarkkitehtuuria Tokioon

5.2.2019 Puurakenteinen Metsä-paviljonki Tokion 2020 olympialaisten yhteyteen

Lisätietoa:

Viivi Kylämä, Markkinointipäällikkö, Metsä Wood
puh. +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

www.metsawood.fi

Metsä Wood on yksi Euroopan johtavista puuviilutuotteiden valmistajista. Metsä Wood tarjoaa rakennus-, teollisuus- ja jakeluasiakkaiden tarpeisiin kilpailukykyisiä ja ympäristöystävällisiä puutuotteita. Metsä Woodin päätuotteita ovat Kerto® LVL, vaneri ja muut puutuotteet.

Metsä Woodin liikevaihto vuonna 2019 oli 0,4 miljardia euroa, ja se työllistää noin 1 500 henkilöä. Metsä Wood on osa Metsä Groupia.

Seuraa Metsä Woodia: Twitter | Facebook | LinkedIn | Instagram | Pinterest