Urban Adaptation -arkkitehtikilpailu – Joustavaa rakentamista puuelementeillä

Rakennukset on suunniteltu tiettyä tarkoitusta varten. Kaupunkien kasvaessa ja yhteisön tarpeiden muuttuessa rakennusten pitäisi pystyä muuttumaan mukana. Modulaarinen rakentaminen insinööripuutuotteilla, kuten Kerto LVL, mahdollistaa mukautuvan, ympäristöystävällisen ja kustannuksiltaan kilpailukykyisen rakentamisen. On aika luoda ratkaisuja kaupunkiemme muuttuviin tarpeisiin. Siksi haastamme suunnittelijat Urban Adaptation -kilpailuun.

URBAN ADAPTATION -KILPAILU haastaa arkkitehdit ja opiskelijat eri puolilta maailmaa luomaan monikäyttörakennuksia, jotka mukautuvat urbaanien ympäristöjen muuttuviin tarpeisiin. Vaatimukset voivat muuttua merkittävästi rakennuksen elinkaaren aikana väestön, kulttuurin tai politiikan muutosten myötä. Yhteisö saattaa esimerkiksi tarvita entistä vähemmän toimistotilaa ja enemmän päiväkoteja tai päinvastoin. Mukautuvuuden lisäksi kaupunkirakentamisen on oltava tulevaisuudessa entistä tehokkaampaa ja ympäristöystävällisempää. Rakentaminen tuottaa yli 30 prosenttia maailman hiilidioksidipäästöistä, kun taas puu rakennusmateriaalina varastoi hiiltä. Puutuotteet ovat kilpailukykyisiä, koska ne mahdollistavat nopean rakentamisen esivalmistetuilla elementeillä ja moduuleilla.  Nämä joustavat elementit puolestaan mahdollistavat mukautuvat suunnitelmat.

”Puurakenne on helppo muuttaa erilaisiin tilanteisiin sopivaksi. Puusta rakentaminen on vaivatonta, ja myös puurakennuksen purkaminen ja rakenteen muuttaminen tarpeiden mukaan on helppoa”, sanoo ruotsalainen arkkitehti ja kilpailun tuomariston jäsen Rahel Belatchew.

Kilpailu
Kilpailun järjestävät Metsä Group, Aalto-yliopisto ja Suomen ympäristöministeriö. Osallistujia pyydetään valitsemaan sijainniltaan keskeinen tyhjä tontti kaupunkialueelta ja suunnittelemaan innovatiivinen modulaarinen puurakenteinen monikäyttöinen rakennus tai rakentamisen järjestelmä, joka on helppo mukauttaa yhteisön muuttuviin tarpeisiin. Visuaalisten ja toiminnallisten kriteerien lisäksi suunnitelmissa on otettava huomioon mukautettavuus, modulaarisuus ja ympäristöystävällisyys.

Kilpailutöitä otetaan vastaan vuoden loppuun saakka (31.12.2020 klo 24.00). Ennakkoilmoittautumista ei tarvita.

Kilpailun ensimmäinen palkinto on 15 000 euroa ja toinen palkinto 5 000 euroa.

Tuomaristo

Tuomariston jäsenet ovat MIT-yliopiston arkkitehtuurin ja kaupunkikehityksen professori Andrew Scott, ruotsalaisen Belatchew-arkkitehtitoimiston pääarkkitehti ja perustaja Rahel Belatchew sekä norjalaisen MDH-arkkitehtitoimiston arkkitehti ja osakas Minna Riska.

Voittajat julkistetaan helmikuussa 2021.

"Puuviilutuotteilla rakentaminen on materiaalitehokasta ja ympäristöystävällistä. Odotan kilpailulta uusia innovatiivisia suunnitelmia, joissa otetaan huomioon rakennuksen koko elinkaari”, sanoo Metsä Groupin pääjohtaja Ilkka Hämälä.

Kuvat: https://databank.metsagroup.com/l/vCnNwJnGSvq7

Lisätietoa:

Viivi Kylämä, Markkinointipäällikkö, Metsä Wood
puh. +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

www.metsawood.fi

Metsä Wood on yksi Euroopan johtavista puuviilutuotteiden valmistajista. Metsä Wood tarjoaa rakennus-, teollisuus- ja jakeluasiakkaiden tarpeisiin kilpailukykyisiä ja ympäristöystävällisiä puutuotteita. Metsä Woodin päätuotteita ovat Kerto® LVL, vaneri ja muut puutuotteet.

Metsä Woodin liikevaihto vuonna 2019 oli 0,4 miljardia euroa, ja se työllistää noin 1 500 henkilöä. Metsä Wood on osa Metsä Groupia.

Seuraa Metsä Woodia: Twitter | Facebook | LinkedIn | Instagram | Pinterest