Ympäristöystävällistä rakentamista ja asumista Verkbyenissä Norjassa

Verksbyenin asuinalue Norjan Fredrikstadissa on malliesimerkki tulevaisuuden ympäristöystävällisestä asumisesta. Osana hanketta rakennusyhtiö Arca Nova Bolig rakentaa viisi viisikerroksista kerrostaloa Capjon Parkin alueelle Verskbyeniin. Niissä käytetään Metsä Woodin Kerto® LVL -tuotteita, jotka tekevät rakentamisesta nopeaa, kevyttä ja ympäristöystävällistä.

Seuraavien kymmenen vuoden aikana Verksbyenin alueelle rakennetaan asunnot noin 5 000 asukkaalle. Projektin tavoitteena on olla Norjan innovatiivisin asuinhanke. Rakennuttajalla Arca Nova Boligilla on kunnianhimoisia suunnitelmia muuttaa asuntomarkkinoita pitkällä aikavälillä samalla tavalla kuin Tesla on muuttanut autoteollisuutta. Arca Nova Bolig uskoo vahvasti ympäristöystävällisen rakentamisen kysynnän kasvuun. Tähän perustuu myös sen Future Living -konsepti.

”Olemme onnistuneet vähentämään hiilidioksidipäästöjä eri tavoin”, kertoo Arca Nova -konserniin kuuluvan Arca Nova Boligin toimitusjohtaja Ruben D. Hansen. ”Talot rakennetaan puuelementeistä passiivitalon periaatteen mukaisesti. Sähköä saadaan aurinkovoimasta ja lämmitykseen käytetään maalämpöä.”

”Käyttämällä Kerto® LVL -tuotteista koostuvia esivalmistettuja elementtejä nopeutamme rakentamista ja vähennämme hiilidioksidipäästöjä merkittävästi perinteiseen teräs- ja betonirakentamiseen verrattuna”, jatkaa Hansen.

Esivalmistetut LVL-elementit nopeuttavat rakentamista

Esivalmistettujen elementtien käyttö on osoittautunut nopeaksi rakennustavaksi. Kerrostalon yksi kerros valmistuu viikossa, eli koko kerrostalon runko saadaan valmiiksi viidessä viikossa. Ensimmäinen viidestä kerrostalosta valmistuu tämän vuoden loppuun mennessä ja loput vuoden 2020 loppuun mennessä.

Kolmen alimman kerroksen kantavat rakenteet koostuvat Kerto® LVL Q-levyistä valmistetuista seinäelementeistä. Kerto® LVL S-palkit jäykistävät ja vakauttavat lattiaelementtejä.

”Metsä Wood on auttanut Arca Nova Boligia kehittämään teknisen ratkaisun puukerrostalojen rakentamiseen. Yhteistyömme on ollut ratkaisevan tärkeää uuden suunnittelujärjestelmän luomisessa Norjan asuntomarkkinoille”, Hansen sanoo.

Lisäksi vastuullisesti hankitusta puusta rakentaminen on ympäristöystävällistä ja tukee kestävää kehitystä nyt ja tulevaisuudessa.

Lue lisää ympäristöystävällisestä rakentamisesta Verksbyenissä.

Kuvat: https://databank.metsagroup.com/l/tQn7wCdzH_fN

Lisätietoa:

Viivi Kylämä, Markkinointipäällikkö, Metsä Wood
puh. +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

www.metsawood.fi

Metsä Wood on yksi Euroopan johtavista puuviilutuotteiden valmistajista. Olemme sitoutuneet palvelemaan kolmea segmenttiä: rakentamista, teollisuutta ja jakeluasiakkaita. Päätuotteemme ovat Kerto® LVL, vaneri ja muut puutuotteet. Myymme myös Metsä Fibren valmistamaan sahatavaraa.

Metsä Woodin liikevaihto vuonna 2018 oli 0,4 miljardia euroa, ja se työllistää noin 1 500 henkilöä. Metsä Wood on osa Metsä Groupia.

Seuraa Metsä Woodia: Facebook | LinkedIn | Twitter | Instagram | Pinterest