Husumin kartonkituotantoa suunnitellaan kasvatettavan ja sellutehtaan uudistus etenee

Metsä Group lehdistötiedote 22.1.2021

Husumin kartonkituotantoa suunnitellaan kasvatettavan

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Board tiedotti 22.1.2021 aikomuksestaan vahvistaa asemaansa Euroopan johtavana taivekartongin valmistajana kasvattamalla tuotantokapasiteettia.

Yhtiö on käynnistänyt esisuunnittelun vuotuisen tuotantokapasiteetin kasvattamisesta noin 200 000 tonnilla Husumin tehtaallaan Ruotsissa. Esisuunnittelussa arvioidaan myös tehtaan sataman kapasiteettia raaka-aineiden ja valmiiden tuotteiden määrien kasvuun nähden.

Suunniteltu investointi vahvistaisi Husumin kartonkikone BM1:n asemaa Euroopan suurimpana taivekartonkikoneena. Päätösvalmius mahdollisesta investoinnista arvioidaan saavutettavan kesällä 2021 ja investoinnin toteutuessa lisäkapasiteetin ylösajo alkaisi vuonna 2023.

Husumin sellutehtaan uudistus etenee

Husumin sellutehdas uudistetaan kahdessa vaiheessa 2020-luvulla. Metsä Board sai marraskuussa 2020 hyväksynnän Husumin tehtaan ympäristöluvan muutokselle sellutehtaan uudistuksen ensimmäistä vaihetta varten. Ensimmäisen vaiheen lopullinen investointipäätös tehtiin joulukuussa 2020, ja se sisältää uuden soodakattilan ja turbiinin.

Uudistamisen toisessa vaiheessa, joka päätetään ja toteutetaan myöhemmin 2020-luvun aikana, nykyiset kaksi kuitulinjaa korvataan yhdellä uudella. Metsä Board tiedotti 22.1.2021 aloittavansa valmistelut Husumin tehtaan ympäristöluvan uusimiseksi niin, että se sisältää myös suunnitellun uuden kuitulinjan. Lupahakemus jätetään vuoden 2021 aikana.

Yhteydenottopyynnöt:
Juha Laine, viestintäjohtaja, Metsä Group, puh. 010 465 4541, juha.laine@metsagroup.com

Metsä Group

Metsä Group on vastuullisen biotalouden edelläkävijä, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Keskitymme puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin.

Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2019 oli 5,5 miljardia euroa, ja se työllistää noin 9 300 henkilöä.  Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 100 000 suomalaista metsänomistajaa.

Seuraa Metsä Groupia:
Twitter  LinkedIn  Facebook  YouTube  Instagram  Slideshare