Metsä Fibrelle Suomen Laatupalkinto 2012 ja Vuoden laatuinnovaatio -kilpailun voitto

Metsä Group lehdistötiedote 8.11.2012

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Fibre on voittanut Suomen Laatupalkintokilpailun 2012 (Excellence Finland) sekä Vuoden laatuinnovaatio -kilpailun suurten yritysten sarjassa. Lisäksi kilpailut järjestänyt Laatukeskus myönsi Metsä Fibrelle eurooppalaisen viiden tähden Recognised for Excellence -tunnustuksen. Metsä Fibre sai laatupalkinnon kaikkien aikojen korkeimmalla kokonaispistemäärällä. Palkinnot jakoi eduskunnan puhemies Eero Heinäluoma 8.11. Helsingissä pidetyssä tilaisuudessa.

”Tämä on merkittävä tunnustus pitkäjänteiselle toiminnan kehittämistyöllemme”, Metsä Fibren toimitusjohtaja Ilkka Hämälä iloitsee. ”Olemme käyttäneet EFQM-mallia toiminnan kehittämisessä jo vuosien ajan. Asiakaslähtöisyys, prosessijohtamiseen perustuva toimintamallimme ja henkilöstön osaaminen saavat näin kiitosta. Laatuinnovaatiokilpailun voitto kertoo innovatiivisuudestamme ja panostuksestamme jatkuvaan parantamiseen”, Hämälä sanoo.

Laatupalkintokilpailun tuomariston mukaan Metsä Fibren asiakaslähtöisyys ja arvon tuotto asiakkaalle näkyvät läpi koko organisaation johdosta tuotantohenkilöstöön asti. Toiminnan kehittämistä johdetaan suunnitelmallisesti. Turvallisuusjohtamismalli on nostanut turvallisuuden keskeiseksi tavoitteeksi, vähentänyt työtapaturmia sekä vahvistanut henkilöstön myönteistä asennetta turvallisuutta kohtaan. Myös panostus ympäristöasioihin sai kiitosta.

Metsä Fibre voitti Laatuinnovaatiokilpailun kehittämällään sellun laatua kuvaavalla Botnia FOX (Fibre Online Index) -indeksillä.  Botnia FOX yhdistää innovatiivisesti Metsä Fibren pitkäaikaisen asiakasosaamisen, sellunvalmistuksen teorian ja tilastomatematiikan hyödyntämisen. Botnia FOXin reaaliaikaista laatutietoa voidaan hyödyntää läpi koko arvoketjun tehokkuuden parantamisessa.

Laatukeskus järjestää vuosittain Suomen Laatupalkintokilpailun, jossa yritysten toimintaa ja tuloksia arvioidaan eurooppalaisen EFQM-laatumallin mukaan. Vuoden Laatuinnovaatio -kilpailu on järjestetty vuodesta 2007.

Ilkka Hämälä, toimitusjohtaja, Metsä Fibre Oy, puh.
010 46 12, ilkka.hamala@metsagroup.com

Metsä Group on vastuullinen metsäteollisuuskonserni, jonka tuotteet parantavat ihmisten arkea ja edistävät hyvinvointia kestävästi. Metsä Group keskittyy viiteen ydintoimintoon, jotka ovat pehmo- ja ruoanlaittopaperit, kartonki, sellu, puutuotteet sekä puunhankinta ja metsäpalvelut. Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2011 oli 5,3 miljardia euroa, ja se työllistää noin 12 500 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa. Metsä Groupin huipputuotteiden pääraaka-aineet ovat uusiutuva pohjoismainen puu ja puukuitu.

www.metsafibre.fi

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Fibre on maailman johtavia havuselluntuottajia. Yhtiön päätuotteet, vastuullisesti ja kustannustehokkaasti tuotetut valkaistut havu- ja koivusellut, on kehitetty korkealaatuisen hienopaperin, aikakauslehti- ja pehmopaperin sekä kartongin valmistukseen. Metsä Fibren päätuotemerkki on Botnia. Yhtiöllä on neljä sellutehdasta Suomessa, liikevaihto vuonna 2011 oli 1,3 miljardia euroa. Metsä Fibre työllistää noin 800 henkilöä. Metsä Fibre kuuluu metsäteollisuuskonserni Metsä Groupiin.