Metsä Group solmi aiesopimukset biotuotetehtaan päälaitteista

Metsä Group lehdistötiedote 13.2.2015

Metsä Fibre Oy on solminut aiesopimukset Äänekosken biotuotetehtaan päälaitetoimituksista Valmet Oyj:n ja Andritz Oy:n kanssa 13.2.2015. Varsinaiset toimitussopimukset allekirjoitetaan, jos tehdas päätetään rakentaa. Mikäli investoinnin edellytykset täyttyvät, Metsä Fibren Äänekoskelle suunnitteilla olevan biotuotetehtaan rakentamista koskeva investointipäätös tehdään tänä keväänä.

Aiesopimus Valmetin kanssa kattaa biotuotetehtaan soodakattilan, kuivauslinjan, meesauunin ja kuoren kaasutuslaitteiston sekä tehtaan automaatiojärjestelmän toimituksen. Andritzin kanssa tehdyn aiesopimuksen mukaan yhtiö toimittaa biotuotetehtaan kuitulinjan, puunkäsittelyn, haihduttamon ja kaustisointilaitoksen.

”Biotuotetehtaan suunnittelu on edennyt suunnitelmien mukaisesti päälaitetoimittajien valintaan, mikä on yksi investoinnin toteutumisen edellytyksistä”, Metsä Fibren toimitusjohtaja Ilkka Hämälä sanoo.

Aiesopimusten mukaisesti biotuotetehtaan päälaitteiden hankintojen kotimaisuusaste on huomattava, noin 70 prosenttia.

Timo Merikallio, projektijohtaja, Metsä Fibre Oy, timo.merikallio@metsagroup.com, puh. 050 5989 342.

Metsä Group on vastuullinen metsäteollisuuskonserni, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva ja kestävästi kasvatettu pohjoinen puu. Metsä Group keskittyy pehmo- ja ruoanlaittopapereihin, ensikuitukartonkeihin, selluun, puutuotteisiin sekä puunhankintaan ja metsäpalveluihin. Sen korkealaatuisissa tuotteissa yhdistyvät uusiutuva raaka-aine, asiakaslähtöisyys, kestävä kehitys sekä innovatiivisuus. Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2014 oli 5 miljardia euroa, ja se työllistää noin 10 500 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa. Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 122 000 suomalaista metsänomistajaa.

www.biotuotetehdas.fi

Metsä Fibren suunnittelema noin 1,1 miljardia euroa maksava biotuotetehdas olisi toteutuessaan metsäteollisuuden historian suurin investointi Suomessa. Tehtaan sellukapasiteetti on 1,3 miljoonaa tonnia vuodessa. Tehdas on tarkoitus rakentaa Äänekoskelle nykyisen sellutehtaan alueelle, ja se korvaisi alueella tällä hetkellä toimivan tehtaan. Mikäli investoinnin edellytykset täyttyvät, investointipäätös biotuotetehtaan rakentamisesta tehdään keväällä 2015, jolloin tehdas voisi käynnistyä vuonna 2017.