Metsä Groupin 3D-kuitutuote Muoto on merkittävä uusi avaus pakkausmarkkinoilla

Metsä Group lehdistötiedote 7.6.2022

Metsä Groupin innovaatioyhtiö Metsä Springin uusi 3D-kuitutuote on nimeltään Muoto®. Sitä on valmistettu Äänekoskella Metsän ja Valmetin koetehtaassa toukokuusta 2022 lähtien. Tuotetta valmistetaan Metsä Groupin omista puukuiduista.

Muoto on merkittävä uusi avaus pakkausmarkkinoilla. Sen lähtökohtana ovat helppokäyttöisyys, vastuullisuus, skaalautuvuus ja huipputeknologia. Tuotteet puristetaan lopulliseen muotoonsa täysin uudenlaisella teknologialla, ja niiden ominaisuuksia voidaan räätälöidä tuotantoprosessissa käyttötarkoituksen mukaan. Muodon raaka-aine kasvaa pohjoisissa, kestävästi hoidetuissa metsissä, ja sen alkuperä on jäljitettävissä.

Uusiutuva ja kierrätettävä Muoto on hyvä vaihtoehto muoville esimerkiksi ruokapakkauksissa – erikokoisissa ja -muotoisissa tarjoiluastioissa tai rasioissa. Täsmällisesti tarpeeseen valmistetut pakkaukset ovat omiaan vähentämään ruokahävikkiä.

”Muovia on kaikkialla. Sillä on roolinsa tulevaisuudessakin, mutta kasvava pakkausteollisuus kaipaa paljon uusia vastuullisia vaihtoehtoja, joista Muoto on meidän avauksemme. Se on täysin uusi, puupohjainen pakkaus, joka on herättänyt paljon kiinnostusta asiakaskunnassa”, sanoo Metsä Groupin projektijohtaja Jarkko Tuominen.

Muoto on nyt tiensä alkutaipaleella, jossa tuoteominaisuuksia ja valmistusmenetelmää kehitetään ja tuotteen potentiaalia testataan markkinoilla. Tässä työssä tunnistettavalla brändillä on tärkeä rooli. Jos markkinoiden kiinnostus ja tuotteen toimivuus pystytään laajassa mittakaavassa osoittamaan, Metsä Group harkitsee suuremman tuotantolaitoksen rakentamista.

Tutustu Muotoon nyt verkossa osoitteessa muoto.io.

Kuvia Muodosta

Jarkko Tuominen, projektijohtaja, Metsä Spring Oy, puh. 040 778 7328
Juha Laine, viestintäjohtaja, Metsä Group, puh. 010 465 4541

Metsä Spring
www.metsaspring.com/

Innovaatioyhtiö Metsä Spring investoi osaamista ja varoja kestävää metsäbiotaloutta uudistaviin konsepteihin tavoitteena kartuttaa Metsä Groupin sidosryhmien varallisuutta pitkällä aikavälillä.

Seuraa Metsä Springiä: Twitter LinkedIn

Metsä Group näyttää biotalouden suuntaa. Investoimme kasvuun, biotuotteiden kehittämiseen ja fossiilittomaan tulevaisuuteen. Tuotteidemme raaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Liiketoiminnassamme keskitymme metsäteollisuuden kasvualoihin: puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin.

Metsä Groupin vuotuinen liikevaihto on noin 6 miljardia euroa, ja työllistämme noin 9 500 henkilöä kaikkiaan 30 maassa. Kansainvälisen konsernimme juuret ovat suomalaisessa metsässä – emoyrityksemme on lähes 100 000 metsänomistajan Metsäliitto Osuuskunta.

Seuraa Metsä Groupia:
Twitter  LinkedIn  Facebook  YouTube  Instagram  Slideshare