Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan peruskivi on muurattu

Metsä Group lehdistötiedote 13.9.2021

Metsä Groupiin kuuluvan Metsä Fibren Kemin biotuotetehdasprojekti etenee suunnitellusti ja tehtaan peruskivi muurattiin tänään 13.9.2021.

Tulevan massatehtaan perustuksiin peruskiven muurasivat Metsä Fibren toimitusjohtaja Ismo Nousiainen, biotuotetehdasprojektin johtaja Jari-Pekka Johansson ja työmaan yhteyshenkilö Mika Vuoti. Koronaturvallisuuden takaamiseksi peruskivi muurattiin ilman kutsuvieraita.

Katso video ja kuvat peruskiven muuraustilaisuudesta: https://www.youtube.com/watch?v=vlpABEZSkQo ja https://databank.metsagroup.com/l/7tnPNh-w8fjK.

Metsä Groupin Kemin biotuotetehdas on Suomen metsäteollisuushistorian suurin investointi kotimaahan, 1,6 miljardia euroa. Suorassa arvoketjussaan Suomessa uusi biotuotetehdas työllistää valmistuttuaan yhteensä noin 2 500 henkilöä eli 1 500 henkilöä enemmän kuin nykyinen Kemin sellutehdas. Biotuotetehdasprojektin kotimaisuusaste nousee korkeaksi, noin 70 prosenttiin.

”Suuren teollisen investoinnin vaikutukset ovat merkittävät. Kemin biotuotetehdas lisää Suomen vuotuista vientiä noin puolella miljardilla eurolla ja vuotuinen positiivinen tulovaikutus Suomeen puuraaka-aineen arvon ja suomalaisen työn oston kautta on samoin noin puoli miljardia euroa”, toimitusjohtaja Ismo Nousiainen toteaa.

Biotuotetehtaan rakennusvaiheen työllisyysvaikutukset ovat noin 10 000 henkilötyövuotta, josta yli puolet tehdään Kemissä. Rakennusvaiheen aikana työntekijöitä on kaikkiaan yhteensä noin 15 000 eri henkilöä.

”Etenemme määrätietoisesti kohti uuden biotuotetehtaan käynnistämistä vuoden 2023 kolmannella kvartaalilla. Parhaillaan työmaalla tehdään maanrakennustöitä, ja siirrymme tänä syksynä ensimmäisiin laiteasennuksiin. Työmaalla työskentelee tällä hetkellä noin 450 henkilöä”, biotuotetehdasprojektin johtaja Jari-Pekka Johansson kertoo.

Täysin ilman fossiilisia polttoaineita toimiva Kemin biotuotetehdas valmistaa vuosittain 1,5 miljoonaa tonnia havu- ja lehtipuusellua sekä lukuisia muita biotuotteita. Uusiutuvaa sähköä tehdas tuottaa vuodessa 2,0 terawattituntia, mikä vastaa noin 2,5 prosenttia Suomen kokonaissähköntuotannosta.

Biotuotetehtaan rakentamisen etenemistä voi seurata reaaliajassa web-kameroiden kautta osoitteessa www.metsafibre.com/webkameratkemi.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Anna-Liisa Pennanen, viestintäpäällikkö, Metsä Fibre, puh. 0505748071, anna-liisa.pennanen@metsagroup.com

Metsä Fibre
www.metsafibre.com

Metsä Fibre on johtava biotuotteiden, biokemikaalien ja bioenergian valmistaja. Olemme maailman suurin markkinahavusellun tuottaja ja globaalisti merkittävä sahatavaran valmistaja. Laadukkaille tuotteillemme riittää kysyntää, sillä uusiutuva puu tarjoaa vastuullisen vaihtoehdon fossiilisille materiaaleille.

Vuonna 2020 liikevaihtomme oli noin 1,8 miljardia euroa, ja työllistämme noin 1 300 henkilöä. Metsä Fibre on osa Metsä Groupia.

Metsä Group

Metsä Group näyttää biotalouden suuntaa. Investoimme kasvuun, biotuotteiden kehittämiseen ja fossiilittomaan tulevaisuuteen. Tuotteidemme raaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Liiketoiminnassamme keskitymme metsäteollisuuden kasvualoihin: puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin.

Metsä Groupin vuotuinen liikevaihto on noin 5,5 miljardia euroa, ja työllistämme noin 9 200 henkilöä kaikkiaan 30 maassa. Kansainvälisen konsernimme juuret ovat suomalaisessa metsässä – emoyrityksemme on noin 100 000 metsänomistajan Metsäliitto Osuuskunta.

Seuraa Metsä Groupia: Twitter  LinkedIn  Facebook  YouTube  Instagram  Slideshare