Metsä Groupin liiketulos ilman kertaluonteisia eriä 181 miljoonaa euroa tammi–syyskuussa

Metsä Group osavuosikatsaus 1–9/2012 pörssitiedote 1.11.2012 klo 12

Tammi–syyskuun 2012 tulos
– Liikevaihto oli 3 773 miljoonaa euroa (1–9/2011: 4 123 milj. euroa).
– Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä oli 181 miljoonaa euroa (311). Liiketulos sisältäen kertaluonteiset erät oli 161 miljoonaa euroa (229).
– Tulos ennen veroja ja ilman kertaluonteisia eriä oli 106 miljoonaa euroa (217). Tulos ennen veroja sisältäen kertaluonteiset erät oli 86 miljoonaa euroa (130).

Heinä–syyskuun 2012 tulos
– Liikevaihto oli 1 242 miljoonaa euroa (7–9/2011: 1 317 milj. euroa).
– Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä oli 67 miljoonaa euroa (63). Liiketulos sisältäen kertaluonteiset erät oli 56 miljoonaa euroa (44).
– Tulos ennen veroja ja ilman kertaluonteisia eriä oli 35 miljoonaa euroa (35). Tulos ennen veroja sisältäen kertaluonteiset erät oli 25 miljoonaa euroa (17).

Tapahtumat vuoden 2012 kolmannella neljänneksellä
– Sellun toimitusmäärät paranivat edellisestä neljänneksestä, mutta markkinahinnat laskivat. Myös kartongin toimitusmäärät kasvoivat edellisestä neljänneksestä ja hinnat pysyivät vakaina.
– Metsä Wood päätti investoida noin 30 miljoonaa euroa Vilppulan sahan uudistamiseen. Investointi toteutetaan vuoden 2013 aikana.
– Metsä Tissuen Puolan Krapkowicen tehtaalla otettiin käyttöön uusi paperikone. Investointiohjelmaan kuuluu kaksi uutta paperikonetta, joista toinen otetaan käyttöön ensi vuonna.
– Metsä Fibren Joutsenon sellutehtaalla otettiin heinäkuussa koekäyttöön kuoren kaasutuslaitos, jonka avulla tehtaasta tulee Suomen ensimmäinen hiilidioksidineutraali sellutehdas.

Katsauskauden jälkeiset tapahtumat
– Metsä Boardin Kyron tehtaan yhteyteen rakennettu biovoimalaitos vihittiin käyttöön 9. lokakuuta. Pohjolan Voiman ja Leppäkosken Sähkön omistama biovoimalaitos lisää uusiutuvien polttoaineiden käyttöä ja vähentää energiatuotannon hiilidioksidipäästöjä Hämeenkyrön alueella.

”Markkinoiden ennustettavuus on edelleen heikko erityisesti Euroopan epävakaan taloustilanteen takia, minkä vuoksi liiketoiminnan tarkka suunnittelu ja kaikkien toimintojen jatkuva tehostaminen ovat keskeisessä roolissa Metsä Groupissa.

Investointiohjelmamme etenee suunnitellusti. Metsä Tissuen Krapkowicen tehtaalla Puolassa otettiin kesällä käyttöön uusi paperikone osana kehitysohjelmaa, jonka tavoitteena on toiminnan tuottavuuden ja energiatehokkuuden parantaminen sekä tuotannon hiilijalanjäljen pienentäminen.

Strategiamme keskittyä selluun, kartonkiin sekä pehmo- ja ruoanlaittopapereihin tuo vakautta liiketoimintaamme tässä markkinatilanteessa.”

Pääjohtaja Kari Jordan, Metsä Group

Puun-hankinta

Puutuote-teollisuus

Sellu-teollisuus
Kartonki- ja paperi-teollisuus Pehmo- ja ruoanlaitto-paperit
Liikevaihto 1 140 688 952 1 599 727
  Liiketoiminnan muut tuotot 7 7 8 177 10
  Liiketoiminnan kulut -1 132 -656 -798 -1 511 -678
  Poistot ja arvonalentumiset -2 -23 -42 -86 -32
Liiketulos 13 16 120 179 27
  Kertaluonteiset erät - 1 -2 -130 -
Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä 13 17 117 49 27
- % - liikevaihdosta 1,2 2,4 12,3 3,1 3,7

Lähiajan näkymät

Puunhankinta ostaa puuta aktiivisesti. Kotimaassa ostolistan kärjessä ovat edelleen erityisesti mäntytukki, koivukuitupuu sekä energiapuu.

Sahatavaran heikon kysynnän ja tukin korjuun epävarmuustekijöiden odotetaan heikentävän Metsä Woodin vuoden viimeisen neljänneksen tulosnäkymää, ja sahauksen sopeuttaminen saattaa olla välttämätöntä.

Metsä Fibren sellutehtaiden käyntiasteiden odotetaan pysyvän vuoden viimeisellä neljänneksellä hyvällä tasolla. Pitkäkuituisen sellun valuuttamääräisen markkinahinnan arvioidaan loppuvuonna jonkin verran nousevan, mutta neljännen neljänneksen toimitusten keskihinnan arvioidaan olevan hieman kolmatta neljännestä alhaisempi.

Metsä Boardin kartongin toimitusmäärien arvioidaan vuoden viimeisellä neljänneksellä jäävän kausiluontoisesti hieman kolmannen neljänneksen tasosta. Paperien ja sellun toimitusmäärien arvioidaan olevan vähintään kolmannen neljänneksen tasolla.

Taivekartongin keskimääräisten hintojen ei arvioida muuttuvan olennaisesti lähikuukausina. Merkittäviä paperin hintamuutoksia ei ole näköpiirissä. Lainerin hinnat ovat neljännellä neljänneksellä hieman kolmatta neljännestä korkeammat syyskuussa voimaan tulleen hinnankorotuksen seurauksena. Lainerihintojen lievällä nousulla ei kuitenkaan arvioida pystyttävän täysin kattamaan neljännen neljänneksen alempien toimitusmäärien negatiivista tulosvaikutusta.

Pehmo- ja ruoanlaittopapereiden kysynnän kasvu jatkuu vakaana. Verrattuna edelliseen neljännekseen kannattavuuden arvioidaan pysyvän ennallaan tai hieman paranevan kustannuspaineista huolimatta.

Euroopan taloustilanteen takia markkinoiden ennustettavuus jatkuu heikkona. Metsä Groupin liiketuloksen ilman kertaluonteisia eriä arvioidaan vuoden 2012 viimeisellä neljänneksellä olevan suunnilleen samalla tasolla kuin edellisellä neljänneksellä.

Julkistamismenettely
Metsä Group noudattaa Finanssivalvonnan Standardin 5.2b mahdollistamaa julkistamismenettelyä. Tämä tiedote on tiivistelmä Metsä Groupin vuoden 2012 kolmannen neljänneksen osavuosikatsaustiedotteesta. Osavuosikatsaus taulukoineen on tämän pörssitiedotteen liitteenä pdf-tiedostona ja saatavilla konsernin internetsivulla osoitteessa www.metsagroup.fi

Vesa-Pekka Takala, talousjohtaja, Metsä Group, puh. 010 465 4260
Reeta Kaukiainen, viestintäjohtaja, Metsä Group, puh. 010 465 4541, 050 522 0924

Metsä Group on vastuullinen metsäteollisuuskonserni, jonka tuotteet ovat vahvasti läsnä ihmisten arjessa ja edistävät hyvinvointia kestävästi. Metsä Groupin huipputuotteiden pääraaka-aineeet ovat uusiutuva pohjoismainen puu ja puukuitu. Liiketoiminta-alueemme ovat  pehmo- ja ruoanlaittopaperit, kartonki ja paperi, sellu, puutuotteet sekä puunhankinta. Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2011 oli 5,3 miljardia euroa, ja se työllistää noin 12 500 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa.