• Metsä Group/

Metsä Groupin pehmo- ja ruoanlaittopaperiliiketoiminta avaa uuden jalostus- ja logistiikkayksikön Venäjällä

Metsä Group lehdistötiedote 29.5.2013

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Tissue avaa uuden jalostus- ja logistiikkayksikön Vorsinossa, Venäjällä. Kasvua tavoittelevalle Metsä Tissuelle Venäjän kehittyvät markkinat ovat strategisesti tärkeät. ”Jo pelkästään Moskovan ja Pietarin alueella asuu noin 30 miljoonaa ihmistä, joiden elintaso kohoaa nopeasti. Pehmopaperimarkkinoiden arvioidaan kasvavan Venäjällä merkittävästi, jopa enemmän kuin läntisessä Euroopassa. Uskommekin vahvasti menestymiseen Venäjällä”, Metsä Tissuen toimitusjohtaja Mika Joukio sanoo.

Vorsinon uusi yksikkö sijaitsee Moskovasta 90 km lounaaseen, ja se on hyvien yhteyksien päässä Moskovasta, Pietarista ja muista tärkeimmistä kaupungeista. ”Keskeisen sijainnin ja tehokkaan logistiikan ansiosta pystymme palvelemaan asiakkaitamme sujuvasti ja tarjoamaan heille laajan valikoiman korkealaatuisia pehmopaperituotteita. Valmistamme tunnettujen brändiemme Lambin, Molan ja Katrinin tuotteet lähellä asiakkaitamme”, sanoo Metsä Tissuen Venäjän toiminnoista vastaava Yuriy Hudziy. Vorsinossa valmistettavien pehmopapereiden lisäksi Metsä Tissue tuo maahan ja myy Katrinin tuotteita ja ratkaisuja sekä SAGA-leivin- ja ruoanlaittopapereita.

Metsä Tissue aloitti tuotteidensa maahantuonnin ja myynnin Venäjällä vuonna 2005. Vuonna 2006 Venäjän toiminnoille perustettiin oma tytäryhtiö, Metsä Tissue OOO, ja pehmopapereiden tuotanto aloitettiin vuonna 2008. Vorsinon uuden ja modernin jalostuslinjan myötä yksikön pehmopapereiden tuotantokapasiteetti kaksinkertaistuu ja tuotevalikoima laajenee. Nykyisin Metsä Tissue työllistää Venäjällä noin 110 henkilöä.

Metsä Tissuen Vorsinon yksikön avajaisia vietetään 29.5.2013.

Mika Joukio, toimitusjohtaja, Metsä Tissue, puh. +358 10 465 4959
Yuriy Hudziy, johtaja, Tissue, Venäjä, puh. +7 926 828 7055

Metsä Group on vastuullinen metsäteollisuuskonserni, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva ja kestävästi kasvatettu pohjoismainen puu. Metsä Group keskittyy pehmo- ja ruoanlaittopapereihin, pakkauskartonkeihin, selluun, puutuotteisiin sekä puunhankintaan ja metsäpalveluihin. Sen korkealaatuisissa tuotteissa yhdistyvät uusiutuva raaka-aine, asiakaslähtöisyys, kestävä kehitys sekä innovatiivisuus. Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2012 oli 5,0 miljardia euroa, ja se työllistää noin 11 500 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa. Metsä Groupin emoyhtiö on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistavat noin 125 000 suomalaista metsänomistajaa.

www.metsatissue.com

Metsä Tissue tuo korkealaatuisilla pehmo- ja ruoanlaittopapereillaan mukavuutta kuluttajien, loppukäyttäjien ja asiakkaiden jokaiseen päivään. Se on Euroopan johtava koti- ja suurtalouksien pehmopaperituotteiden toimittaja ja maailman johtava ruoanlaittopapereiden toimittaja. Sen päätuotemerkit ovat Lambi, Serla, Mola, Tento, Katrin ja SAGA. Metsä Tissuella on tuotantoa kuudessa maassa, sen liikevaihto vuonna 2012 oli 982 miljoonaa euroa ja se työllistää noin 3 000 henkilöä.  Metsä Tissue on osa Metsä Groupia.