Metsä Groupin vuoden 2020 vertailukelpoinen liiketulos 368 miljoonaa euroa

Metsä Group tilinpäätöstiedote 11.2.2021 klo 12

TAMMI–JOULUKUU 2020 (1–12/2019)

• Liikevaihto oli 5 055 miljoonaa euroa (5 473).
  • Liiketulos oli 376 miljoonaa euroa (374). Vertailukelpoinen liiketulos oli 368 miljoonaa euroa (495).
  • Tulos ennen veroja oli 330 miljoonaa euroa (316). Vertailukelpoinen tulos ennen veroja oli 322 miljoonaa euroa (436).
  • Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto oli 7,1 % (9,6).
  • Liiketoiminnasta kertyneet nettorahavirrat olivat 667 miljoonaa euroa (485).

LOKA–JOULUKUU 2020 (10–12/2019)

• Liikevaihto oli 1 357 miljoonaa euroa (1 290).
  • Liiketulos oli 97 miljoonaa euroa (32). Vertailukelpoinen liiketulos oli 94 miljoonaa euroa (76).
  • Tulos ennen veroja oli 88 miljoonaa euroa (18). Vertailukelpoinen tulos ennen veroja oli 86 miljoonaa euroa (62).
  • Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto oli 7,4 % (6,1).
  • Liiketoiminnasta kertyneet nettorahavirrat olivat 306 miljoonaa euroa (232).

TAPAHTUMAT VUODEN 2020 VIIMEISELLÄ NELJÄNNEKSELLÄ

• Pitkäkuituisen sellun dollarimääräinen keskiarvomarkkinahinta nousi hieman ja lyhytkuituisen pysyi vakaana edelliseen neljännekseen verrattuna.
  • Kartonkitoimitukset olivat hieman viime vuoden vastaavaa ajankohtaa korkeammalla tasolla ja laskivat kausiluonteisesti edelliseen neljännekseen verrattuna.
  • Pohjois-Suomen aluehallintovirasto (AVI) myönsi ympäristöluvan Metsä Fibren Kemin biotuotetehtaalle.
  • Metsä Board ilmoitti myyvänsä 30 % osuuden Husumin sellutehtaastaan Ruotsissa. Ostaja on ruotsalainen metsänomistajaosuuskunta Norra Skog.
  • Metsä Board sai hyväksynnän Husumin tehtaan ympäristöluvan muutokselle ja teki lopullisen investointipäätöksen sellutehtaan uudistamisen ensimmäisestä vaiheesta.

KORONAVIRUSPANDEMIA

Metsä Groupin toiminnassa on kolme tärkeää painopistealuetta koronaviruspandemian torjunnassa: henkilöstön turvallisuus, täysipainoinen osallistuminen pandemian torjuntaan yhteiskunnan osana ja liiketoiminnan jatkuvuuden turvaaminen. Metsä Groupissa seurataan ja noudatetaan viranomaisten ohjeistuksia koronavirukseen liittyen. Tärkein varotoimenpide on lähikontaktien minimoiminen.

Metsä Groupin resurssitilanne on ollut kaiken kaikkiaan normaali koronaviruspandemian aikana. Tuotanto ja toimitukset ovat olleet normaalisti käynnissä lukuun ottamatta Ison-Britannian laitostemme toimintaa keväällä ja osin Venäjällä Svirin sahan ja puunhankinnan toimintaa keväällä ja loppuvuonna.

KAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Metsä Tissue ilmoitti uudistavansa Mäntän tehtaan pehmopaperikoneen.

Husumin sellutehtaan 30 % osuuden myynti Norra Skogille toteutettiin 4.1.2021, ja sen vaikutukset sisältyvät Metsä Boardin taloudelliseen raportointiin tammi–maaliskuun 2021 osavuosikatsauksesta alkaen. Kauppa alentaa Metsä Boardin nettovelkaa noin 260 miljoonalla eurolla ja lisäksi se pienentää Metsä Boardin rahoitusosuutta sellutehtaan uudistuksen toisessa vaiheessa noin 100 miljoonalla eurolla.

Metsä Board käynnisti esisuunnittelun vuotuisen taivekartongin tuotantokapasiteetin kasvattamisesta noin 200 000 tonnilla Husumin tehtaallaan Ruotsissa.

Pohjoismainen kiinteistösijoitusyhtiö NREP osti Metsä Groupin Espoon Tapiolassa sijaitsevan pääkonttorikiinteistön. Metsä Groupin omistusosuuden velaton kauppahinta oli 44 miljoonaa euroa.

Kemiin päätettiin rakentaa uusi biotuotetehdas. Investoinnin arvo on 1,6 miljardia euroa ja se on Suomen metsäteollisuushistorian kaikkien aikojen suurin investointi kotimaahan. Rakennusvaihe kestää noin kaksi ja puoli vuotta ja tehtaan on määrä valmistua vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä. Kemin biotuotetehdas valmistaa vuosittain noin 1,5 miljoonaa tonnia havu- ja lehtipuusellua sekä lukuisia muita biotuotteita. Uusiutuvaa sähköä se tuottaa vuodessa 2,0 TWh, mikä vastaa noin 2,5 prosenttia Suomen kokonaissähköntuotannosta. Tehdas käyttää kuitupuuta vuosittain noin 7,6 miljoonaa kuutiometriä eli 4,5 miljoonaa kuutiota enemmän kuin Kemin nykyinen sellutehdas.

TULOSOHJEISTUS TAMMI–MAALISKUU 2021

Metsä Groupin vertailukelpoisen liiketuloksen arvioidaan tammi–maaliskuussa 2021 paranevan loka–joulukuusta 2020.

HALLITUKSEN ESITYS TASEEN OSOITTAMAN TULOKSEN KÄYTTÄMISESTÄ

Metsäliitto Osuuskunnan hallitus on päättänyt ehdottaa, että jäsenten sijoittamalle sääntömääräiselle osuuspääomalle maksetaan vuodelta 2020 korkoa 6,0 % (6,5 % vuodelta 2019), lisäosuuspääoma A:lle 5,0 % (6,0) ja lisäosuuspääoma B:lle 1,0 % (2,0). Kokonaisuudessaan ehdotettu voitonjako olisi noin 66 miljoonaa euroa (72).

Hallituksen esitys käsitellään maaliskuussa Metsäliitto Osuuskunnan hallintoneuvostossa, joka antaa asiasta lausunnon huhtikuussa kokoontuvalle edustajistolle.

Pääjohtaja Ilkka Hämälä:

Metsä Groupin vuoden 2020 viimeisen neljänneksen tulos muodostui neljänneksen alussa arvioidun mukaisesti edellistä neljännestä heikommaksi. Alkuvuodelta siirtyneitä kunnossapitoseisokkeja pidettiin edelleen vuoden viimeisenkin neljänneksen aikana. Kartonki- ja pehmopaperiliiketoimintojen markkinatilanne säilyi hyvänä. Sellun kysyntä erityisesti Kiinassa oli vahvaa ja hinnat kääntyivät Aasiassa selkeään nousuun. Korkeammat hinnat eivät kuitenkaan ehtineet vaikuttaa viimeisen neljänneksen kannattavuuteen. Euroopan sellumarkkinatilanne seuraa Aasiaa viiveellä. Sahatavaran ja viilupuutuotteiden kysyntä ja hintatasot ovat vahvistuneet.

Konserni toimii keväällä 2020 käyttöön otettujen pandemia-ajan poikkeusmallien mukaisesti. Olemme aloittaneet toimipaikkakohtaisen koko henkilöstölle tarjottavan testinäytteenoton. Kaikki tehtaille tuleva ulkopuolinen henkilöstö testataan ennen työn aloittamista. Tiukennetuista varotoimista huolimatta Suomen ulkopuolisilla toimipaikoillamme tartuntojen määrä kasvoi marras–joulukuussa. Olemme edelleen voineet jatkaa liiketoimintaamme ja kehityshankkeitamme suunnitelmien mukaisesti.

Investointihankkeita edistetään suunnitellusti. Rauman sahan rakennusvaihe on edennyt aikataulussa ja laiteasennukset alkavat helmikuun aikana. Kemin biotuotetehtaan investointipäätös on nyt tehty. Kasvavan tuotannon myötä voimme tulevaisuudessa olla yhä vahvempi kumppani asiakkaidemme vastuullisessa kasvussa. Kemin biotuotetehdas on ympäristö-, energia- ja materiaalitehokkuudeltaan edelläkävijä koko maailmassa. Suuren projektin positiiviset vaikutukset Kemin seudulle ja koko maahan ovat merkittävät. Husumin soodakattilainvestointi sai ympäristöluvan päivityksen marraskuussa. Päätöksestä ei tullut valituksia ja hankkeen asennusvaihe alkoi välittömästi luvan saannin jälkeen. Husumin uusi soodakattila otetaan käyttöön toukokuussa 2022.

Konsernin innovaatioyhtiö Metsä Spring on yhdessä Valmet Oyj:n kanssa aloittanut 3D-kuitupakkausten koetehtaan rakentamisen Äänekoskelle. Hankkeessa kehitetään uutta tuotantoteknologiaa korkealaatuisten kuitupakkausten valmistamiseen. Metsä Springin yhdessä Itochu Corporationin kanssa omistavan tekstiilikuitukoetehtaan toiminta on jatkunut ja ensimmäisistä uuden materiaalin koe-eristä valmistetaan tekstiilituotteita markkinoille Itochun kumppanuusverkoston kautta.

Metsä Group vastaa toiminnallaan tarpeeseen tuoda uusiutuvasta materiaalista valmistettuja tuotteita ihmisten jokapäiväiseen arkeen. Kehitämme toimintaamme aktiivisesti alkaen pohjoisten metsien ekologisten ja taloudellisten tavoitteiden yhä paremmasta yhteensovittamisesta edeten omien tuotanto- ja toimintaprosessiemme jatkuvaan parantamiseen ja edelleen uudistuvien, entistä resurssitehokkaampien tuotteiden tuomiseen kuluttajille."

TUNNUSLUKUJA

Liiketoiminnan nettorahavirta, milj. euroa 667,4 484,8 306,1 231,9
Henkilöstö kauden lopussa 9 213 9 265 9 213 9 265

Liikevaihto ja liiketulos 1–12/2020, milj. euroa

Puunhankinta ja metsä-palvelut Puutuote-teollisuus Sellu- ja saha-teollisuus Kartonki-
teollisuus
Pehmo- ja
tiivispaperit
Liikevaihto 1 819,9 429,1 1 826,5 1 889,5 1 011,9
  Liiketoiminnan muut tuotot 2,8 2,8 14,4 33,3 14,9
  Liiketoiminnan kulut -1 790,1 -401,8 -1 712,7 -1 601,1 -866,6
  Poistot ja arvonalentumiset -10,2 -20,8 -124,3 -94,5 -44,3
Liiketulos 22,4 9,3 3,9 227,3 115,9
  Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät 0,0 0,0 0,0 -6,0 -2,0
Vertailukelpoinen liiketulos 22,4 9,3 3,9 221,2 113,8
  % liikevaihdosta 1,2 2,2 0,2 11,7 11,2

LÄHIAJAN NÄKYMÄT

Puun kysyntä kohdistuu sulan maan aikana korjattaviin uudistus- ja harvennushakkuuleimikoihin. Talvileimikkojen ostoa ohjataan keliolosuhteiden mukaan. Energiapuussa kysyntä kohdistuu latvusmassaan. Metsänhoitopalveluiden kysyntä jatkuu hyvänä.

Koronaviruspandemian aiheuttama kysynnän epävarmuus jatkuu kaikilla Metsä Woodin päämarkkinoilla. Ison-Britannian ja EU:n välinen vapaakauppasopimus tukee sekä Kerto LVL- että vanerituotteiden kysyntää. Kerto LVL:n kysynnän odotetaan jatkuvan vahvana erityisesti Pohjois-Amerikan ja Australian markkinoilla. Kysynnän odotetaan jatkuvan vahvana havuvanerin päämarkkinoilla. Koivuvanerin kysyntänäkymä on vahvistunut, mutta kilpailu pysyy kireänä Euroopan päämarkkinoilla. Isossa-Britanniassa kysynnän odotetaan lähikuukausina jatkuvan vuodenaikaan nähden vahvana.

Metsä Fibressä sellumarkkinoiden odotetaan vahvistuvan markkinasellun kysynnän jatkaessa kasvuaan erityisesti Aasian markkinoilla. Uutta lehtipuusellun tuotantokapasiteettia tulee markkinoille vuoden 2021 lopussa, uutta havusellukapasiteettia ei ole tulossa markkinoille. Globaali konttipula, joka vaikuttaa Euroopan ja Pohjois-Amerikan tuottajien Aasian toimituksiin, tiukentaa edelleen Aasian markkinaa.

Sahatavaran markkinoilla kysynnän odotetaan jatkuvan vahvana kaikilla päämarkkinoilla ja jopa ylittävän tarjonnan.

Metsä Boardin kartonkitoimitusten arvioidaan tammi–maaliskuussa 2021 kasvavan loka–joulukuun 2020 toimitusmääristä. Valkoisten kraftlainereiden hintojen paikallisissa valuutoissa arvioidaan nousevan hieman ja taivekartongin hintojen pysyvän vakaina. Tammi–maaliskuulle 2021 ei juurikaan kohdistu merkittäviä tehtaiden suunniteltuja huoltoseisokkeja. Energiakustannusten odotetaan tammi–maaliskuussa nousevan. Kartongin ja sellun muiden tuotantokustannusten arvioidaan pysyvän melko vakaina.

Epävarmuus koronaviruspandemiatilanteen vaikutuksista tuotteiden lyhyen ajan kysyntään on edelleen suuri Metsä Tissuen toimintamaissa. Pehmopaperituotteiden kysynnän odotetaan kasvavan sen jälkeen, kun pandemiarajoituksia kyetään purkamaan. Tiivispapereiden kysynnän odotetaan jatkavan lievää kasvuaan. Yhtiö valmistautuu raaka-aineiden ja muiden kustannusten kohoamiseen ja ohjaa hinnoitteluaan aktiivisesti varmistaakseen toiminnan kannattavuuden.

Lisätiedot:
Vesa-Pekka Takala, EVP, CFO Metsä Group, puh. 010 465 4260
Juha Laine, viestintäjohtaja, Metsä Group, puh. 010 465 4541

Metsä Group

Metsä Group näyttää biotalouden suuntaa. Investoimme kasvuun, biotuotteiden kehittämiseen ja fossiilittomaan tulevaisuuteen. Tuotteidemme raaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Liiketoiminnassamme keskitymme metsäteollisuuden kasvualoihin: puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin.

Metsä Groupin vuotuinen liikevaihto on noin 5,5 miljardia euroa, ja työllistämme noin 9 200 henkilöä kaikkiaan 30 maassa. Kansainvälisen konsernimme juuret ovat suomalaisessa metsässä – emoyrityksemme on noin 100 000 metsänomistajan Metsäliitto Osuuskunta.

Seuraa Metsä Groupia:
Twitter  LinkedIn  Facebook  YouTube  Instagram  Slideshare