• Metsä Group/

Metsä Spring sijoittaa Innomost-startupiin, joka tuottaa arvokkaita bioaktiivisia tuotteita koivun kuoresta

Metsä Group lehdistötiedote 10.8.2021

Metsä Groupin innovaatioyhtiö Metsä Spring on tehnyt pääomasijoituksen Innomostiin, joka on metsäteollisuuden sivuvirtoja arvokkaiksi bioaktiivisiksi tuotteiksi muuntava startup-yritys. Rahoituskierroksen koko on yhteensä noin 5 miljoonaa euroa, joka koostuu yksityisistä sijoituksista sekä Business Finlandin ja Keski-Suomen ELY-keskuksen julkisesta rahoituksesta. Metsä Spring osallistuu kierrokseen yhdessä Innovestor Technology Fundin ja muiden yksityisten sijoittajien kanssa.

Innomostin on tarkoitus valmistaa arvokkaita ainesosia kosmetiikkaa ja hygieniatuotteita valmistavalle teollisuudelle sekä muihin teollisiin sovelluksiin. Metsä Groupilla on useita tehtaita, jotka voivat toimittaa koivun kuorta näiden ainesosien valmistukseen. Yrityksen tuotevalikoimassa on muun muassa betuliinia, suberiinia, koivuhiilijauhetta ja koivukuorijauhetta. Näitä voidaan käyttää erilaisissa kosmetiikkatuotteissa, myös ihon-, hiusten-, vartalon- ja suunhoitotuotteissa sekä värikosmetiikassa. Erityisesti betuliinilla ja suberiinilla on myös muita mahdollisia teollisia käyttötarkoituksia. Lumene on tuonut markkinoille puhdistustuotteita, joissa käytetään Innomostin ainesosia.

”On hienoa, että voimme tukea Innomostia kohti kaupallista menestystä. Yhteys Metsä Groupin liiketoimintaekosysteemiin on vahva, koska Innomost käyttää teollista sivuvirtaamme, koivunkuorta, raaka-aineena tuotteidensa valmistuksessa. Resurssiviisas puunkäyttö on aina ollut keskeistä Metsä Groupin kehitystyössä. Yhteistyö Innomostin ja muiden startup-yritysten kanssa voi nostaa kiertotalouden uudelle tasolle”, sanoo Metsä Springin Erik Kolehmainen, VP, Corporate Venturing, ja uusi Innomostin hallituksen jäsen.

”Olemme etuoikeutettuja, kun saamme työskennellä Metsä Groupin kaltaisen suuren metsäteollisuusyrityksen kanssa. Kumppanuus vaikuttaa meihin dramaattisen positiivisesti. Meillä on nyt vahva ja luotettava kumppani, joka tukee pitkän aikavälin suunnitelmiamme. Lisäksi Metsä Group varmistaa raaka-aineemme saatavuuden. Vain mielikuvitus on rajana, kun pohdimme, mitä voimme yhdessä tehdä näistä sivuvirroista. Odotan innolla, että pääsemme tekemään yhteistyötä ja esittelemään tuotteitamme asiakkaille”, sanoo Innomostin toimitusjohtaja Sami Selkälä.

Metsä Spring perustettiin toukokuussa 2018, ja sen tavoitteena on vahvistaa Metsä Groupin liiketoimintaekosysteemiä pitkällä aikavälillä. Innomost on kuudes hanke Metsä Springin salkussa. Muita hankkeita ovat pääomasijoitukset Woodio Oy- ja Montinutra Oy -nimisiin startupeihin, ExpandFibre-yhteistyö Fortumin kanssa sekä omat hankkeet, joissa kehitetään tekstiilikuituja ja 3D-pakkaustuotteita sellusta.

Erik Kolehmainen, VP, Corporate Venturing, Metsä Spring, puh. +358 50 475 5815
Sami Selkälä, toimitusjohtaja, Innomost, puh. +358 50 340 9978

Metsä Spring
www.metsaspring.com

Innovaatioyhtiö Metsä Spring investoi osaamista ja varoja kestävää metsäbiotaloutta uudistaviin konsepteihin tavoitteena kartuttaa Metsä Groupin sidosryhmien varallisuutta pitkällä aikavälillä.

Seuraa Metsä Springiä: Twitter  LinkedIn

Metsä Group näyttää biotalouden suuntaa. Investoimme kasvuun, biotuotteiden kehittämiseen ja fossiilittomaan tulevaisuuteen. Tuotteidemme raaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Liiketoiminnassamme keskitymme metsäteollisuuden kasvualoihin: puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin.

Metsä Groupin vuotuinen liikevaihto on noin 5,5 miljardia euroa, ja työllistämme noin 9 200 henkilöä kaikkiaan 30 maassa. Kansainvälisen konsernimme juuret ovat suomalaisessa metsässä – emoyrityksemme on noin 100 000 metsänomistajan Metsäliitto Osuuskunta.

Seuraa Metsä Groupia: Twitter  LinkedIn  Facebook  YouTube  Instagram  Slideshare

Innomost www.innomost.com

Vuonna 2016 perustettu Innomost kehittää ja tuottaa korkealaatuisia ja uusiutuvia kosmetiikan raaka-aineita metsäteollisuuden sivutuotteista. Arvokkaat luonnonmukaiset tuotteemme sopivat useille eri toimialoille, jotka etsivät uusia ekologisia ratkaisuja kemianteollisuuden tuotteisiinsa.