Metsäliitto Osuuskunnan 28.4.2021 pidetyn edustajiston kokouksen päätökset

Metsä Group lehdistötiedote 29.4.2021 kello 9.00

Metsäliitto Osuuskunnan edustajisto päätti 28.4.2021 pitämässään varsinaisessa kokouksessaan omistajajäsenten osuuspääomille maksettavista osuuskoroista. Metsäliitto Osuuskunta maksaa jäsenen sijoittamille sääntömääräisille perusosuuksille vuoden 2020 tuloksen perusteella korkoa 6,0 % (vuodelta 2019: 6,5 %). A-lisäosuuspääomalle maksetaan korkoa 5,0 % (6,0 %) ja B-lisäosuuspääomalle 1,0 % (2,0 %). Osuuskorot maksetaan jäsenille 6.5.2021. Korkoa maksetaan vuodelta 2020 yhteensä noin 66 miljoonaa euroa (72).

Matti Hiekka ja Jarmo Lalli valittiin hallintoneuvoston jäseniksi Matti Äijön ja Timo Nikulan tilalle. Hallintoneuvoston erovuoroisista jäsenistä uudelleen valittiin Matti Alatalo, Mats Brandt, Tapani Haukilahti, Kati Kontinen, Pirkko Laitinen, Petri Lauttia, Ahti Siponen, Matti Turtiainen ja Jukka Virnala.

Lisäksi edustajisto päätti hyväksyä voitonjakomallin uudistamiseen ja pääomarakenteen kehittämiseen liittyvät muutokset Metsäliitto Osuuskunnan sääntöihin sekä pääomabonusjärjestelmään ja siihen liittyvään, alun perin 22.11.2011 myönnettyyn rahastokorotusvaltuutukseen. Edustajisto hyväksyi muutokset sääntöjen kohtiin 6 §, 14 §,16 § ja27 § sekä uudet sääntökohdat 6 a §, 6 b § ja 6 c §. Jatkossa osuuskunta haluaa palkita paremmin sen toimintaan sitoutuneita omistajajäseniä ja tuoda laajemmin voitonjaon piiriin nekin aktiiviset puunmyyjät, jotka eivät ole sijoittaneet lisäosuuksiin. Samalla varmistetaan osuuspääomien parempi pysyvyys ja sen mahdollistamana pyritään tehostamaan osuuspääomien käyttöä sekä pääomamäärien hallintaa. Nyt hyväksytyt sääntömuutokset tukevat näiden tavoitteiden toteutumista. Metsäliitto Osuuskunta toimittaa sääntöjen muutokset rekisteröitäväksi viipymättä ja ne tulevat voimaan kaupparekisteröinnillä arviolta noin viikon kuluessa. Lisätietoja keskeisistä muutoksista esitetään tämän tiedotteen liitteessä 1. Metsäliitto Osuuskunnan päivittyneet säännöt sisältäen edustajiston hyväksymät muutokset ja lisäykset ovat tämän tiedotteen liitteenä 2.

Miika Arola, lakiasiainjohtaja, Metsä Group, puh. 010 465 4205

Metsä Group näyttää biotalouden suuntaa. Investoimme kasvuun, biotuotteiden kehittämiseen ja fossiilittomaan tulevaisuuteen. Tuotteidemme raaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Liiketoiminnassamme keskitymme metsäteollisuuden kasvualoihin: puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin.

Metsä Groupin vuotuinen liikevaihto on noin 5,5 miljardia euroa, ja työllistämme noin 9 200 henkilöä kaikkiaan 30 maassa. Kansainvälisen konsernimme juuret ovat suomalaisessa metsässä – emoyrityksemme on noin 100 000 metsänomistajan Metsäliitto Osuuskunta.

Seuraa Metsä Groupia: Twitter  LinkedIn  Facebook  YouTube  Instagram  Slideshare