Metsolle merkittävä tilaus Intian ensimmäisestä suuren mittakaavan elektroniikkaromun kierrätyslaitoksesta

Metso Oyj:n lehdistötiedote 19.6.2024 klo 09.00 paikallista aikaa

Aditya Birla -konserniin kuuluva Hindalco Industries Limited, yksi johtavista alumiinin ja kuparin valmistajista, on tilannut Metsolta suuren integroidun elektroniikkaromun kierrätysprosessin laitteineen. Laitos rakennetaan Birlan kuparisulaton läheisyyteen Pakhajaniin Gujaratin osavaltiossa Intiassa. Elektroniikkaromun kierrätyslaitos on ensimmäinen suuruusluokassaan Intiassa, ja sen odotetaan tuottavan jopa 50 kilotonnia vähähiiilistä kuparia vuodessa. Tilauksen arvosta, jota ei julkisteta, suurin osa on kirjattu Mineraalit-segmentin vuoden 2024 toisen neljänneksen saatuihin tilauksiin.

Metson toimituslaajuus koostuu kolmesta KaldoTM-uunista, anodiuunista ja anodivalimosta, kaasunpuhdistuksesta ja tukilaitteista. Metso toimittaa myös laitoksen perussuunnittelun. Uusi laitos on tarkoitus rakentaa ja ottaa käyttöön kahden vuoden kuluessa.

"Tämä on meille tärkeä tilaus. Hindalco Industries on tällä hetkellä yksi Intian merkittävimmistä alumiinin ja kuparin tuottajista. Metson Planet Positive -elektroniikkaromuprosessi on energiatehokas ja mahdollistaa korkean metallien talteenoton. Se noudattaa tiukkoja päästörajoituksia eikä aiheuta jätevesipäästöjä", kertoo Metson sulatusliiketoiminnan johtaja Jyrki Makkonen.

Metson sulatus-, jalostus-, hydrometallurgia- ja kaasunpuhdistusteknologioista koostuvat Outotec® eScrap -ratkaisut mahdollistavat sähkö- ja elektroniikkaromun tehokkaan uusiokäytön. Metsolla on meneillään useita elektroniikkaromuun kierrätysratkaisuihin liittyviä asiakasprojekteja, jotka ovat testaus-, pilotointi-, perussuunnittelu- ja toimitusvaiheessa.

Lue lisää elektroniikkaromun kierrätysratkaisuista verkkosivuiltamme

Lauri Pesonen, myyntijohtaja, sulatusliiketoiminta, Metso, puh. +358 40 682 1115, sähköposti: lauri.pesonen(at)metso.com

Helena Marjaranta, viestintä- ja brändijohtaja, Metso Oyj, puh. +358 20 484 3212, sähköposti: helena.marjaranta(at)metso.com