Metso Outotec toimittaa kapasiteetiltaan maailman suurimman liekkisulatusuunin kuparintuottajalle Afrikkaan

Metso Outotec Oyj:n lehdistötiedote 1.11.2022 klo 9.00 paikallista aikaa

Kamoa Copper S.A. on valinnut Metso Outotecin toimittamaan suuren kapasiteetin Direct Blister -suorasulatusuunin kuparikaivoksen laajennukseen Kongon demokraattiseen tasavaltaan. Tilaus on kirjattu Metallit-liiketoiminta-alueen vuoden 2022 kolmannen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Vastaavien toimitusten arvo vaihtelee 30–40 miljoonan euron välillä.

Värimetallit ovat keskeisiä vihreälle siirtymälle,  ja tämän siirtymän tueksi kuparin tuotantoa on lisättävä merkittävästi maailmanlaajuisesti. Meillä on ilo tukea Kamoa Copperia kunnianhimoisessa laajennushankkeessa, jossa suuri kapasiteetti sekä luotettavat ja kestävät prosessit ovat avainasemassa. Yhteistyömme on sujunut erinomaisesti jo projektin alkuvaiheessa: tutkimustyössä, perussuunnittelussa ja pilottitestauksessa”, sanoo Metso Outotecin sulattoliiketoiminnan johtaja Jyrki Makkonen.

Metso Outotecin toimitus sisältää Direct Blister -suorasulatusuunin keskeisen laitteiston ja automaation. Uuni on suunniteltu raakakuparin tuotantoon yhdessä liekkiuunissa ilman erillisiä käsittelyvaiheita. Uunin tuotantoteho on 500 kilotonnia vuodessa. Se on lisensoidulta kapasiteetiltaan maailman suurin liekkisulatusuuni. Toimitus sisältää myös älykkäät automaattiset turvallisuus- ja seurantajärjestelmät.

Metso Outotec on toimittanut yli 60 liekkiuunia eri puolille maailmaa 1950-luvulta alkaen. Tämä teknologia on yleisin pyrometallurgisessa kuparin tuotannossa. Metso Outotecin liekkisulatusprosessi on osa yrityksen Planet Positive tarjoamaa.

Lisätietoa Metso Outotecin Direct Blister -suorasulatusprosessista on verkkosivustollamme.

Lauri Närhi, myyntijohtaja, sulatot, Metso Outotec, puh. 020 529 2872, sähköposti: lauri.narhi(at)mogroup.com

Helena Marjaranta, viestintä- ja brändijohtaja, Metso Outotec, puh. 020 484 3212, sähköposti: helena.marjaranta(at)mogroup.com

Metso Outotec on kestävää kehitystä edistävien teknologioiden sekä kokonaisvaltaisten ratkaisujen ja palvelujen edelläkävijä kiviainesten käsittelyssä, mineraalien jalostuksessa ja metallinjalostuksessa kaikkialla maailmassa. Parannamme asiakkaidemme energian- ja vedenkäytön tehokkuutta, lisäämme toiminnan tuottavuutta ja vähennämme ympäristöriskejä tuote- ja prosessiosaamisemme avulla. Yhdessä luomme positiivista muutosta. Metso Outotec on sitoutunut rajaamaan ilmaston lämpenemisen 1,5 °C:seen ja asettanut toiminnalleen tieteeseen perustuvat tavoitteet.

Metso Outotecin pääkonttori on Helsingissä. Yhtiöllä on yli 15 000 työntekijää yli 50 massa, ja sen liikevaihto vuonna 2021 oli noin 4,2 miljardia euroa. Yhtiön osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. mogroup.com, twitter.com/metsooutotec