• Metso Oyj/

Metso Outotec toimittaa kiertouunijärjestelmän Lynas Kalgoorlien uudelle laitokselle Länsi-Australiaan

Metso Outotec Oyj:n lehdistötiedote 15.07.2020 klo 10:00 paikallista aikaa

Metso Minerals on solminut sopimuksen Lynas Kalgoorlie Pty Ltd:n kanssa suuren kiertouuni- ja polttojärjestelmän toimituksesta harvinaisten maametallien kuumentamiseen. Tilauksen arvo on noin 13 miljoonaa euroa, ja se on kirjattu Metso Mineralsin vuoden 2020 toisen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin. Uunin käyttöönoton suunnitellaan tapahtuvan vuonna 2022.

Lynas-yhtiön toimitusjohtaja Amanda Lacaze kommentoi sopimusta seuraavasti: ”Uunilla on Kalgoorlie-projektissamme pisin toimitusaika, ja tämän tilauksen tekeminen on tärkeä välietappi uuden jalostuslaitoksemme kehittämisessä Kalgoorliessa. Projekti etenee aikataulun mukaan, ja odotamme yhteistyötä Metso Outotecin kanssa uunin suunnittelussa ja toimituksessa.”

Lynas on harvinaisten maametallien toiseksi suurin tuottaja ja suurin Kiinan ulkopuolella. Metso Outotec on kaivosteollisuuden käyttämien kiertouunien johtava toimittaja. Yhtiö on toimittanut yli 1 300 asennusta eri puolille maailmaa. Yhtiöt kehittävät yhteistyössä kiertouunijärjestelmän Lynasin uutta, Länsi-Australiassa Kalgoorlie-Boulderissa sijaitsevaa krakkaus- ja liuotuslaitosta varten. Laitos käsittelee Mount Weldin kaivokselta saatavaa rikastetta ja tuottaa välituotetta, jota jatkojalostamalla saadaan NdPr:ää (neodyymiä ja praseodyymia). Nämä aineet ovat keskeisiä elementtejä huipputeknisen kulutuselektroniikan ja vihreän energian teknologioiden tuotannossa.

”Olemme ylpeitä siitä, että Lynas valitsi meidät avaintoimittajaksi merkittävän uusinvestointiprojektinsa kehittämiseen Länsi-Australiassa. Metso Outotecin kiertouunijärjestelmällä on keskeinen osa harvinaisten maametallien jalostuksessa”, sanoo Stephan W. Kirsch, Metson kaivoslaiteliiketoiminnan johtaja.

Lisätietoa:

Chris Urban, pyroprosessointilaitteet, johtaja, Metso Outotec, puh. +1 717 849 7431, sähköposti: chris.urban(at)mogroup.com

Helena Marjaranta, viestintä- ja sidosryhmäsuhdejohtaja, Metso Outotec Oyj, puh. +358 20 484 3212, sähköposti: helena.marjaranta(at)mogroup.com

Metso Outotec on kestävää kehitystä edistävien teknologioiden sekä kokonaisvaltaisten ratkaisujen ja palvelujen edelläkävijä mineraalien jalostuksessa, kiviainesten käsittelyssä, metallinjalostuksessa ja kierrätyksessä kaikkialla maailmassa. Parannamme asiakkaidemme energian- ja vedenkäytön tehokkuutta, lisäämme toiminnan tuottavuutta ja vähennämme ympäristöriskejä tuote- ja prosessiosaamisemme avulla. Yhdessä luomme positiivista muutosta.

Metso Outotecin pääkonttori on Helsingissä. Yhtiöllä on yli 15 000 työntekijää yli 50 maassa, ja sen havainnollistava yhdistetty liikevaihto vuonna 2019 oli noin 4,2 miljardia euroa. Yhtiön osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. mogroup.com, twitter.com/metsooutotec