Metso Outotecille 100 miljoonan euron tilaus Venäjälle rakennettavan sinkkitehtaan prosessilaitetoimituksista

Metso Outotec Oyj:n lehdistötiedote 28.12.2020 klo 09.00

Metso Outotec on sopinut prosessilaiteratkaisun toimituksesta Venäjälle, Tšeljabinskin alueelle rakennettavalle uudelle sinkkitehtaalle. Noin 100 miljoonan euron arvoinen tilaus on kirjattu Metso Outotecin vuoden 2020 neljännen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksesta neljäsosa kirjataan Mineraalit-segmenttiin ja loput Metallit-segmenttiin.

“Olemme toimittaneet Venäjälle runsaasti teknologiaa mineraalien käsittelyyn ja metallien jalostukseen. On kunnia tulla valituksi laitetoimittajaksi uuden sinkkitehtaan rakennushankkeeseen. Uudella laitoksella hyödynnetään Metso Outotecin teknologiaa, joka on paitsi ympäristön kannalta kestävä ja vähäpäästöinen, myös erittäin kustannustehokas ratkaisu”, sanoo Metso Outotecin Metallit-liiketoiminta-alueen johtaja Jari Ålgars.

Tilaukseen sisältyy kokonaisratkaisu tärkeimmistä prosessilaitteista sisältäen sinkkirikasteen suoraliuotusteknologian, raudan saostuksen ja liuospuhdistuksen prosessialueetperustuen OKTOP® reaktoreihin ja laitostuotteisiin sekä elektrolyysilaitoksen pääprosessilaitteet mahdollistaen turvallisen ja luotettavan sinkkimetallin tuotannon. Lisäksi tilaukseen kuuluu lämmöntalteenotto liuotusprosessissa, sinkkiharkkojen valukoneet sekä tehokkaat elektrolyysin ja kipsinpoiston jäähdytystornit, jotka mahdollistavat markkinoiden pienimmät epäpuhtauspäästöt. Metso Outotec toimittaa myös sakeuttimet  ja energiatehokkaat Larox® FP and RB suodattimet kiintoaine-neste-erotukseen sekä integroidun prosessiautomaation luotettavaan ja joustavaan tuotantoon.

”Metso Outotec pystyy toimittamaan laajan omaan prosessi- ja laiteteknologiaan ja osaamiseen perustuvan kokonaispaketin sinkkimetallin tuotantoon”, kertoo Metso Outotecin Mineraalit-liiketoiminta-alueen johtaja Stephan Kirsch.

Sinkkirikasteen suoraliuotus on täysin hydrometallurginen ja kustannustehokkain saatavilla oleva sinkintuotantomenetelmä, joka mahdollistaa korkean sinkin ja sivutuotteiden talteenoton erilaisista sulfidista sinkkirikasteista.

Lisää tietoa Metso Outotecin ratkaisuista kaivosteollisuuteen ja metallinjalostukseen verkkosivuiltamme.

Mikko Rantaharju, johtaja, Hydrometallurgy, Metso Outotec, puh. +358 50 929 9709, E-mail: mikko.rantaharju(at)mogroup.com

Paul Sohlberg, johtaja, Separation, Metso Outotec, puh. +358 40 481 3737, email: paul.sohlberg(at)mogroup.com

Helena Marjaranta, viestintä- ja brändijohtaja, Metso Outotec, puh. 020 484 3212, sähköposti: helena.marjaranta(at)mogroup.com

Metso Outotec on kestävää kehitystä edistävien teknologioiden sekä kokonaisvaltaisten ratkaisujen ja palvelujen edelläkävijä mineraalien jalostuksessa, kiviainesten käsittelyssä, metallinjalostuksessa ja kierrätyksessä kaikkialla maailmassa. Parannamme asiakkaidemme energian- ja vedenkäytön tehokkuutta, lisäämme toiminnan tuottavuutta ja vähennämme ympäristöriskejä tuote- ja prosessiosaamisemme avulla. Yhdessä luomme positiivista muutosta.

Metso Outotecin pääkonttori on Helsingissä. Yhtiöllä on yli 15 000 työntekijää yli 50 maassa, ja sen liikevaihto (pro forma) vuonna 2019 oli noin 4,1 miljardia euroa. Yhtiön osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. mogroup.com, twitter.com/metsooutotec