• Metso Corporation/

Metso Outotecin maailmanlaajuinen varastoverkoston optimointi tuo kustannussäästöjä, parantaa saatavuutta ja vähentää hiilidioksidipäästöjä

Metso Outotec Oyj: n lehdistötiedote 7.12.2020 klo 12.15 EET

Metso Outotecissa on käynnissä kehitysohjelma, jonka tavoitteena on yhdistää yhtiön vara- ja kulutusosien sekä niihin liittyvien palveluiden varastoverkosto ja kuljetusprosessit maailmanlaajuisesti. Tehokas ja optimoitu verkosto lisää tuotteiden saatavuutta, parantaa asiakaspalvelua ja vähentää hiilidioksidipäästöjä. Kehitysohjelman tuoma säästö on yli 20 miljoonaa euroa ja se on osa yhtiön ilmoittamaa 120 miljoonan euron kustannussynergiatavoitetta.Yhdistymisen alussa Metso Outotecilla oli yli 40 päällekäistä jakelukeskusta. Kun verkosto on optimoitu, yhtiöllä on maailmanlaajuisesti yhteensä 18 varastoa tai jakelukeskusta kaikilla pääasiakasmarkkinoilla. Uusi operatiivinen malli hyödyntää vahvoja kumppaneita, joilla on todennettu kyvykkyys tarjota kilpailukykyisiä ja tehokkaita varastopalveluja.

Tehokas ja optimoitu varastoverkosto lisää tuotteiden saatavuutta, parantaa asiakaspalvelua ja vähentää hiilidioksidipäästöjä. Kuvassa Metso Outotecin uusi varasto Shanghaissa.

Suuri varasto on avattu Phoenixissa, Arizonassa

Uusi keskus on yksi yhtiön suurimmista varastoista maailmanlaajuisesti, varaston koko on 22 000 neliömetriä (237 000 neliöjalkaa) ja lisäksi ulkovaraston osuus on 14 000 neliömetriä (150 000 neliöjalkaa).

Aasiassa, Afrikassa, Kiinassa ja Euroopassa yhdistämistyö saadaan päätökseen lähitulevaisuudessa, ja uuden mallin käyttöönotto on kokonaisuudessaan toteutettu vuoden 2021 ensimmäisen vuosipuoliskon loppuun mennessä. Metso Outotec on vastikään ilmoittanut, että Suomessa yhtiön varastotoiminnot yhdistetään ja palvelu ulkoistetaan Helsingissä sijaitsevaan varastoon. Nykyinen Tampereella sijaitseva vara- ja kulutusosavarasto suljetaan keväällä 2021. ”Tavoitteenamme on kehittää maailmanluokan palvelu vahvistamalla logistiikkatoiminnan skaalautuvuutta. Joustava ja moderni varastotoiminta mahdollistaa tilausten keräämisen ja lähettämisen asiakkaille suoraan keskusvarastoista. Uusi malli tuo säästöjä  kuljetuskustannuksissa, virtaviivaistaa toimitusreittejä ja vähentää merkittävästi hiilidioksidipäästöjä,” kertoo Metso Outotecin asiakaslogistiikasta vastaava johtaja Jarkko Aro.

Phoenixissa, Arizonassa sijaitseva uusi keskus on yksi Metso Outotecin suurimmista varastoista maailmanlaajuisesti.

7% vähemmän hiilidioksidipäästöjä vuonna 2020 ja 20% vähennystavoite vuoteen 2025 mennessä

”Vuoden 2020 kolmen ensimmäisen vuosineljänneksen aikana olemme vähentäneet logistiikassa hiilidioksidipäästöjä jo 7 prosenttia verrattuna samaan ajanjaksoon edellisenä vuonna. Olemme erittäin tyytyväisiä ensimmäisiin tuloksiin, olemme hyvässä vauhdissa logistiikalle asetettujen hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteiden saavuttamista,” Jarkko Aro sanoo.

Metso Outotec tavoittelee toiminnassaan myönteistä kokonaisvaikutusta maapallolle ja yhtiö on sitoutunut 1.5 °C  asteen ilmastotavoitteeseen. Metso Outotec toteuttaa tavoitetta tarjoamalla ja kehittämällä vastuullisia ratkaisuja ja olemalla vastuullinen ja luotettu kumppani ja tavoitteiden toteutumista mitataan Science Based Targets -mittareilla. Metso Outotecin tavoitteena on vähentää omien toimintojensa hiilidioksidipäästöjä 50 % vuoteen 2030 mennessä käyttäen vuoden 2019 tilannetta vertailukohtana ja logistiikan päästöjä 20 % vuoteen 2025 mennessä.

Jarkko Aro, johtaja, asiakaslogistiikka, Metso Outotec Oyj, puh. 020 484 100, sähköposti: jarkko.aro(at)mogroup.com

Helena Marjaranta, viestintä- ja brändijohtaja, Metso Outotec Oyj, puh. +358 20 484 3212, sähköposti: helena.marjaranta(at)mogroup.com

Metso Outotec on kestävää kehitystä edistävien teknologioiden sekä kokonaisvaltaisten ratkaisujen ja palvelujen edelläkävijä mineraalien jalostuksessa, kiviainesten käsittelyssä, metallinjalostuksessa ja kierrätyksessä kaikkialla maailmassa. Parannamme asiakkaidemme energian- ja vedenkäytön tehokkuutta, lisäämme toiminnan tuottavuutta ja vähennämme ympäristöriskejä tuote- ja prosessiosaamisemme avulla. Yhdessä luomme positiivista muutosta.

Metso Outotecin pääkonttori on Helsingissä. Yhtiöllä on yli 15 000 työntekijää yli 50 maassa, ja sen liikevaihto (pro forma) vuonna 2019 oli noin 4,1 miljardia euroa. Yhtiön osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. mogroup.com, twitter.com/metsooutotec