Outotec toimittaa Tata Steelille teknologiaa rikastushiekan jalostukseen

OUTOTEC OYJ  LEHDISTÖTIEDOTE 22.1.2014 KLO 14.00

Outotec toimittaa Tata Steelille teknologiaa rikastushiekan jalostukseen

Outotec on sopinut merkittävän intialaisen teräksentuottajan Tata Steelin kanssa teknologiatoimituksesta rikastushiekan jalostukseen Sukindaan, Orissan osavaltioon Intiaan. Tilaus kirjataan Outotecin vuoden 2014 ensimmäisen vuosineljänneksen tilauskertymään, mutta osapuolet ovat sopineet, että sopimuksen arvoa ei julkisteta.

Tata Steel on sitoutunut vähentämään toimintansa hiilijalanjälkeä 10 vuodessa vähintään viidenneksen. Outotecin rikastusteknologia tukee Tata Steelia tässä pyrkimyksessä, koska se mahdollistaa malminrikastuksen sivutuotteena syntyneen rikastushiekan käytön kromiittirikasteen tuotannon raaka-aineena.

Outotecin toimitukseen sisältyy perus- ja detaljisuunnittelu, teknologia, prosessilaitteet sekä palvelut laitoksen rakentamiseen, käynnistämiseen ja käyttöönottoon ja koulutukseen. Vuoden 2015 puoliväliin mennessä käyttöönotettava laitos käsittelee vuosittain noin 400 000 tonnia rikastushiekkaa.

"Olemme todella tyytyväisiä saadessamme toimittaa uuden ratkaisumme rikastushiekan hyödyntämiseksi Tata Steelin vihreään kaivoshankkeeseen. Nykyaikaisen teknologian avulla metalleja pystytään erottamaan rikastushiekasta. Hyödyntäen rikastushiekkaa raaka-aineena vältytään myös runsaasti energiaa vaativalta malmin hienonnusvaiheelta, mikä pienentää merkittäväsi tuotannon hiilijalanjälkeä", kertoo Outotecin Minerals Processing -liiketoiminta-alueen johtaja Kalle Härkki.

Kalle Härkki, Minerals Processing -liiketoiminta-alueen johtaja
puhelin 020 529 2901

Kimmo Kontola, APAC-alueen johtaja
puhelin +86 21 6195 1122 (Kiina)