Outotec yksinkertaistaa organisaatiotaan ja prosessejaan kasvun vauhdittamiseksi

OUTOTEC OYJ  PÖRSSITIEDOTE  25.4.2018  KLO 9.10

Outotec ottaa seuraavan askeleen 2020-strategiansa toteuttamisessa yksinkertaistaen ja keventäen organisaatiotaan. Uusi toimintamalli johtaa tehokkaampaan ja ketterämpään toimintaan ja kirkkaampaan asiakasfokukseen.

Suunnitellut muutokset selkeyttävät rooleja ja vastuita:

• Globaalista liiketoiminnasta vastaavien segmenttien rakenteet selkeytetään.
  • Johtamistasoja vähennetään ja tukitoimintoja kevennetään.
  • Liiketoimintaprosesseja yksinkertaistetaan.

"Muutosten tavoitteena on vauhdittaa liiketoiminnan kasvua siirtämällä päätösvaltaa ja vastuuta aiempaa enemmän liiketoimintayksiköille. Odotamme myös, että nopeampi päätöksenteko, tehokkaammat toimitukset ja paraneva aktiivisuus asiakasrajapinnassa tulevat näkymään tulosparannuksena", toteaa Outotecin toimitusjohtaja Markku Teräsvasara.

Suunnitellut rakennemuutokset voivat johtaa maailmanlaajuisesti noin 200 työpaikan vähentymiseen. Neuvottelut henkilöstöryhmien edustajien kanssa alkavat välittömästi.

Organisaation ja toimintatapojen yksinkertaistamisen arvioidaan parantavan Outotecin kulurakennetta noin 25 miljoonaa euroa. Muutoksista johtuvat kertaluonteiset kulut ovat arviolta 12 miljoonaa euroa.

Nykyinen kahteen liiketoimintasegmenttiin perustuva rakenne säilyy ennallaan, ja palveluliiketoiminta raportoidaan jatkossakin Minerals Processing- ja Metals, Energy & Water -segmenttien osana.

Uusi organisaatio astuu voimaan 1.7.2018. Muutokset eivät vaikuta Outotecin vuoden 2018 tulosohjeistukseen.

Markku Teräsvasara, toimitusjohtaja

puh. 020 529 2004, 0400 817198