FIA:n uudessa Formula E-sarjassa ajetaan Michelin-renkailla

FIA:n uusi, virallinen Formula E-sarja starttaa näyttävästi 13. syyskuuta Pekingissä, Kiinassa. Kaikissa autoissa on MICHELIN Pilot Sport EV-renkaat, jotka on kehitetty erityisesti tähän pelkästään sähköä voimanlähteenään käyttävien yksipaikkaisten Formula-autojen kilpasarjaan.

FIA Formula E on uusi autourheiluluokka ja lajissaan maailman ensimmäinen ainoastaan sähköä voimanlähteenään käyttävien kilpa-autojen virallinen kilpailusarja. Nyt alkavalla ensimmäisellä kaudella kilpailevia tiimejä on kymmenen. Autot ovat yksipaikkaisia, ja kussakin tiimissä on kaksi kuljettajaa. FIA ja sen kumppanit haluavat uudella Formula E-sarjalla kannustaa kehittämään sähköistä ajoneuvotekniikkaa edistäviä innovaatiota.

Formula E-kilpailujen osakilpailut ajetaan katuradoilla pääosin eräissä maailman suurimmista kaupungeista, joiden tulevaisuuden liikennesuunnittelussa sähköautot ovat merkittävä mahdollisuus. Näihin kuuluvat muiden muassa ensimmäisen kilpailukauden isäntinä toimivat Beijing, Rio de Janeiro, Buenos Aires, Los Angeles (Long Beach), Miami, Berliini ja Lontoo.

Formula E -sarjan järjestäjät toivovat erityisesti 18 – 30-vuotiaiden kaupunkilaisnuorten innostuvan kilpailuista. Vetovoimaa on tämän vuoksi vahvistettu oheistoiminnoilla, joiden avulla Formula E tarjoaa enemmän kuin perinteiset formulakisat. Jokaisen osakilpailun yhteydessä avataan ”e-village”, sähköisen ajoneuvotekniikan uusimpien konseptien esittelyalue. Kilpailuviikonlopun lauantai-illan päättää maailmankuulujen juontajien isännöimä elektronisen musiikin konsertti.

Beijingissä kuuluisuuksia vetonaulana
Formula E-sarjan ensimmäiseen, Beijingin osakilpailuun, ovat läsnäolonsa vahvistaneet ainakin palkittu elokuvatähti Leonardo DiCaprio ja Virgin -levy-yhtiön perustaja sekä tuotemerkin omistaja, Iso-Britannian kuudenneksi rikkaimmaksi mieheksi mainittu Richard Branson. Kaksikosta DiCaprio on yksi Monacossa päämajaansa pitävän Venturi Team E:n perustajista yhdessä Gildo Pallanca Pastorin kanssa. Branson puolestaan on laajan liiketoimintansa piirissä myös Virgin Racingin taustamies. Useampikin sähkövetoisten formula-autojen kuljettajista on aiemmin osallistunut F1-sarjaan.

Kilpailukalusto ja renkaat
Formula E-sarja ajoittuu syyskuusta 2014 kesäkuuhun 2015. Ensimmäisellä kaudella kaikki tiimit ajavat Spark-Renault SRT 01-E autoilla. FIA:n arvion mukaan samanlaisilla autoilla kilpailu on tehokkain ja kiinnostavin tapa lanseerata uusi sarja. Seuraavalla kaudella kukin tiimi voi valita ajokkinsa vapaasti. Koska Formula E-luokan perustarkoituksena on edistää innovaatiota sähköisen ajoneuvotekniikan hyväksi, uskotaan ensimmäisen kauden antavan vauhtia myös sähköisten formula-autojen kehitykselle. Ovathan kilparadat olleet erinomainen koekenttä uusille ratkaisuille jo yli vuosisadan ajan.

FIA valitsi sarjan rengastoimittajaksi Michelinin. Valintaa perustellaan rengasvalmistajan johtavalla asemalla edistyksellisten, kestävän liikkumisen hyväksi tehtävien rengasinnovaatioiden alueella. Michelin toimiikin tiiviissä yhteistyössä useiden johtavien autonvalmistajien kanssa uuden sukupolven sähkö- ja hybridiautojen kehittämisessä.

Michelinillä ollaan vakuuttuneita siitä, että sähkökäyttöiset autot ovat yksi tärkeä tulevaisuuden ratkaisu moottoriliikenteen kehittämiselle.

-  Energiatehokkaiden renkaiden ja kestävää kehitystä edustavan moottoriurheilun alalla Michelin on kiistämätön edelläkävijä ja tiennäyttäjä, sanoo Michelinin moottoriurheilutoiminnan johtaja Pascal Couasnon.

-  FIA Formula E -mestaruussarja on erityisen kiinnostava Michelinin kannalta juuri sähkömoottoreiden takia, ja myös siksi, että kilpailut ajetaan kaupunkien keskustaan sijoitetuilla katuradoilla. Kilpailun haasteet sopivat hienosti MICHELIN Total Performance -strategiaan. Sen perusteena on haastaa rengas suoriutumaan parhaalla mahdollisella tavalla erilaisista ajo-olosuhteista, jopa silloin, kun niiden renkaille asettamat vaatimukset ovat keskenään ristiriitaisia.

Formula E -sarjassa rengasmääräykset sallivat kullekin kuljettajalle kilpailua kohden viisi uutta eturengasta ja viisi uutta takarengasta. Renkaiden tulee kestää koko kilpailutapahtuman ajan, harjoitukset, aika-ajot ja itse kilpailu mukaan lukien. Toisesta osakilpailusta alkaen on yhden etu- ja yhden takarenkaan oltava edellisessä kilpailussa käytetty rengas.

Michelin muodosti uutta kilpailuluokkaa varten tuotekehitystiimin, jonka työn tuloksena syntyi MICHELIN Pilot Sport EV -rengas. Se on 18-tuumainen kilparengas – ja samalla ensimmäinen virallisessa luokassa ajavien yksipaikkaisten kilpa-autojen näin kapea rengas. Kapeuteen on kaksi syytä: yhtäältä energiatehokkuus, ja toisaalta samankaltaisuus tavallisissa autoissa käytettävien renkaiden kanssa. MICHELIN Pilot Sport EV -renkaan pintakuvio on suunniteltu toimimaan tehokkaasti sekä märällä että kuivalla ajoalustalla.

Kilpailijoilla onkin käytössään vain yksi rengastyyppi ja yksi pintakuvio kilpailun aikana vallitsevista keliolosuhteista riippumatta.

MICHELIN Pilot Sport EV on kapeampi ja korkeampi kuin renkaat, joita perinteisesti käytetään yksipaikkaisissa formula-autoissa. Lisäksi sen vierintävastus on erittäin matala.

-  Renkaan vierintävastus vaikuttaa välittömästi sähkökäyttöisten autojen toimintamatkaan ja on sen vuoksi oleellinen seikka, kertoo Serge Grisin, joka vastaa Michelin Motorsportsin Formula E-ohjelmasta.

-  Kapeampien renkaiden etuna on pienempi vierintävastus, koska ajoalustan ja renkaan välille syntyy vähemmän kitkaa. Samalla renkaiden ilmanvastuskin pienenee. Formula E on meille todella arvokas kilpailuluokka, koska sen kautta saamme ensiarvoista tietoa sähköautojen ominaisuuksista.

-  Moottoriurheilu on koelaboratorio, sanoo Pascal Couasnon. Voidaan sanoa, että Michelinillä on kaksi koelaboratoriota, teknologiakeskuksemme, jossa työskentelee yli 6 000 henkilöä ympäri maailman, ja moottoriurheilu. Keräämme ja analysoimme molemmista valtavan määrän tietoa. Moottoriurheilusta saamme äärimmäisen tarkkaa faktaa renkaidemme suoriutumisesta ääritilanteissa. Sillä on suuri merkitys sarjatuotantorenkaiden kehittämiselle. Käytämme saamiamme tietoja renkaan ominaisuuksien parantamisen lisäksi myös valmistusmenetelmiin ja -prosesseihin. Tämä vuorovaikutteinen kehitystyö on alati jatkuvaa. Autoteollisuuden on tänä päivänä pystyttävä vastaamaan ennennäkemättömiin haasteisiin, ja niiden voittamiseksi innovaatiot ovat ainoa keino. Pysyäkseen mukana nopeassa kehityksessä ja löytääkseen koko ajan aivan uudenlaisia ratkaisuja kasvaviin vaatimuksiin Michelin on sitoutunut vahvasti moottoriurheiluun.

Linkkejä videoihin ja lisätietoihin:
Michelin Passion: https://www.youtube.com/watch?v=wBhW9iDexOk&list=UUScFqbM6PmNdepFIrAo-K8A
Testejä: https://www.youtube.com/watch?v=wBhW9iDexOk&list=UUScFqbM6PmNdepFIrAo-K8A

Sarjan Facebook-sivut: https://www.facebook.com/fiaformulae

Lehdistön yhteyshenkilö, Michelin Nordic, Tukholma: Lotta Wrangle
Puhelin: 46 72 250 07 40, sähköposti: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelin on maailman rengasvalmistajien edelläkävijä, jolla on 111 200 työntekijää – joista 300 Pohjoismaissa - ja myyntiorganisaatio yli 170 maassa. Michelin kehittää, valmistaa ja myy kestävän kehityksen periaatetta soveltaen renkaita kaikentyyppisiin ajoneuvoihin sekä useisiin erikoiskäyttöihin. Michelin julkaisee myös kaupunki- ja tiekarttoja, matkaoppaita sekä arvostettua Guide Michelin hotelli- ja ravintolaopasta. ViaMichelin.com –sivuilla Michelin tarjoaa myös digitaalisia liikkumista ja matkustamista helpottavia palveluita. www.michelin.com, www.michelin.fi

Avainsanat:

Lainaukset