Lisätehoa sadonkorjuuseen uusilla MICHELIN CerexBib -renkailla

Uusi MICHELIN CerexBib –maatalousrengas sadonkorjuukoneisiin perustuu patentoidun MICHELIN Ultraflex teknologian käyttöön. Sen ansiosta rengas on joustavampi ja sen maakosketusala on suurempi, koska rengas toimii hyvin matalalla, alle 2 barin rengaspaineella. MICHELIN CerexBib on paitsi koneenkäyttäjän kannalta mukavampi, myös ja ennen kaikkea maan tiivistymiseltä suojaava rengas, joka tuo kaivattua lisätehoa sadonkorjuuseen.

Nykypäivänä maatalouden kannattavuus edellyttää huipputehokkaita menetelmiä ja koneita. Kehittääkseen tuotteita näihin kasvaneisiin tarpeisiin, Michelin ja maailman johtava sadonkorjuukoneiden valmistaja, saksalainen Claas, solmivat heinäkuussa 2010 kehitysyhteistyösopimuksen. Tuloksena on syntynyt täysin uuden sukupolven tehokkaita maatalouskoneita ja Michelinin niihin kehittämiä uusia maatalousrenkaita.

-          Nykyiset maatalouskoneet työstävät tunnissa kuusi kertaa suuremman maa-alan kuin mihin pystyttiin vuonna 1965. Jotta maanviljelyn tehokkuutta voitaisiin edelleen parantaa, on käytettävä voimakkaampia, raskaampia ja leveämpiä puimureita, sanoo Nurgül Atayer, maatalousrenkaiden markkinointipäällikkö Michelin Nordicilla. Tässä tilanteessa konevalmistajien, samoin kuin rengasvalmistajien, on löydettävä uusia ratkaisuja vaatimuksiin, jotka koskevat niin ajoneuvomääräyksiä kuin kuormauskapasiteettia ja maan tiivistymistä.

MICHELIN CerexBib suojaa maan painumiselta

Sadonkorjuuaika on lyhyt ja kiireinen, joten puimureiden suorituskyky on avainasemassa. Renkaiden on oltava mahdollisimman joustavat voidakseen kantaa painavan kuorman vajoamatta syvälle maahan tai tiivistämättä sitä läpäisemättömäksi. MICHELIN Ultraflex teknologian ansiosta MICHELIN CerexBib –renkaissa voidaan käyttää alle 2 barin täyttöpainetta. Erittäin joustavan runkorakenteen vuoksi rengas muotoutuu matalan paineen ansiosta siten, että maakosketusala on vähintään 20 prosenttia suurempi kuin tavanomaisilla renkailla. Niinpä maan painuminen ja tiivistyminen on mahdollisimman vähäistä. Korjuuta voidaan myös jatkaa pidempään kuin muilla renkailla, sillä MICHELIN CerexBib toimii joustavan Ultraflex-rakenteen ansiosta hyvin kosteallakin alustalla. Huomattava on myös, että Ultraflex teknologia sallii matalan paineen ja renkaan jouston tinkimättä kulutuskestävyydestä ja pitkästä käyttöiästä.

MICHELIN CerexBib selviytyy jopa 24 prosentin maan kaltevuudesta, kun perinteinen rengas suoriutuu vain 19 prosentin kaltevuudesta. Tämäkin on suuremman maakosketusalan etu, sillä se mahdollistaa paremman vetokyvyn, kun pitoa antava kuviopinta on suurempi. MICHELIN CerexBib on lisäksi ainoa rengas, joka voidaan asentaa sekä puimurin etu- että taka-akselille, ja taakse asennettuna siinä voidaan käyttää vieläkin matalampaa täyttöpainetta – jopa vain 1,2 baria - maan säästämiseksi.

MICHELIN CerexBib on suuremmasta maakosketusalastaan huolimatta merkittävästi kapeampi kuin sadonkorjuukoneiden tavanomaiset renkaat. Niinpä MICHELIN CerexBib –renkailla varustetulla puimurilla voidaan ajaa yleisillä teillä ylittämättä ajoneuvoille asetettua maksimileveyttä, 3,5 metriä, joka on myös EU:n asettama leveysraja saattoautoille.

- Vaikka kyseessä on tavanomaista kapeampi rengas, sen maakosketusala on suurempi, sillä on parempi vetokyky ja se vähentää maan painumista ja tiivistymistä verrattuna aikaisempiin sadonkorjuukoneiden renkaisiin, Nurgül Atayer toteaa yhteenvetona.

MICHELIN Ultraflex teknologiaa käytetään tällä hetkellä neljässä rengastyypissä: uusissa MICHELIN CerexBib sadonkorjuurenkaissa ja MICHELIN SprayBib riviviljelyrenkaissa sekä MICHELIN AxioBib ja MICHELIN XeoBib traktorinrenkaissa.

Lisätietoja tuotteesta:

Maatalousrenkaiden myynti, Michelin Nordic Suomi: Jukka Rinne

S-posti: jukka.rinne@fi.michelin.com

Lehdistön yhteyshenkilö, Michelin Nordic Suomi: Meri Simula
Puhelin: 040 180 95 76, S-posti: meri.simula@fi.michelin.com

Raskaan kaluston renkaiden myyntipäällikkö, Michelin Nordic Suomi:Tommi Larmas

Puhelin: 040 184 55 48, S-posti: tommi.larmas@fi.michelin.com

Michelin on maailman rengasvalmistajien edelläkävijä, jolla on 109 000 työntekijää ja myyntiorganisaatio 170 maassa. Michelin kehittää, valmistaa ja myy kestävän kehityksen periaatetta soveltaen renkaita kaikentyyppisiin ajoneuvoihin sekä useisiin erikoiskäyttöihin. Yhtiöllä on 68 tuotantolaitosta 19 maassa kaikilla viidellä mantereella. Tutkimusta ja tuotekehitystä tehdään yhtiön teknologiakeskuksissa Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Japanissa.Yhtiön Ivalossa sijaitsevassa testikeskuksessa kehitetään ja testataan  pohjoismaisille markkinoille tarkoitettuja henkilö- ja kuorma-autonrenkaita. Michelin julkaisee myös kaupunki- ja tiekarttoja, matkaoppaita sekä arvostettua Guide Michelin hotelli- ja ravintolaopasta. ViaMichelin.com –sivuilla Michelin tarjoaa myös digitaalisia liikkumista ja matkustamista helpottavia palveluita. www.michelin.com, www.michelin.fi

Avainsanat: