Michelin Anakee Wild - seikkailuun tiettömillä taipaleilla

Michelin tuo markkinoille uuden Michelin Anakee Wild moottoripyörän renkaan. Uutuusrengas on tarkoitettu suurikokoisiin pyöriin, joita paljon käytetään adventure-tyyppisessä maastoajossa. Michelin Anakee Wild on radiaalirakenteinen rengas, joka on kehitetty sekä matka- että maastoajoon.

Aluksi markkinoille tulee neljä kokoa, joihin kuuluvat myös adventure-luokan pyörien lippulaivan, BMW R 1200 GS -mallin ensiasennuksessa jo käytössä olevat koot. Valikoima täydentyy vuoden 2016 aikana vielä kolmella koolla. Silloin Michelin Anakee Wild -sarja kattaa suurimman osan markkinoilla olevista tämän luokan moottoripyöristä.

Kolme eturengasta
110/80 R 19 (saatavissa vuoden 2016 toukokuuhun mennessä)
120/70 R 19 (saatavissa vuoden 2016 toukokuuhun mennessä)
90/90 - 21

Neljä takarengasta
150/70 R 17 (saatavissa vuoden 2016 toukokuuhun mennessä)
170/60 R 17 (saatavissa vuoden 2016 toukokuuhun mennessä)
130/80 – 17
140/80 – 17

Uusi Michelin Anakee Wild soveltuu kuljettajille, jotka ovat seikkailumielisiä ja käyttävät pyöräänsä uusien kokemusten hankkimiseen. Ajettiinpa yksin tai matkustaja kyydissä, omia teitään tai ryhmässä, viikonlopun irtioton ajan tai pidemmillä retkillä, aina etsitään uusia haasteita ja elämyksiä. Uutuusrengas on niitä moottoripyöräilijöitä varten, joiden päämääränä on hakeutua pois asfaltilta ja hyödyntää pyöränsä kaikki ominaisuudet sekä maanteillä että vaihtelevissa maastoissa, hiekassa, kivikoissa ja mutaisilla poluilla. Uusi Michelin Anakee Wild on omiaan tällaiseen käyttöön, kaikenlaisessa maastossa ja monenkaltaisissa sääolosuhteissa. Se on aito monikäyttörengas, jonka suorituskyky pääsee oikeuksiinsa mitä vaihtelevimpien olosuhteiden koetuksessa.

Michelin Anakee Wild -renkaan tuotekehitystiimin tehtävänä oli yhdistää tasapainoisesti kolme ominaisuutta, minkä ansiosta uutuusrengas tarjoaa

• Pitkän käyttöiän ja hyvän keston kulumista ja ylikuumenemista vastaan. Tämä perustuu pintakuvion uudenlaiseen muotoiluun ja optimoituun kuvionsyvyyteen.
  • Vakaan ja miellyttävän ajotuntuman maantieajossa. Tämä perustuu renkaan radiaalirakenteeseen, joka on nyt ensimmäistä kertaa toteutettu neljässä karkeiden sorarenkaiden koossa. Alla tarkempia teknisiä tietoja, joihin voi tutustua myös videoesityksenä osoitteessa: https://youtu.be/Sxprsd31YOo
  • Märkäpitoa ja ajotarkkuutta sekä hyvää pitoa maastoajossa. Näiden ominaisuuksien onnistunut yhdistäminen perustuu kuviopalojen innovatiiviseen muotoiluun, jonka esikuvana ovat Paris-Dakar -kilpailun 33 kertaa voittaneet Michelin Desert -renkaat.

Michelin Anakee Wild -renkaassa painottuvat tekniset ominaisuudet
Moottoripyöräilijöiden omat kokemukset olivat tärkeä lähtökohta uutuusrenkaan kehitystyössä. Siksi työssä käytettiin apuna T3 Aventure -yritystä, joka on erikoistunut järjestämään seikkailuhenkisiä extreme-ajoja moottoripyöräilijöille kaikilla mantereilla.

T3 Aventure on vuodesta 2013 alkaen avustanut Michelin Anakee Wild -renkaan kehitystyötä testaamalla sitä vaativissa olosuhteissa neljällä mantereella. Testipyörällä BMW R 1200 GS ajettiin neljässä retkikunnassa kaikkiaan 40 000 km testikilometriä lämpötilojen vaihteluvälin ollessa yli 50 astetta (-5° ja +45° välillä):

• 12 500 km vuonna 2013, the Long Way Home Asia-retkikunta, reitti Mongolian pääkaupungista Ulan Batorista Istanbuliin, Turkkiin,
  • 7 500 km lokakuussa 2014, GS ZOULOU-retkikunta, reitti Namibian pääkaupungista Windhoekista Etelä-Afrikan Kapkaupunkiin,
  • 4 000 km kuudessa päivässä keväällä 2015, Wild Runners-retkikunta, reitti halki Ranskan ja Espanjan,
  • 15 000 km syksyllä 2015, GS Gringo-retkikunta, reitti Uruguayn pääkaupungista Montevideosta Argentiinan Ushuaiaan chileläisen rannikkokaupungin Antofagastan kautta halki Brasilian, Paraguayn, Bolivian ja Perun.

T3 Aventuren testiretkikuntien ansiosta Michelin Anakee Wildin pitkä käyttöikä ja kulutuskestävyys on voitu todeta käytännön olosuhteissa. Myös renkaan soveltuvuus erityyppisille ajopinnoille - asfalttiteistä vaativimmille sorapoluille - sekä sen ajomukavuus ja täsmällinen ohjausvaste todentuivat testien aikana. Retkikuntien osallistujat saattoivat huoletta luottaa Michelin Anakee Wild -renkaan suorituskykyyn ja viedä läpi haasteelliset retkensä alusta loppuun samoilla renkailla.

Retkikuntien matkantekoa vaihtelevissa olosuhteissa voi seurata osoitteessa:https://youtu.be/pVs-MSocBTw

Matkaan parhain eväin
T3 Aventuren retkikuntien matkojen ja moottoripyöräilijöiden ympäri maailmaa keräämien ajokokemusten analysointi on ratkaisevasti myötävaikuttanut siihen, että Michelinillä on nyt tarjota monipuolinen rengasperhe, jota uusi Michelin Anakee Wild täydentää. Samaan pyörään voi vastedes valita kolmesta erilaisesta tuoteperheeseen kuuluvasta renkaasta omiin käyttöolosuhteisiin parhaiten sopivat: Pilot Road 4 Trail, Anakee 3 sekä uusi Anakee Wild.

Lisätiedot:
Harri Hakkarainen, MP-renkaiden myyntipäällikkö, Oy Suomen Michelin Ab
Puhelin: +358 400 445 453, s-posti: harri.hakkarainen@fi.michelin.com

Lehdistön yhteyshenkilö, Michelin Nordic, Tukholma: Lotta Wrangle
Puhelin: 46 72 250 07 40, sähköposti: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelin on johtava rengasvalmistaja, joka on omistautunut ihmisten ja tavaroiden liikkuvuuden parantamiseen kestävän kehityksen periaatetta kunnioittaen. Michelin valmistaa ja myy renkaita kaiken tyyppisiin ajoneuvoihin ja tarjoaa innovatiivisia liiketoiminnan tukipalveluita sekä digitaalisia sovelluksia matkailuun. Lisäksi Michelin julkaisee matkaoppaita, hotelli- ja ravintolaoppaita sekä kaupunki- ja tiekarttoja. Yhtymän pääkonttori sijaitsee Clermont-Ferrandissa Ranskassa ja sillä on paikallinen organisaatio 170 maassa; henkilöstön määrä on 112 300. Michelinillä on 68 tehdasta 17 maassa sekä tuotekehityksestä ja tutkimuksesta vastaava teknologiakeskus, jonka yksiköt sijaitsevat Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. (www.michelin.com, www.michelin.fi)

Avainsanat: