Michelin ja Symbio yhteistyössä tulevaisuuden moottoriurheilun hyväksi MissionH24:n pääkumppaneina

• Michelin ja Symbio yhdistävät voimansa MissionH24-ohjelman pääkumppaneina vety- ja polttokennoteknologian kehittämiseksi moottoriurheilukäyttöön
  • H24Racing: todellinen koelaboratorio
  • Moottoriurheilu: ihanteellinen alue Michelinin ja Symbion työn vauhdittamiseen polttokennoteknologian kehittämiseksi

Symbion muodostama yhteisyritys ajoneuvojen varustevalmistaja Faurecian kanssa mahdollisti Michelinin tulon toiseksi pääkumppaniksi MissionH24-ohjelmalle. MissionH24:n tavoitteena on nopeuttaa päästötöntä liikkuvuutta käyttämällä polttokennoteknologiaa endurance -kilpa-ajossa. Ranskalaisen rengasvalmistajan mukaantulo liittää sen yhteistyöhön myös öljy- ja energiayhtiö Totalin kanssa; Total oli MissionH24:n kumppani jo sen lanseerausvaiheessa, ja on jo sitoutunut viiteen kilpailukauteen.

Michelin ja Symbio: MissionH24-ohjelman pääkumppanit

MissionH24 saa tänä vuonna lisää korkean tason asiantuntijatukea, kun Michelin ja Symbio ryhtyvät yhteistyöhön Totalin kanssa vauhdittaakseen polttokennoteknologian käyttöä moottoriurheilussa; Total on ollut ohjelman kumppani vuodesta 2019.

Uusien kumppanien kunniaksi H24Racingin prototyyppikilpuri LMP H2G sai uuden ulkoasun Michelinin, Symbion ja Totalin väreistä.  Endurance-ajojen ja sim racingin fanit saivat ihailla auton uutta, menevää ulkonäköä ensimmäisen kerran 13. – 14.6.2020 viikonlopun Le Mans 24 Hours Virtual -kilpailuissa

MissionH24:n kunnianhimoinen tavoite on saada Le Mansin radalle vetysähköautojen oma luokka vuonna 2024.

H24Racing: todellinen koelaboratorio

Syyskuussa 2018 julkistettu MissionH24-ohjelma syntyi ACO:n (Automobile Club de l’Ouest, Le Mans 24 Hours -kilpailujen pääjärjestäjä) ja GreenGT:n, suuritehoisten polttokennojen pioneerin aloitteesta. LMP H2G -kilpuri, joka esiteltiin alkujaan H24Racingin väreissä, on maailman ensimmäinen täyssähköinen Le Mans prototyyppi (LMP), jonka tehon lähteenä on polttokennoteknologia.

Le Mans 24 Hours Virtualissa 13. – 14. kesäkuuta turva-autona käytetty LMP H2G jatkaa vuoden 2020 ohjelmansa mukaisia ratatestisarjoja, joissa hienosäädetään sen suorituskykyä. Samaan aikaan H24Racing prototyypit osallistuvat, kuten edellisenäkin vuonna, ACO:n järjestämään Michelin Le Mans Cupiin 18. heinäkuuta alkaen.

MissionH24:n pääkumppanina Michelin-yhtymän yhteistyö ei rajoitu kilpureiden prototyyppien voimanlähteiden kehittämiseen, vaan yhtiö jatkaa myös H24Racingin eksklusiivisena rengastoimittajana.

Samalla MissionH24 hyötyy Symbion polttokennoteknologian asiantuntijuudesta. Symbio on Faurecian ja Michelinin marraskuussa 2019 muodostama yhteisyritys. Yrityksen yli kymmenvuotinen kumppanuus GreenGT:n kanssa on vahvistanut sen syvällistä tuntemusta moottoriurheilun vaatimista teknologisista panoksista.

MissionH24-ohjelman parissa saatu kokemus moottoriurheilussa sopii täydellisesti Symbion strategiaan yrityksen tähdätessä tulevina vuosina johtavaksi tekijäksi polttokennoteknologiaan perustuvan liikkuvuuden edistämiseksi.

Sonia Artinian-Fredou (Varatoimitusjohtaja, Services and Solutions, High-Tech Materials, yhtymän johtoryhmän jäsen, Michelin): “Michelin-yhtymälle on innostavaa olla Symbion välityksellä osana MissionH24-ohjelmaa ACO:n (Automobile Club de l’Ouest) ja Totalin rinnalla. Ohjelma tarjoaa Michelinille ja Symbiolle oikean tosielämän laboratorion, joka mahdollistaa puhtaan, polttokennoteknologiaan perustuvan liikkuvuuden tutkimus- ja kehitystyön vauhdittamisen.  Michelin on päästöttömän liikkuvuuden tärkeä vaikuttaja ja on investoinut useisiin innovaatiohankkeisiin, joiden päämääränä on kestävien ratkaisujen löytäminen asiakkaillemme ja koko planeetalle.”

Fabio Ferrari (Toimitusjohtaja, Symbio): “Moottoriurheilu on paitsi mahtava koelaboratorio polttokennoteknologian pidemmälle viemiseksi, myös erinomainen “lippulaiva”, joka auttaa laajemmin ymmärtämään tämän tyyppisen päästöttömän voimanlähteen arvon. Meillä on siksi kaksinkertainen syy olla ylpeitä osallisuudestamme näin kunnianhimoisessa ohjelmassa.”

Lehdistön yhteyshenkilö, Michelin Nordic, Tukholma: Lotta Wrangle
Puhelin: 46 72 250 07 40, sähköposti: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin on johtava rengasvalmistaja, joka on omistautunut ihmisten ja tavaroiden liikkuvuuden edistämiseen kestävän kehityksen mukaisesti. Michelin valmistaa ja myy renkaita kaiken tyyppisiin ajoneuvoihin ja tarjoaa innovatiivisia sekä digitaalisia sovelluksia ajoneuvokalustojen hallintaan ja matkailuun. Lisäksi Michelin julkaisee matkaoppaita, hotelli- ja ravintolaoppaita sekä kaupunki- ja tiekarttoja sekä on-line että painettuina versioina. Yhtymän pääkonttori sijaitsee Clermont-Ferrandissa Ranskassa ja sillä on paikallinen organisaatio 170 maassa; henkilöstön määrä on yli 127 000. 69 rengastuotantolaitoksessaan Michelin valmisti vuonna 2019 yhteensä 200 miljoonaa rengasta. Tutkimuksesta ja tuotekehityksestä vastaa teknologiakeskus, jonka yksiköt sijaitsevat Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. (www.michelin.com, www.michelin.fi)

Avainsanat:

Lainaukset