Michelin Roboracen viralliseksi rengastoimittajaksi

Robottiautojen ensi vuonna käynnistyvä kilpasarja Roborace on nimennyt Michelinin viralliseksi yhteistyökumppanikseen ja rengastoimittajakseen. Michelin on tehnyt tarkoin varjeltua yhteistyötä Roboracen kanssa testikeskuksessaan Ranskassa ammentaen yli 125-vuotista kokemustaan kilpa-autoilusta. Tähtäimessä oli kehittää automuotoilun huippunimen Daniel Simonin suunnittelemaan “Robocar”:iin ainutlaatuinen rengas, jossa on tulevaisuuden maantierenkaan ominaisuudet.

Roboracen yhteistyökumppanit edustavat maailman kärkijoukkoa kuljettajattoman liikkumisen kehittämisessä. Renkaiden osuus on oleellinen, sillä niiden on pystyttävä välittämään itseohjautuvan auton komennot ja vauhti aivan uudella tavalla ajopinnan ja robottiauton laitteiston välillä. Roborace on täysin uudenlainen kilpalaji hyvin erityisine haasteineen. Samalla Roboracen perimmäinen tavoite on edistää robottiautojen ohjelmistojen ja laitteiston kehittämistä siten, että automatisoidun liikkumisen teknologia voidaan tuoda nopeammin kuluttajien saataville. Siksi Robocarin renkaiden on täytettävä myös sarjatuotantoon tulevien, jokapäiväiseen liikkumiseen tarkoitettujen robottiautojen vaatimukset.

Michelin on kolmas Roboracen julkistama pääyhteistyökumppani. Aikaisemmin Roborace on julkistanut yhteistyön Robocarin Drive PX2 -teknologiaan perustuvan tekoälyn toimittajan Nvidian sekä sähköisen älykuorma-auton valmistajan Chargen kanssa, joka toimittaa Robocarin voimaelektroniikan.

– On suuri kunnia saada Michelin yhteistyökumppaniksemme, sanoo Roboracen toimitusjohtaja Denis Sverdlov, ja täsmentää: – On tärkeää, että yhteistyökumppanimme ovat rohkeita ja uskovat kuljettajattomaan liikkumiseen, jonka ansiosta kaupunkimme ovat tulevaisuudessa vihreämpiä, turvallisempia, hiljaisempia ja älykkäämpiä tavalla, joka parantaa arkeamme. Jokainen tapaamisemme Michelinin kanssa vakuutti meidät yhä perusteellisemmin heidän syvällisestä ymmärryksestään tulevaisuuden autoliikenteen mahdollisuuksista. Michelin työntää meitä niin kuin omiakin asiantuntijoitaan mahdollisesta maailmasta kohti todellista tulevaisuuden maailmaa. Michelinin sitoutuminen liikenneturvallisuuteen ja innovaatioihin inspiroi molempia osapuolia etsimään yhdessä parhaita mahdollisia ratkaisuja, ja sen vuoksi kumppanuutemme on ihanteellinen.”

– Michelinillä me olemme erittäin innostuneita yhteistyöstä Roboracen kanssa. Olemme seuranneet mestaruussarjan edistymistä erittäin läheltä ja tehneet yksityisesti yhteisiä testejä jo pidemmän aikaa”, kertoo Michelin moottoriurheilujohtaja Pascal Couasnon. – Roborace on kehittänyt vaikuttavalla vauhdilla kuljettajatonta teknologiaa ja kalustoa kilpasarjaansa varten. Kuljettajaton teknologia on nyt todellisuutta, ja Michelin haluaa olla eturintamassa sen tutkimus- ja kehitystyössä. Olemme kautta historiamme sitoutuneet innovaatioihin ja tuotteidemme kehittämiseen kilpailutoiminnan haasteita hyödyntäen. Roborace on uusi ja ainutlaatuinen tilaisuus soveltaa asiantuntemustamme ja ammattitaitoamme itseohjautuvien robottiautojen maailmaan. Michelin haluaa auttaa hyvän tulevaisuuden rakentamisessa, eikä vain olla osana sitä.

Michelin on maailman edistyksellisimpiä rengasvalmistajia, ja sillä on hyvin pitkä perinne moottoriurheilun parissa. Ranskalaisyritys on myös sähköautojen FIA Formula E -mestaruussarjan perustajajäsen ja rengastoimittaja yksinoikeudella. Michelin Motorsport on kehittänyt sarjaa varten uraauurtavan edistykselliset, energiatehokkaat Michelin Pilot Sport EV2 -renkaat.

Roborace:
Roborace -kilpasarja on nyt Beta-vaiheessa ja sitä ajetaan esittelytarkoituksessa Formula E -radoilla DevBot-prototyyppikilpurilla. Mestaruussarjan lopullinen auto paljastetaan virallisesti vuonna 2017. Roborace on kilpasarja kuljettajattomille autoille, mutta se tarjoaa myös erinomaisen alustan ennen kaikkea maailman johtaville autoteollisuuden toimijoille uusimman ja innovatiivisimman teknologian kehittämiseen ja testaamiseen sen markkinoille tulon vauhdittamiseksi. Roborace dokumentoi koko kilpasarjan kaikki vaiheet tuodakseen yhteen kaikki siihen liittyvän teknologian osa-alueet. Kilpasarjaa voi seurata YouTubessa, josta se löytyy nimellä Roborace Inside. Viimeisin dokumentti YouTubessa, “Inside Roborace Episode 4”, on kuvattu 16. joulukuuta 2016 rengastesteissä Michelinin radoilla sen kotikaupungissa Clermont-Ferrandissa, Ranskassa.

Lehdistön yhteyshenkilö, Michelin Nordic, Tukholma: Lotta Wrangle
Puhelin: 46 72 250 07 40, sähköposti: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin on johtava rengasvalmistaja, joka on omistautunut ihmisten ja tavaroiden liikkuvuuden parantamiseen kestävän kehityksen periaatetta kunnioittaen. Michelin valmistaa ja myy renkaita kaiken tyyppisiin ajoneuvoihin ja tarjoaa innovatiivisia liiketoiminnan tukipalveluita sekä digitaalisia sovelluksia matkailuun. Lisäksi Michelin julkaisee matkaoppaita, hotelli- ja ravintolaoppaita sekä kaupunki- ja tiekarttoja. Yhtymän pääkonttori sijaitsee Clermont-Ferrandissa Ranskassa ja sillä on paikallinen organisaatio 170 maassa; henkilöstön määrä on 112 300. Michelinillä on 68 tehdasta 17 maassa sekä tuotekehityksestä ja tutkimuksesta vastaava teknologiakeskus, jonka yksiköt sijaitsevat Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. (www.michelin.com, www.michelin.fi)

Avainsanat:

Lainaukset

Michelinillä me olemme erittäin innostuneita yhteistyöstä Roboracen kanssa. Olemme seuranneet mestaruussarjan edistymistä erittäin läheltä ja tehneet yksityisesti yhteisiä testejä jo pidemmän aikaa. Roborace on kehittänyt vaikuttavalla vauhdilla kuljettajatonta teknologiaa ja kalustoa kilpasarjaansa varten. Kuljettajaton teknologia on nyt todellisuutta, ja Michelin haluaa olla eturintamassa sen tutkimus- ja kehitystyössä. Olemme kautta historiamme sitoutuneet innovaatioihin ja tuotteidemme kehittämiseen kilpailutoiminnan haasteita hyödyntäen. Roborace on uusi ja ainutlaatuinen tilaisuus soveltaa asiantuntemustamme ja ammattitaitoamme itseohjautuvien robottiautojen maailmaan. Michelin haluaa auttaa hyvän tulevaisuuden rakentamisessa, eikä vain olla osana sitä
Michelin moottoriurheilujohtaja Pascal Couasnon