• Michelin Nordic AB/

Michelin Solutions on Michelin-yhtymän uusi yritys, jonka toiminta keskittyy kuljetusyritysten polttoainekulujen pienentämiseen

Ensimmäisenä innovatiivinen EFFIFUEL™   -ratkaisu

Michelin käynnisti tämän vuoden toukokuussa uuden Michelin solutions­ –yhtiönsä toiminnan. Yhtiö on pitkäaikaisen muutosprosessin tulos, joka perustuu erityisesti seuraaviin markkinoiden suuntaa määrääviin tekijöihin:

• Kiristynyt kilpailuympäristö ajaa suurista kalustoista vastaavat yritysasiakkaat hakemaan käytännöllisiä ja luotettavia pitkän aikavälin ratkaisuja parantaakseen toimintansa tehokkuutta ja lisätäkseen sen kannattavuutta.
    • Voidakseen täysin hyödyntää MICHELIN-renkaiden korkean laadun mahdollistamat kustannussäästöt, yrityksille on tärkeää saada luotettavaa asiantuntijapalvelua.

Michelin solutions rakentaa, kehittää ja markkinoi innovatiivisia palvelumalleja lisäarvon tuottamiseksi kaikilla alueilla, jotka edistävät vapaata liikkuvuutta ja voivat auttaa yritysasiakkaita, jotka hallinnoivat suuria kuorma- ja pakettiautokalustoja sekä pyörillä kulkevia kaivinkoneita.

Michelin solutions -palvelumallien nerokkuus piilee niiden kattamien osatekijöiden laadussa:

• Sopimuksen takaamat tulostavoitteet ja voitot, jotka jaetaan asiakkaan kanssa
  • Toimintasuunnitelmat, jotka koskevat renkaiden ohella useita kustannustehokkuuteen vaikuttavia tekijöitä
  • Eri alojen – esimerkiksi koulutuksen, telematiikan ja elektroniikan asiantuntijoista koostuva tukiverkosto. Näin syntyvä integroitu ratkaisu on ainoa laatuaan markkinoilla.
    • Rahat takaisin -takuu, jos tavoitteeseen ei päästä.

Michelin solutions tuo nyt Euroopan laajuisesti markkinoille suurille kuljetuskalustoille tarkoitetun EFFIFUEL™-ratkaisun, joka on sen ensimmäinen kokonaisvaltaisista polttoainekustannuksia pienentävistä ratkaisumalleista.

EFFIFUEL™ -ratkaisussa yhdistyvät tärkeimmät polttoaineen kulutukseen liittyvät tekijät kuten kuljettajakoulutus ja tuki, polttoaineanalyytikoista koostuvan tiimin asiantuntemus sekä ajoneuvon tiedot reaaliaikaisesti jäljittävä järjestelmä. Parhaillaan ollaan kehittämässä lisää ratkaisuja, jotka laajentavat Michelin solutions -palvelua entisestään tulevina vuosina.

Michelin solutions -palvelulla Michelin tarjoaa asiakkaidensa käyttöön parhaan asiantuntemuksensa auttakseen heitä kohti turvallisempaa, puhtaampaa ja tehokkaampaa liikkuvuutta.

Samalla Michelin solutions myötävaikuttaa selkeään yhteiskunnalliseen linjaukseen, joka vaatii kestävän kehityksen edistämistä ja jatkuvaa tehokkuuden parantamista.

Philippe Miret, toimitusjohtaja, Michelin solutions

Michelin solutions: innovatiivisia palveluita kuljetuskalustoille

Michelin solutions auttaa yrityksiä pienentämään polttoainekustannuksiaan

Michelin on perustamisestaan lähtien käsitellyt liikkuvuutta kokonaisvaltaisesti: valmistanut alan edistyksellisimpiä renkaita ja lisäksi tarjonnut asiakkailleen laajan kirjon palveluita.

Michelin solutions, joka perustettiin vuonna 2012, on erikoistunut parantamaan kuljetuskalustoja hallinnoivien yritysten tehokkuutta ja lisäämään niiden toiminnan kannattavuutta.

Pohjoismaissa kuljetusala kärsii laskusuhdanteesta ja vuonna 2012 tonnikilometrit laskivat noin 3 prosenttia. Samalla dieselistä on tullut yksi kuljetusalan suurimmista yksittäisistä menoeristä

Michelin solutions –palvelun ensimmäinen ratkaisumalli – EFFIFUEL™ – on uraauurtava palvelutarjous kuljetusalalle. Samalla se laajentaa merkittävästi Michelinin perinteistä liiketoimintamallia.

EFFIFUEL™ on MICHELIN® solutions –tuotemerkin alainen ratkaisu ja se on kuljetusyritykselle riskitön, sillä se toimii ”tyytyväinen tai rahat takaisin” –periaatteella. Se on myös osoitus Michelinin sitoumuksesta edistää tehokkaampaa vapaata liikkuvuutta.

Michelin on alkuajoistaan lähtien halunnut edistää vapaata liikkuvuutta kokonaisvaltaisesti. Sen lisäksi, että se on valmistanut korkealaatuisia renkaita kaikentyyppisiin ajoneuvoihin, polkupyöristä jumbojetteihin, yritys on kehittänyt vapaata liikkuvuutta tukevia palveluita kuten maantiekarttoja, oppaita, tienviittoja ja reittipalveluita. Michelin on myös tehokkaamman liikkuvuuden uranuurtaja: juuri Michelin patentoi radiaalirakenteisen vyörenkaan (1946) ja toi ensimmäisenä markkinoille matalan vierintävastuksen renkaan (1992). Michelinin rengasmyyntiin on aina liittynyt palvelutarjonta, joka useammissa yhteyksissä on kasvanut merkitykseltään ratkaisevaksi rengasmyynnin osaksi.

Palvelutarjontaa on myös kehitettävä niin, että se vastaa ajan odotuksiin.

Tämä on yhtymän uusimman yrityksen, Michelin solutions –yhtiön synnyn taustalla. Se perustettiin, jotta Michelin pystyisi tarjoamaan edistyksellisiä palveluita renkaiden ohella yrityksille, jotka hallinnoivat suurempia kalustoja, olivatpa ne kuorma-autoja, busseja, henkilö- tai pakettiautoja tai pyörillä liikkuvia työkoneita.

Michelin solutions kehittää siis useammille alueille palvelumalleja[1] kuten rengashuollon ulkoistaminen, kaluston tuottavuus ja polttoaineen säästö.

Michelin solutions pyrkii olemaan sitoutunut liikekumppani, joka tarjoaa palvelumalleja suurempien liikkuvuuteen liittyvien ongelmien ratkaisemiseksi. Se suuntaa palvelunsa suurten kalustojen hallinnoinnista vastaaville tahoille, tukee niiden kasvua ja jakaa asiakkaan kanssa palvelusta syntyvän tuoton. Käytännössä palvelu perustuu asiakkaan ja Michelin solutionsin väliseen sopimukseen, jossa yhteisesti sovitaan käytettävistä resursseista ja asetettavista tavoitteista.

Tällaisen palvelusopimuksen tarjoaminen on mahdollista, koska

-       Michelinillä on yli 70 vuoden kokemus kaluston hallinnoinnin tukitoimista, joista on päässyt osalliseksi yli puoli miljoonaa ajoneuvoa. Vuonna 2001 Michelin perusti erityisen osaston, Michelin Fleet solutions, vastaamaan näistä tukitoimista.

-       Michelin pystyy tarjoamaan ainutlaatuisen ”ekosysteemin”, joka koostuu asiantuntijoista ja partnereista. Nämä on valittu alansa parhaista asiantuntijoista, jotka ovat johtavassa asemassa esimerkiksi pilvilaskennan (Cloud computing), telematiikan, elektroniikan sekä kuljettajakoulutuksen ja kalustohallinnoinnin alalla. Koordinoijan roolissaan Michelin solutions pystyy lyhentämään time to market (TTM) aikaa, koska se pystyy hyödyntämään yhtäaikaisesti sekä renkaita koskevaa että laajempaa uusinta asiantuntemusta. Accenture[2], Atos Worldline[3] ja TyreCheck[4] ovat esimerkkejä partnereista, joiden kanssa Michelin on kehittänyt ainutlaatuisen globaalin palvelumalliverkoston voidakseen tarjota asiakkailleen yhä tehokkaampia ratkaisuja.

-       Yhteistyö asiakkaiden kanssa tapahtuu lähellä heitä asiantuntevien avainasiakaspäälliköiden, kalustovastaavien ja tarkastajien kanssa sekä liiketoiminnan tukitiimin ja Michelin solutionsin tukipalvelun avulla.

-       Palvelu on maailmanlaajuinen. Michelin solutions käynnisti toimintansa Euroopassa toukokuussa 2013 ja vuosien 2014-2015 aikana se aloittaa Pohjois-Amerikassa, Etelä-Amerikassa ja Kiinassa. Michelin solutionsilla on palvelupartnereita ympäri maailman.

EFFIFUEL™ : ensimmäinen, innovatiivinen palvelumalli nyt markkinoilla

EFFIFUEL™ palvelumalli on tarkoitettu kuljetusyrityksille, jotka etsivät ratkaisua kuorma-autokalustonsa polttoainekustannusten vähentämiseksi. Kuljetusalalle, niin kuin liikkuvuudelle yleensäkin, se on uraauurtava yhteistyön muoto, jonka ansiosta ala voi hyödyntää uudenlaisia ratkaisuja kannattavuutensa turvaamiseksi samalla kun kuljetuspalveluiden kysyntä on viime vuosina tasaisesti laskenut Euroopan taloudellisessa ahdingossa. EFFIFUEL™ vie samalla Michelinin tuote/palvelutarjonnan ja liiketoimintamallin uudelle tasolle, jonka lähtökohtana on ollut vuonna 2001 perustettu Michelin Fleet solutions.

Polttoaine: helpoimmin hallittavissa oleva kustannuserä

EFFIFUEL™ on Michelin solutions-yrityksen takuulupaus kuljetusyritysten polttoainekustannuksien vähentämiseksi. Nämä kustannukset ovat merkittävä erä niiden käyttötaloudessa.

• Ennusteiden mukaan dieselin nettohinnan nousu on 3-4% lähimpien vuosien aikana. Länsi-Euroopassa vuosina 2005-2012 dieselin hinta pumpulla nousi 4% vuodessa.
  • Polttoainekustannukset kattavat lähes 30% kuljetuskalustojen kokonaiskustannuksista Länsi-Euroopassa, ja Keski-Euroopassa niiden osuus on jopa 40%. Pohjoismaissakin polttoainekustannukset ovat yksi kuljetusyritysten suurimmista yksittäisistä menoeristä.
  • Kun kuorma-auton vuosittainen ajomäärä on 120 000 km, voivat polttoainekustannukset nousta kuukaudessa samalle tai korkeammalle tasolle kuin koko vuosittainen rengasbudjetti.
  • Länsi-eurooppalaisten laskelmien mukaan koko vuoden ajossa oleva rekka tuottaa noin 3 000 euron nettovoiton.

Kuljetusalan huolia lisäävät myös eräät lakisääteiset rajoitukset. Joissakin maissa kuljetuskalustolle tulossa oleva ympäristövero perustuu CO2 –päästöihin, jotka puolestaan ovat suoraan yhteydessä polttoaineenkulutukseen. Kulutuksen pienentäminen on niin ollen jokaisen kuljetusyrittäjän etu.

Ratkaisevassa osassa kustannustehokkuuden parantamisessa tulee siis olemaan kuljetettua tonnia kohden päästönä purkautuva CO2 –määrä. Se taas liittyy suoraan polttoaineenkulutukseen: yksi litra dieseliä on vastuussa 2, 65 kilon CO2-päästöistä.

Case: Minkälaista voittoa kuljetusyritys voi odottaa EFFIFUELTM-palvelumallin ansiosta?

Polttoainekustannus on noin 29 prosenttia 40 tonnin pitkän matkan rekan käyttökustannuksista kilometriä kohden, kun vuosittainen ajomäärä on 120 000 km.

Jos samanlaisella rekalla ajetaan 90 000 km alueellisilla valtateillä, on vastaava polttoainekustannus 26 prosenttia. Vaikka ajomäärä olisi alueellisissa kuljetuksissa pienempikin, ovat kiinteät kustannukset samat ja tyhjänä ajettava kilometrimäärä suurempi.

Polttoaineenkulutuksen vähentyminen 2,5 litralla kilometriä kohden vastaa vuosisäästönä

• 3 200 euroa kaukokuljetuksissa. Siitä voidaan laskea, että vuosittaiset kokonaiskäyttö-kustannukset (TCO) laskevat vähintään 2,1 % ja hiilidioksidipäästöt 8 tonnia.
  • 2 400 euroa alueellisissa kuljetuksissa. Tällöin vuosittaiset kokonaiskäyttökustannukset (TCO) laskevat vähintään 1,9 % ja hiilidioksidipäästöt 6 tonnia.

Tämän esimerkin perusteella yritys, jonka nettokate on 2%, voi saavuttaa kaksinkertaisen katteen, ja nollakatteella toimiva yritys voi muuttua jälleen kannattavaksi.

Nämä laskelmat perustuvat länsieurooppalaiseen kustannustasoon.

Vastaavat laskelmat itäisen Euroopan kustannustasolla osoittavat vielä suurempaa kustannussäästöä: jos ajoneuvon vuosittainen ajomäärä on 150 000 km ja palkat ovat 40% läntisen Euroopan tasosta, saadaan 40 tonnin rekan polttoainekustannusten säästöä 4 200 euron edestä – eli käyttökustannukset laskevat 3,5 prosenttia.

Michelin solutions EFFIFUELTM: sopimus, jonka arvo mitataan litroissa per 100 km

Michelin solutions tarjoaa kuljetusyrityksille palvelumallia, joka on ainoa laatuaan markkinoilla.

EFFIFUEL™ -palvelu auttaa kuljetusyrityksiä rajoittamaan ja laskemaan polttoainekustannuksiaan. Riippuen yrityksen kaluston tilasta Michelin solutions määrittelee yhdessä yrityksen kanssa sopimukseen perustuvan toimintamallin, joka koskee polttoainesäästöä ja sen saavuttamiseksi vaadittavia resursseja. Se tuotto, joka sopimuksen perusteella syntyy, jaetaan osapuolten kesken.

Michelin solutions tarjoaa yrityksille useita palvelumalleja polttoainesäästöjen toteuttamiseksi. Näistä tärkeimpiä ovat:

-       Taloudellisen ajon kurssit asiantuntijoiden johdolla. Kuljettajan ajokäytöstä tarkkaillaan ja se arvioidaan henkilökohtaisella taloudellisen ajon “ekotodistuksella”

-       Michelin solutions Fuel Analysts – polttoaineanalyytikot, joiden erikoisalana on kerätä ja tutkia kaikkea tietoa, joka liittyy polttoaineenkulutukseen.

-       Telematiikkanäyttö, joka on yhteydessä ajoneuvoon; sen ansiosta voidaan analysoida ajoneuvon eri parametrejä ja seurata erittäin tarkasti polttoaineen kulumista.

-       Koko rengastoimintojen ulkoistaminen ja optimointi kilometrihintaperusteella. Palveluun kuuluu myös rengaspaineen seurantasysteemin (TPMS) asennus, joka myös lisää sekä kuljettajan, auton että kuorman turvallisuutta.

“Osa näistä palveluista on jo markkinoilla yksittäisesti saatavilla,” kertoo Franck Estoquié, Michelin solutionsin vastaava markkinointijohtaja. “Uutta on se, että ne tarjotaan nyt yhtenäisenä palvelukokonaisuutena, jota voidaan hallita tehokkaasti ja pitkällä sitoumuksella.”

Yrityksille tarjotaan neljän vuoden sopimusta. Kaluston ajoneuvotyyppien, renkaiden, kuljetustiestön, kuormien ja kuljettajien ajokäytöksen alustava läpikäynti auttaa sitten määrittelemään tavoitteet, joita mitataan litroissa per 100 km. Michelin solutionsin polttoaineanalyytikot tekevät sitten perusteellisia tutkimuksia ja toimittavat säännöllisiä raportteja. ”Tarkoituksena ei ole korvata yrityksen kalustovastaavia vaan tarjota heille resursseja, kokonaisnäkemystä ja opastusta toiminnan optimoimiseksi ja olla kumppanina toiminnassa”, Estoquié jatkaa. ”Jos yhteisesti asetetut tavoitteet saavutetaan, niiden tuotto jaetaan asiakkaan ja Michelin solutionsin kesken. Ellei tavoitteita saavuteta, Michelin maksaa yritykselle aiheutuneet kustannukset osin takaisin suhteellisen laskutavan perusteella. Niinpä tarjoamamme palvelu on yritykselle riskitön ja se voi antaa keinot parantaa huomattavasti yrityksen liikevoittoprosenttia.”

Michelin solutions EFFIFUEL™ -palvelumalli soveltuu kaikille kuljetusajoneuvotyypeille ja -merkeille. Michelin solutions luo näin lisäarvoa sekä asiakkaalle että Michelinille.

Michelinin tavoitteena on käynnistää Michelin solutions useimmissa Euroopan maissa vuoden 2013 aikana ja kattaa Pohjois-Amerikan markkinat lähitulevaisuudessa. Ensimmäinen palvelumalli,

EFFIFUEL™, on kohdistettu kuljetusyrityksille, mutta Michelin solutions tulee jatkossa tarjoamaan palvelumalleja myös muille kalustoille kuten henkilö- ja pakettiautoille sekä pyörillä liikkuville työkoneille.

[1] Palvelumallilla tarkoitetaan palvelua, jossa yhdistyy useita osatekijöitä, mm. renkaat, huoltopalvelut, asiantuntijatuki kentällä, uusinta teknologiaa mukaan lukien informaatiojärjestelmät.

[2] Accenture on monikansallinen liikkeenjohdon konsultointi-, teknologia- ja ulkoistamispalveluja tarjoava yritys. Sen ylivertainen kokemus, laaja asiantuntemus monilla aloilla sekä laaja-alainen tutkimustoiminta maailman menestyksekkäimpien yritysten piirissä tekevät siitä luotettavan kumppanin yrityksille ja hallintoviranomaisille, joita se auttaa löytämään tehokkaimman toimintamallin. Accenturen henkilöstön määrä on noin 266 000 kaikkiaan yli 120 maassa. Sen liikevaihto oli 27,9 miljardia US dollaria tilivuonna, joka päättyi 31.8.2012. www.accenture.com

[3] Atos Worldline vastaa Atos-yhtymän ydinosaamisesta huipputeknologiaan perustuvan maksuliikenteen hoitamisesta 40 vuoden kokemuksella maksupalveluiden alalla. Atos Worldline on end-to-end –palveluiden markkinajohtaja ja se on erikoistunut sähköisiin maksuihin (otot, panot, päätteet, kortit sekä kortittomat maksuprosessit ja –ratkaisut), eCS-palveluihin (sähköiset palvelut yrityksille, yksityisille ja julkishallinnolle) sekä rahoitusmarkkinapalveluihin. Atos Worldline harjoittaa jatkuvaa tutkimus- ja innovaatiotoimintaa, minkä ansiosta sen asiakkaat saavat käyttöönsä palkittuja ratkaisuja ja pystyvät näin ennakoimaan muutoksia markkinoilla. Atos Worldlinen liikevaihto oli 927 miljoona euroa vuonna 2012. Sillä on yli 5 300 työtekijää ympäri maailman. Lisätietoja: www.atosworldline.com

[4] TyreCheck™ on rengasalan palveluihin ja ohjelmistoihin erikoistunut yritys, jonka pääkonttori on Irlannissa. Perustamisestaan vuonna 2006 yritys on vuosi vuodelta kasvanut. TyreCheck™ tarjoaa automatisoituja ratkaisuja maailman johtaville rengasvalmistajille ja jälleenmyyjille samoin kuin yritysten kalustovastaaville. Yrityksen ”Inspection Management and Tyre Management system” tarjoaa sen asiakkaille ja partnereille automatisoituja ratkaisuja kaikilla rengasalan alueilla – myyntiin, laaduntarkkailuun, hallintoon, raportointiin ja ostotoimintaan – ja nämä ratkaisut auttavat asiakkaita tehostamaan yrityksensä toimintaa, parantamaan asiakastyytyväisyyttä sekä alentamaan palveluista ja varastoinnista syntyviä kustannuksia. TyreCheck™ -ratkaisut ovat käytössä 18 maassa eri puolilla maailmaa, ja niiden tietokanta sisältää lähes miljoonan ajoneuvon tiedot. TyreCheck™ kehittää jatkuvasti tarjontaansa ja laajentaa sitä yhteistyössä asiakkaidensa kanssa. Sen tavoitteena on saavuttaa uusia markkinoita ja tulla maailman johtavaksi innovatiivisten management-ratkaisujen tarjoajaksi alalle. www.tyrecheck.com

Michelin solutions luvuin