MICHELIN SprayBib – uusi rengas riviviljely-/kasvinsuojelukoneisiin

MICHELIN SprayBib perustuu patentoituun Michelin Ultraflex teknologiaan. Sen ansiosta voidaan työskennellessä käyttää matalampia rengaspaineita suuremmalla kuormalla. Matalan rengaspaineen etuna on, että maan painuminen ja tiivistyminen vähenee, mikä puolestaan johtaa parempaan satoon.

Maatalouskonevalmistajat rakentavat yhä suurempia ja tehokkaampia koneita vastatakseen maataloustuotannon kasvuvaatimuksiin. Uusimmat itsekulkevat ruiskut ovat jopa 50 metriä leveitä ja hinattavatkin ruiskut ovat entistä leveämpiä. Tällaiset koneet ovat luonnollisesti myös raskaita ja aiheuttavat painollaan aikaisempaa suurempaa maan tiivistymistä.

Jotta uusien koneiden aiheuttamaa maan tiivistymistä voitaisiin välttää, Michelin on soveltanut MICHELIN Ultraflex teknologiaa täysin uuteen maatalousrenkaiden kategoriaan, johon uusi MICHELIN SprayBib kuuluu. MICHELIN SprayBib vähentää maan tiivistymistä, pienentää polttoaineen kulutusta ja sen käyttöikä on pidempi[1].

Sekä itsekulkevissa että hinattavissa ruiskuissa on yleensä kapeat renkaat, joista helposti jää syvät urat maahan. Kun työskentely tapahtuu ajankohtana, jolloin maa on vielä hauras ja kasvu alkuvaiheessaan, on vaurioiden vaara varteenotettava. MICHELIN SprayBib –renkailla voidaan työskennellä jopa 35 prosenttia matalammilla ilmanpaineilla kuin tavanomaisilla renkailla samalla vanteella. Käytännössä tämä merkitsee, että kun perinteinen rengas, jonka täyttöpaine on 5,5 baria, kantaa 5,8 tonnin kuorman, pystyy MICHELIN SprayBib –rengas kantamaan saman kuorman vain 4,6 barin täyttöpaineella. Matalapaineinen rengas vähentää rengasurien syntymistä pellolle ja niistä kasveille aiheutuvia vaurioita.

Matalan rengaspaineen etuja on myös parempi vetokyky, kun maakosketusala on suurempi. MICHELIN SprayBib –renkaan suuri maakosketusala ja entistä tehokkaampi ripamuotoilu mahdollistavat nopeamman työskentelyn samalla kun polttoaineen kulutus pienenee.

Uusi MICHELIN SprayBib soveltuu ajoon yleisillä teillä jopa 65 km/h nopeudella ja 6 500 kg kuormalla rengasta kohden. Uudenlainen kuviointi vähentää tärinää kuljettajan hytissä ja parantaa siten ajomukavuutta.

MICHELIN SprayBib on ensiasennettuna johtavissa itsekulkevissa ruiskuissa maaliskuusta 2011 alkaen. Jälkimarkkinoillakin on jo saatavana yksi rengaskoko, VF380/90 R 46 TL 173D, ja kokovalikoima laajenee vuoden 2011 jälkipuoliskolla.

[1] Verrattuna renkaisiin, joiden rakenne on perinteinen.

Maatalousrenkaiden myynti, Michelin Nordic Suomi: Jukka Rinne

S-posti: jukka.rinne@fi.michelin.com

Lehdistön yhteyshenkilö, Michelin Nordic Suomi: Meri Simula
Puhelin: 040 180 95 76, S-posti: meri.simula@fi.michelin.com