MICHELIN X LINE ENERGY nyt saatavissa Suomessa

Michelin tuo markkinoille uuden, pitkän matkan kuljetuksiin tarkoitetun rengassarjan – MICHELIN X LINE ENERGY. Sen ylivoimainen polttoainetehokkuus ja muut ominaisuudet on räätälöity kuljetusliikkeiden kasvaviin tehokkuusvaatimuksiin.

Euroopan tavarankuljetusliikenne pelkästään EU:n 27 jäsenmaan alueella ylsi 3 831 miljardiin tonnikilometriin vuonna 2012. EU-maissa on yli 34 miljoonaa rekisteröityä kuorma-autoa, ja 45 prosenttia niistä kuljetti tavaraa maanteillä ja moottoriteillä.

Kun pidetään mielessä nämä luvut, on selvää, että kuljetusliikkeillä on kasvavat paineet parantaa kustannustehokkuuttaan. Kuljetuskalustossa jopa 30 prosenttia polttoainekuluista aiheutuu renkaiden vierinvastuksesta, joten energiatehokkaille renkaille on kysyntää. Uusi MICHELIN X Line Energy –rengassarja tuo merkittäviä säästöjä pienentämällä polttoainekustannuksia. Yhtä tärkeää on kuitenkin, että näiden renkaiden käyttöikä on ylivertainen, sillä urituksen jälkeen ne voidaan tehdaspinnoittaa uuden veroisiksi, ja ajallaan jälleen urittaa.

MICHELIN X Line Energyn ensiasennukset aloitettiin viime syksynä, jolloin uudessa kuljetuskalustossa on valmiiksi EU:n uuden rengasmerkinnän vaatimukset täyttävät renkaat. Merkintävelvollisuus tuli voimaan 1. marraskuuta 2012. Se kertoo kuluttajalle kolmesta renkaan tärkeästä ominaisuudesta: energiatehokkuudesta, märkäpidosta sekä ulkopuolisesta vierintämelusta. Se parantaa kuluttajan tietoisuutta rengasvalinnan kriteereistä ja kannustaa siten rengasvalmistajia jatkuvasti kehittämään tuotteidensa ominaisuuksia.

Michelin ajoi EU:ssa voimakkaasti rengasmerkinnän vaatimusta, ja olemmekin erittäin tyytyväisiä sen käyttöönottoon. Merkintä ei kuitenkaan kerro kaikkea: sen vaatiman kolmen ominaisuuden lisäksi Michelin panostaa renkaissaan myös niiden pitkään käyttöikään sekä siihen, että niiden suorituskyky säilyy niiden käyttöiän loppuun saakka. Tämä on ensiarvoisen tärkeää paitsi parhaan kustannustehokkuuden saavuttamiseksi, myös sekä kuljettajan että kuljetettavan tavaran turvallisuuden kannalta.

– MICHELIN X Line Energy vie polttoainetehokkuuden aivan uudelle tasolle pitkän matkan kuljetuksissa. Esimerkkinä voi ottaa kuljetusliikkeen auton, joka on kuljetusajossa 200 000 kilometriä vuodessa. Pelkästään polttoainesäästö Michelin X Line Energy-renkaiden ansiosta on tällöin n. 1 000 euroa vuodessa nykyisillä hinnoilla. Samalla hiilidioksidipäästöt vähenevät 2 100 kilolla. Säästö on siis merkittävä jo yhdellekin autolle, saati isolle kuljetusliikkelle, sanoo raskaan kaluston renkaiden myyntipäällikkö Tommi Larmas Micheliniltä.

– Käytämme Michelinillä yli 590 miljoonaa euroa vuosittain tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Lisäksi keräämme jatkuvasti kokemuksia ja tietoja kuluttajilta, jotta tunnemme heidän tarpeensa ja pystymme ymmärtämään niitä syvällisemmin. Esimerkiksi vuonna 2011 rengasasiantuntijamme tekivät Euroopassa 320 000 rengasneuvonta- ja tarkastuskäyntiä kuljetusliikkeissä. Olemalla läheisessä yhteistyössä asiakkaidemme kanssa varmistamme sen, että pystymme tarjoamaan korkeatasoisia, luotettavia renkaita kuljetusalalle myös Suomen vaativissa oloissa, Tommi Larmas toteaa.

MICHELIN X Line Energy korvaa aikaisemman MICHELIN Energy SaverGreen –sarjan, ja renkaat ovat myynnissä Suomessa tämän vuoden helmikuusta lähtien. Sarja on saatavissa seuraavissa rengaskooissa:

315/70 R 22.5 Z (kaikki akselit); 315/70 R 22.5 D (ohjaava akseli); 385/55 R 22.5 T (perävaunut)

Lehdistön yhteyshenkilö, Michelin Nordic Suomi: Meri Simula
Puhelin: 040 180 95 76, S-posti: meri.simula@fi.michelin.com

Raskaan kaluston renkaiden myyntipäällikkö, Michelin Nordic Suomi:Tommi Larmas

Puhelin: 040 184 55 48, S-posti: tommi.larmas@fi.michelin.com

Michelin on maailman rengasvalmistajien edelläkävijä, jolla on 115 000 työntekijää – joista 300 Pohjoismaissa - ja myyntiorganisaatio yli 170 maassa. Michelin kehittää, valmistaa ja myy kestävän kehityksen periaatetta soveltaen renkaita kaikentyyppisiin ajoneuvoihin sekä useisiin erikoiskäyttöihin. Michelin julkaisee myös kaupunki- ja tiekarttoja, matkaoppaita sekä arvostettua Guide Michelin hotelli- ja ravintolaopasta. ViaMichelin.com –sivuilla Michelin tarjoaa myös digitaalisia liikkumista ja matkustamista helpottavia palveluita. www.michelin.com, www.michelin.fi

Avainsanat: